Uvnitř video: Když se Bugatti EB110 na začátku devadesátých let vydalo na silnice, předběhlo technologiemi svou dobu. Karbon, čtyřikrát přeplňovaný V12, maximální rychlost 348 km/h. Stačí se na něj jen podívat a je vám okamžitě jasné: tohle je předek jednoho z nejlepších supersportů současnosti Bugatti Veyron.
Vydáno: 23.1.2010
Automobilka Bugatti má zpřetrhanou historii. V roce 1909 ji ve Francii založil italský emigrant Ettore Bugatti. Za více než půl století dala světu vozy, které jsou dnes v aukcích veteránů jedněmi z nejexkluzivnějších vůbec. Poslední auto vyjelo z Ettoreho fabriky ve dvaašedesátém roce. O světový comeback se ale rozhodl postarat jiný Ital, Romano Artioli. Roku 1987 zakoupil práva a založil společnost Bugatti Automobili SpA. Měl to být slavný návrat…
Artioli chtěl postavit ultimativní supersport. Vůz, který bude vypadat futuristicky, bude jezdit extrémně rychle a přitom v něm budete moci ujet i delší vzdálenost aniž byste trpěli fyzicky. Přesně takový skvost se představil 15. září 1991 ve Versailles a zároveň pod velkým obloukem v Pařížské čtvrti La Défense. Na den přesně 110 let od narození Ettoreho se zrodila nová ikona supersportovních automobilů Bugatti EB110.
Gran Turismo i Super Sport
Bugatti EB110 působí jako z jiného světa. Nízký ale mohutně vypadající ponton, na který navazuje obrovské čelní sklo, člení maska odkazující na historii Bugatti, vyklápěcí dveře a elektricky výsuvné křídlo na zádi. To vše na člověka působí jako zjevení. A pod skleněným krytem se skrývá uprostřed uložený V12 přeplňovaný dvěma turbodmychadly!
Supersport se vyráběl ve dvou provedeních. Verze Bugatti EB110 GT (Gran Turismo) měla být luxusní raketou pro každý den. Svědčí o tom pohodlná kožená sedadla, obšitý interiér a velké množství dřeva na palubní desce. Do toho všeho však byl schopen dvanáctiválec poslat výkon 411 kW (560 koní) v 8000 otáčkách za minutu. V půlce spektra otáček pak vůz dosáhl maxima točivého momentu čítajícího 611 Nm. Dost dobré pro to, aby 1615 kg vážící šperk poslal na stovku za 3,4 sekundy s maximem 343 km/h. I po dvaceti letech je jen málo supersportů, které by s tímhle zvládly držet krok.
Pokud by vám i takové parametry přišly málo, firma si připravila ještě verzi Bugatti EB110 SS (Super Sport). Ta byla odlehčena od luxusu a poznáte ji například podle toho, že v kabině dřevěné obložení nahradil karbon. Také sedačky jsou jako na závodní okruh, tenčí věnec má volant. Zvenčí jsou patrné hlavně oválné nasávací otvory na boku vozu. Motor vyhnaný do extrému je v této verzi schopen vypotit 450 kW (611 koní) v 8250 otáčkách a maximum točivého momentu 650 Nm (4200 ot/min). Čas na stovku spadl na 3,2 sekundy a hranice rychlosti se posunula na 348 km/h.
Je to dvacet let!
A teď si představte sebe v kokpitu podobné stíhačky. A za zády vám řve masivní V12, který doprovází hvízdání čtyř turbodmychadel. Síla přitom putuje na všechna čtyři kola a k dispozici máte perfektně umístěnou 6stupňovou manuální převodovku. A znovu musíme zopakovat: před dvaceti lety!
Jenže úspěch nepřišel. Bugatti EB110 se vyrobilo jen 95 kusů ve verzi GT a 31 s označením SS. V roce 1995 se totiž odvážný Artioli rozhodl koupit Lotus a navíc postavit čtyřdveřovou limuzínu (že by se historie opakovala?). Utratilo se příliš mnoho peněz a firma zkrachovala.
Úplný konec supersportu Bugatti EB110 to ale nebyl. Po fabrice totiž zbyla spousta motorů, podvozků a karosérií. A tak stejně jako mrtvý motorkář často daruje své orgány, platforma EB110 putovala do továrny malého výrobce B Engineering. Ten na nich založil svůj supersport Edonis. O zpracování karosérie se zase postarala společnost Dauer, která v malé sérii vyrobila model Dauer EB110 a tak vlastně dokončila život této motoristické ikony.
Zdálo se, že je vše ztraceno. Příchod Volkswagenu však znamenal novou naději. A to už byla doba, kdy se pomalu ale jistě začal rodit Veyron. Na jeho předka EB110 ale nezapomínejme. A pokud jste vášnivými a bohatými sběrateli, můžete si jeden z raritních kusů pořídit také u nás. V autobazaru vás to přijde na 7,5 milionu korun. Má najetou pouhých 15 tisíc km a za seznam jeho výbavy by se nemuselo stydět ani dnešní auto.
Výbava: manuální převodovka, imobilizér, ABS, automatická klimatizace, el. ovládání zrcátek, ESP, tempomat, 2 x airbag, alarm, dálkově ovládané centrální zamykání, palubní počítač, posilovač řízení, spoilery, nastavitelný volant, tónovaná skla, vyhřívaná zrcátka, vyhřívaná sedadla, el. ovládání oken, originál autorádio, el. seřiditelná sedadla, výškově nastavitelná sedadla, kožené potahy, dřevěné obložení, pohon 4 x 4, otáčkoměr, sportovní podvozek, protiprokluzový systém kol (ASR), aut. uzávěrka dif., venkovní teploměr, hliníková kola.
Text: Jan Markovič
Foto: Archiv
VIDEO: Dobová reportáž s jízdou v Bugatti EB110 SS a představení katastrofálního sedanu EB112.