I technika má své mouchy. Například policejní radary mají stanovenou odchylku naměřené rychlosti. Stejně jsou na tom i tachometry v našich vozech. V případě kontroly dodržování maximální povolené rychlosti to tedy znamená, že můžeme jezdit o kousek rychleji. O kolik?
Vydáno: 20.5.2008
Konkrétní údaje nelze vztáhnout obecně na všechna vozidla. U každého bude naměřená hodnota trochu jiná. Záleží na použitém radaru a na typu vašeho automobilu (my jsme k měření využili testovanou Škodu Octavia Combi 1.8 TSI). Ovšem právo veta má bohužel stejně policista nebo strážník.
Přesnost radaru
Toto zlomyslné zařízení je pro některé řidiče nepřítelem číslo jedna. Na rozdíl od vozidel je přesně definováno o kolik se může „seknout“. O to se stará zákon č. 505/1990 Sb., o metrologii a jeho prováděcí vyhlášky. Radary musí být schváleny a navíc musí procházet pravidelnými kontrolami.
Co je asi pro všechny nejzajímavější, je konkrétní odchylka. Je to údaj poměrně známý. V Česku jsou radary kalibrovány s odchylkou + – 3 km/h do rychlosti 100 km/h. Nad touto hranicí by měla být tolerance + – 3%. Teoreticky můžete tedy v obci jet 53 km/h a nic se vám nestane. Navíc radary nezobrazují desetinná čísla. Takže za jasně prokazatelné překročení rychlosti lze považovat až hodnotu 54 km/h.
Problémem ovšem je, že zmíněné nepřesnosti nejsou zahrnuty do zobrazovaného údaje o změřené rychlosti. Zohlednit by je měl strážník, který zařízení obsluhuje. Pokud potkáte policistu aktivistu, můžete mít nepříjemnosti i za 52 km/h.
Jen si nemyslete..
Neméně důležitým hráčem je v této problematice rychloměr vozidla. Jeho přesnost vychází z předpisu EHK/OSN č. 39 a evropské směrnice 75/443/EHS. Ve zmíněných normách je uvedeno, že tachometr nesmí ukazovat hodnoty s nulovou chybou a už vůbec ne údaje vyšší, než ve skutečnosti jsou. Pokud máte na autě vše v předepsaném stavu, při dodržování limitních hodnot na tachometru maximální rychlost nikdy nepřekročíte.
Chyba rychloměru se s rostoucí rychlostí zvětšuje. Můžete tedy jezdit s ručičkou tachometru lehce přesahující maximální možné číslo. My jsme provedli měření v rozsahu 30 až 160 km/h a odchylka se pohybovala od 2 do 7 km/h. Pokud jedete po dálnici 200 km/h a zbytku posádky vstávají vlasy hrůzou, můžete je uklidnit. Jedete sotva 190 km/h.
Kilometr sem, kilometr tam
Sečteme-li chybu radaru a tachometru, výsledkem bude, že nakonec můžeme jezdit s ručičkou o přibližně 7 km/h nad limitem. V případě padesátikilometrové rychlosti musíme počítat s tolerancí radaru 3,9 km/h a tachometr poskytne chybu 3 km/h. Teoreticky tak můžete jet beztrestně se zobrazenou hodnotou 56,9 km/h. Ale pozor, 57 už by vás mohlo stát nějaký ten bod. Kompletní údaje naleznete níže.
Rychlost dle tachometru
km/h |
Rychlost dle GPS
km/h |
Chyba
km/h |
30 | 28 | 2 |
40 | 37 | 3 |
50 | 47 | 3 |
60 | 56 | 4 |
70 | 67 | 3 |
80 | 76 | 4 |
90 | 85 | 5 |
100 | 95 | 5 |
110 | 105 | 5 |
120 | 115 | 5 |
130 | 125 | 5 |
140 | 134 | 6 |
150 | 143 | 7 |
160 | 153 | 7 |
Rychlost dle tachometru | Rychlost dle GPS | Chyba | Tolerance radaru | Kolik můžu mít na tachometru |
30 | 28 | 2 | 3 | 35 |
40 | 37 | 3 | 3 | 46 |
50 | 47 | 3 | 3 | 56 |
60 | 56 | 4 | 3 | 67 |
70 | 67 | 3 | 3 | 76 |
80 | 76 | 4 | 3 | 87 |
90 | 85 | 5 | 3 | 98 |
100 | 95 | 5 | 3 | 108 |
110 | 105 | 5 | 3,3 | 118,3 |
120 | 115 | 5 | 3,6 | 128,6 |
130 | 125 | 5 | 3,9 | 138,9 |
Text: Lukáš Dittrich