Lexus LS 600h: pohled pod kapotu největšího z hybridů

Nedávno testovaný vrcholný model značky Lexus obsahoval tolik zajímavých věcí, že se to do jednoho článku prostě nevešlo. I přes záplavu kůže, dřeva, masáží a jiných vymožeností, zůstává pro mnoho motoristů tím nejzajímavějším systém pohonu. Hnací ústrojí modelu LS 600h je králem nejen mezi hybridními jednotkami, lze ho považovat za high tech motorismu vůbec.


Vydáno: 9.5.2008

Vše v jednom

Největší hybrid má za úkol rozpohybovat víc než dvě tuny. Tomu je také celé ústrojí podřízeno. Nejen že jednotlivé zdroje točivého momentu jsou silnější, aby to bylo vůbec možné, jsou zde použity nejmodernější technologie. Celý systém je tak nesmírně složitý a o každé součástce by se toho dalo napsat víc než dost.

Stejně jako u každého automobilu, i zde je srdcem spalovací motor. Konkrétně vidlicový Osmiválec o objemu 4969 ccm – japonští inženýři se snažili plně využít jeho potenciál. Tomu by mělo pomoci vyvážení pohyblivých částí, minimalizace tření, ale hlavně duální inteligentní elektrické časování ventilů a přímé vstřikování paliva D-4S.

Zajímá vás jak funguje přímé vstřikování paliva?
Přímý vstřik paliva – benzín vrací úder

Domeček plný nejen koleček

Druhou podstatnou částí je hybridní převodovka. Ta obsahuje dva elektromotory. Ten silnější má na starost pomoc spalovacímu kolegovi. Druhý elektromotor je slabší a jeho hlavní činností je přeměna mechanické energie zpět na elektrickou. Pokud řidič chce plný výkon, začnou pracovat všechny motory. Je zřejmé, že spalovací motor na tom bude jinak než elektromotory. Sjednocení všech tří agregátů umožňují vyrovnávače točivých momentů.

Vlastní ústrojí pro změnu převodů je také netradiční. Automatická převodovka E-CVT je samozřejmě elektronicky řízená a umožňuje plynulou změnu převodového poměru. To je možné díky planetové převodovce. Její konstrukce je zcela odlišná od té klasické. Můžeme si jí představit jako soukolí, ve kterém se točí jen některá kola, protože ty zbylá jsou zabržděna. Řídící jednotka brzdí vždy jen vybraná kola a moment se přenáší přes ty volná. Pro uživatele je důležitý výsledek. Tím je v tomto případě neuvěřitelně plynulé řazení, které umožňuje nepřetržitý zátah.

Dva elektromotory poskytnou 300 Nm a 165 kW. Jedná se o vodou chlazené synchronní motory. Tyto motory kromě řady nevýhod mají výhodu v tom, že pracují při konstantních otáčkách (synchronní otáčky) a jejich charakteristika je lineární. Pro řidiče to tedy znamená, že jakmile dostanou elektromotory příkaz k plnému výkonu, okamžitě dodají všechno co umí. Výsledkem je výborné pružné zrychlení při jakékoli rychlosti.

Stále plný kufr

Dostáváme se k největší nevýhodě hybridního pohonu. Tím jsou jednoznačně akumulátory. Přestože i v této oblasti šel vývoj výrazně v před, stále představují tyto zásobníky elektrické energie velkou zátěž. Z tohoto důvodu nenajdeme hybridní pohon v menších modelech, protože by z objemu zavazadelníku nezbylo  vůbec nic.

Největší hybrid používá nikl – metal hydridové baterie dobře známé z mobilních telefonů. Proti NiCd používá NiMh ekologičtější materiály. Kladná elektroda je z hydroxidu niklu, záporná je tvořena slitinou schopnou vázat vodík. Elektrolytem je hydroxid draselný. NiMh článek je schopen uskladnit téměř dvakrát více energie než NiCd.

Více o Lexusu LS 600h L najdete zde:
Lexus LS 600h L: top class s duší ekologa

Velkým problémem je provoz akumulátorů. Nerovnoměrné nabíjení a vybíjení jim nedělá moc dobře. Baterie jsou sice konstruovány tak, aby zátěž vydržely, ale je zřejmé, že ke konci životnosti to už nebude žádná sláva. Pokud bude nutná výměna, staré články se musím poslat do Japonska kde se ekologicky zlikvidují.

Řízení celého systému má na starost jednotka PCU. Ta má velikost autobaterie a právě ona rozhoduje o tom, kam jednotlivé toky energie půjdou. Prioritou je zajistit v každém režimu optimální účinnost, rozpoznat úmysly řidiče a podle toho dát k dispozici jednotlivé zdroje točivého momentu. 

K čemu to vlastně je?

Výsledkem toho všeho by měl být výkon dvanáctiválce a spotřeba šesti válce. Praxe ukázala že na tom trochu pravdy bude, ale jen v omezené míře. Proč vlastně zákazníci volí hybridní pohon?

Z pohledu zákazníka, který si koupí automobil v hodnotě rodinného domku bych řekl, že spotřeba nebude až tak důležitá. Možná že se pro hybrid rozhodnou manažeři ekologové, ale je potřeba brát ekologii v uvozovkách. Spotřeba je stále vysoká, a také výroba celého zařízení spotřebuje dost energie.

Nepřehlédněte:
Slovník technickcých zkratek
 

Důvod, který láká potencionální zákazníky bude asi trochu jinde. Přes všechny „ekologické“ výhody to bude právě image, která donutí některé z nás ke koupi takového vozu. Ploužit se ulicemi starého města téměř neslyšně, to vzbudí u kolemjdoucích velkou pozornost. Navíc nějaké HDI, TDI, FSI a podobně vypadají vedle štítku Hybrid jako hodně chudí příbuzní. Každá sranda něco stojí. Za nápis Hybrid si poctivě zaplatíte. Na druhou stranu je lepší budit pozornost tichou pomalou jízdou, než se divoce hnát za mohutného řevu motoru. I když to má bezpochyby také něco do sebe.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková, Lexus

Galerie