TEST: Vážení čtenáři, nehodlám vás nijak mystifikovat a tvrdit, že jsem za volantem obrovského autobusu strávil celý den na pravidelné lince za plného provozu – to bych si pochopitelně netroufl, vzhledem ke svým nulovým zkušenostem s podobnými dopravními prostředky. S autobusem CapaCity jsem se svezl jen krátce na letišti. Ale i to byl zážitek.
Vydáno: 10.10.2010
Pocity za volantem dvacetimetrového autobusu se pokusím popsat očima téměř výhradního řidiče osobních automobilů, který usedl do obrovské sedačky, za obrovský volant a s obrovskou zodpovědností poprvé.
V říši obrů
Autobus CapaCity je největší v nabídce Mercedesu, nabízí místo pro 193 cestujících (37 míst k sezení, 156 k stání). Těmto číslům musejí odpovídat rozměry: autobus má na délku 19,54 metrů (jakobyste za sebe postavili čtyři Mercedesy třídy S), je 2,55 metru široký a 3,08 metru vysoký. Na čtyřech nápravách obouvá osm pneumatik 275/70 R 22,5“. Hmotnost takového autobusu je zhruba 18,5 tuny, maximální přípustná až 32 tun.
Kde jezdí Mercedes-Benz Capacity? |
CapaCity v současnosti jezdí v tureckém Istanbulu, kde tyto autobusy dokonale nahrazují metro: mají vyhrazené pruhy uprostřed silnice a nestaví ani na červenou. Dvě stě padesát autobusů jezdí ve špičce v intervalech 50 sekund a denně přepraví 750 000 lidí. Další vozy dodá Mercedes-Benz do Bratislavy, tam jich v následujících dvou letech poputuje 40 kusů. Překvapením je, že díly pro tento mamutí autobus se vyrábí v České republice, konkrétně v Holýšově na Domažlicku.
|
Pod přední (dosti malou a vertikálně položenou) kapotou nenajdeme motor, jak by mohl naivní řidič odkojený osobními auty čekat. Nachází se zde jen plnící otvory provozních kapalin a náplní, pod řidičem kontrolní prvky a za ním ústrojí klimatizace a topení.
Obrovský motor je umístěn až v zádi kolosu, za poslední čtvrtou nápravou. Těžko dá srovnat s něčím, co známe z osobních automobilů: řadový naftový šestiválec má sice docela představitelný výkon 260 kW neboli 354 koní, ale svými rozměry a objemem 12 litrů, stejně jako mamutím točivým momentem 1600 Nm v pouhých 1100 otáčkách za minutu, opouští říši běžných motoristů. Za poslední nápravou je uložena také převodovka, automat ZF Ecomat.
Obrovská je i palivová nádrž, do které se vejde 300 litrů nafty. Není divu, spotřeba se pohybuje okolo 40 litrů na sto kilometrů a představa, že s cestujícími řidič zajede na benzínku, vypadá sice vesele, ale docela nereálně.
Být autobusákem
Řidič sedí zhruba půldruhého metru před přední nápravou a k mému překvapení není tak vysoko, jak jsem čekal, v kdejakém osobním SUV nebo MPV je sedadlo řidiče položeno výš, než v nízkopodlažním autobusu CapaCity. Odpadá ale štelování sedačky (byť je široká nastavitelnost samozřejmostí), pneumaticky odpružené sedadlo se samo přizpůsobí řidičově hmotnosti a posadí ho přesně tak, jak má sedět. Kromě toho při jízdě příjemně houpe.
I přes nevysoko položené pracoviště řidiče je rozhled na dění na silnici skrz obrovskou okenní tabuli, rozkládající se po celé čelní ploše, absolutní. A abych měl dokonalý přehled o tom, co se děje kolem mého dopravního prostředku, obklopovala obrovská zpětná zrcátka v horních rozích kabiny a četné zpětné kamery.
Při rozjezdu si řidič počíná vlastně stejně, jako v každém autě s automatem. Odbrzdí ruční brzdu voličem po levé ruce, zařadí „D“ knoflíkem na přístrojové desce, pustí brzdový pedál a jede. Šestistupňová převodovka řadí plynule a neznatelně, žádné škubání si přeplněný autobus, v němž stojí klidně přes sto cestujících, nesmí dovolit. Do funkce automatické převodovky může řidič zasahovat pomocí šesti tlačítek (1–2–3–D–N–R), ale automatika vše obstará za něj.
Nejvyšší priorita: nespadnout
Kdo by od výkonu 350 koní čekal nějaké sprinty, bude zklamán: maximální rychlost je omezena na 80 km/h (podle maximální rychlosti na trase určení) a při zrychlování ani brzdění není možné hledat jakoukoli dynamiku. Dupnete na plyn – nic, žádná bezprostřední reakce jako v autě, autobus jen začne zvolna zrychlovat. Vše je maximálně podřízeno komfortu (stojících) cestujících.
I proto je pro řidiče životně důležité myslet daleko dopředu. Místo brzd se v praxi používá takzvaný „retardér“, což prakticky znamená, že autobus brzdí motorem a řidič na brzdu skoro nešlape, a tedy šetří celé brzdové ústrojí.
Při představě, jak se tento kolos řídí, je potřeba si uvědomit, jak široký autobus je – přes 2,5 metru se těžko srovnává s jakýmkoli osobním autem, a při jízdě do zatáčky je potřeba také kalkulovat s délkou téměř dvaceti metrů. Navzdory tomu drží autobus zvolenou stopu téměř stoprocentně.
Komfortní Mercedes
Kloubový autobus CapaCity je elegantní i praktický dopravní prostředek. Rychlý tok pasažérů zajišťuje čtvero dveří velkých rozměrů, nízkopodlažní provedení usnadňuje jízdu i méně mobilním cestujícím.
Všech 183 pasažérů (42 sedících a 141 stojících) přitom cestuje ve vysokém komfortu. Pokud je zima, přepravní prostor ohřejí topná tělesa na bocích vozu, naopak ventilaci zajišťují dvě elektricky ovládané střešní klapky, čtyři boční výklopná okna a dva střešní ventilátory. K výbavě městského autobusu patří elektricky ovládané dovnitř výkyvné dveře, mechanická výklopná rampa u druhých dveří a infopanel s LED displejem. Nastupování a vystupování je usnadněno pomocí funkce snižování výšky podlahy.
Cena Mercedesu CapaCity se odvíjí od dodávky a zvolené výbavy. Autobus v testované specifikaci stál € 445.000, tedy něco přes 11 milionů korun.
Text: Martin Jedlička
Foto: Mercedes-Benz
Poznámka: Vzhledem k tomu, že se jedná o autobus a nikoli osobní automobil, netestovala jej rodina Rychlých.
PARAMETRY
Cena v testovaném provedení: € 445.000 (cca 11.125.000,- Kč)
MERCEDES-BENZ CAPACITY | |
Místa k sezení (standard) | 37 |
Místa k stání (standard) | 156 |
Celkem (standard) | 193 |
Délka [mm] | 19 540 |
Šířka [mm] | 2550 |
Výška [mm] | 3080 |
Velikost pneumatik | 275/70 R 22.5 |
Motor (sériový) | Mercedes-Benz OM 457 hLA |
Výkon [kW] max. | 260 |
Zdvihový objem [cm3] | 11 967 |
Počet válců / uspořádání | 6 / v řadě ležící |
Točivý moment max. [Nm] při počtu otáček | při 1 100/min: 1 600 [Nm] |
Převodovka (standard) | Automatická převodovka ZF Ecomat |
Objem nádrže na motorovou naftu [l] | 300 |
Objem nádrže na aditiva AdBlue [l] | 45 |
Vlastní hmotnost [kg] | 18 548 |
Celková přípustná hmotnost [kg] | 32 000 |