SROVNÁVACÍ TEST: Modely tuzemské automobilky jsou mezi českými řidiči tradičně oblíbené, zvláště pak v praktické verzi kombi. Podrobili jsme proto srovnávacímu testu Škodu Octavii Combi, Škodu Roomster a Škodu Fabia Combi se shodným zážehovým motorem 1.6. Vozy se utkaly v několika disciplínách: vzhled a pohodlí, praktičnost, jízdní vlastnosti.
Vydáno: 12.6.2008
Abychom měli dostatek prostoru pro testování, vyrazili jsme na opuštěné vojenské letiště v Milovicích. Počasí, které se původně tvářilo, že nám runway pěkně pokropí, se nakonec umoudřilo jen do zatažena. Po cestě jsme narazili na filmaře, kteří zde natáčeli historický vojenský snímek. Díky velikosti plochy jsme si jich ale vůbec nemuseli všímat.
VZHLED A POHODLÍ
Po prvním statickém porovnání exteriéru bylo ihned rozhodnuto o třetím místě. Škoda Octavia Combi je ze všech testovaných vozů nejstarší. Proto svým vzhledem nikoho nepřekvapí ani neokouzlí. Zvlášť při srovnání s Roomsterem a Fabií Combi, které byly shodně vybaveny novým továrním Styling kitem. Ten za rozumných 24 990 korun přidá přední i zadní spoiler, difuzor, chromovanou koncovku výfuku a sportovní tříramenný volant v kůži.
Z celé trojice nejvíce zářila Fabia Combi, která doplňovala stylistické novinky ještě netradiční žlutou barvou Sprint za 5200 Kč. Roomster v bleděmodré metalíze působil méně výrazněji, ovšem autu barva velmi slušela. Nakonec se pro vítězství Fabie Combi rozhodli dva ze tří redaktorů. Vzhledem tedy zvítězila sebestředná žlutá krasavice nad rozporuplně tvarovaným sympaťákem.
Zatímco menší vozy vedly co do exteriéru, uvnitř už ukázala jasnou převahu stará známá Octavia Combi. Ta nabídla největší množství prostoru jak na předních, tak na zadních místech. Menší škodovky ji pokořily jen v prostoru nad hlavou, rozdíl ale nebyl veliký. Octavia Combi nabídne vpředu 981 mm, Roomster 1029 mm.
Octavia Combi vede také na palubní desce. Na pohled i na omak má nejkvalitnější materiály s dobrým slícováním. Totéž platí pro čalouněná sedadla. Roomster s Fabií Combi mají v podstatě shodnou palubovku, která bojuje proti větší schránce u spolujezdce v Octavii jejím zdvojením.
V menších škodovkách se sice za volantem sedí ve vyšší pozici, lepší přehled to ale nepřináší, mají totiž výrazněji menší plochu čelního skla. Ve výhledu by mohly vadit i poměrně široké A sloupky. Vítězem je tedy Octavia Combi, na druhé příčce se umístil Roomster, kterému pomohlo velké střešní okno a celkově více místa na zadních sedadlech než v kompaktní Fabii.
Výsledek prvního kola
Exteriér: 1. Fabia Combi, 2. Roomster, 3. Octavia Combi
Interiér: 1. Octavia Combi, 2. Roomster, 3. Fabia Combi
PRAKTIČNOST
U vozů s karoserií kombi jde zákazníkům hlavně o co nejvíce zavazadlového prostoru. Tady se netřeba dlouze rozmýšlet, mezi třemi škodovkami vyniká samozřejmě největší Octavia Combi, která hraje vůdčí roli i ve své nižší střední třídě.
Základní objem zavazadlového prostoru Octavie Combi je 580 litrů, po sklopení dostanete celých 1620 litrů. A jak dokázaly i naše dvě figurantky, vejde se do vozu zaručeně nejvíce věcí. Karoserii dlouhou 4572 mm oceníte také při převážení delších předmětů, po sklopení pravého zadního sedadla se dívkám podařilo do vozu s klidem vměstnat i vak s lyžemi.
Objem zavazadelníku Roomsteru by se nemusel papírově zdát o tolik menší (530/1555 litrů). Kvůli tvarům karoserie je ale situován spíše na výšku. Nejméně toho pod pátými dveřmi nabídne Fabia Combi, která má o 100 litrů méně než Octavia Combi. Po sklopení sedadel už oba vozy dělí celých 160 litrů.
Aby ale neodešel nejmenší z vozů ze souboje zcela zahanben, kontroval alespoň praktickou vysouvací síťkou za zadními sedadly, která (v případě, že máte naloženo až po strop) dokáže zabránit výletu zavazadel při brždění do předních prostor. Ačkoliv měl Roomster trochu problémy s pátými dveřmi, které se kvůli konstrukci karoserie otvíraly do nejmenšího úhlu a mohly tak vadit vyšším řidičům, skončil právem na druhém místě.
Výsledek druhého kola:
Praktičnost: 1. Octavia Combi, 2. Roomster, 3. Fabia Combi.
JÍZDNÍ VLASTNOSTI
Motor o objemu 1598 ccm staví v malých vozech škodovka na vrchol nabídky zážehových agregátů. Nabídne 77 kW a 153 Nm. Šestnáctistovka (která je pro jistotu ještě o dva kilowatty slabší než u Fabie a Roomsteru) je na Octavii Combi ale málo. Auto s ní působí těžkopádně a když naložíte kufr nebo pět lidí do auta, dá vám nedostatek výkonu znát ještě víc. Ostatně už výsledek našeho závodu to jasně napověděl.
Ve sprintu na 400 metrů vyhrála s převahou Fabia Combi, nejen díky zrychlení z 0 na 100 km/h za 10,4 sekundy. Jen o kapánek horší je Roomster, která zrychlí na stovku za 10,9 sekundy. Octavia Combi zaostává a na stovku se dostane až za 12,4 sekundy. Podle cílové fotografie by se mohlo zdát, že je rozdíl mezi Fabií a Roomsterem ještě větší, ten ale nastal kvůli drobným odlišnostem ve váze posádky a nákladu.
Že je motor na větší Octavii zkrátka slabý dává najevo nejen akceleračními výsledky, ale také výslednou spotřebou. Spotřeba, přesahující deset litrů na sto kilometrů, je podle našeho názoru pro auto přípustná ve chvíli, kdy za ni odvádí nějakou službu, ať už požitkem z jízdy nebo prostou hbitostí. Ani jedno ale bohužel Octavia nedělá.
V Roomsteru už ale agregát pracuje uspokojivě. Je zde ideálním kompromisem mezi slabšími variantami a podstatně dražším 1.9 TDI. Sice mnoho sportu nedovolí, ale co, přeci se jedná o rodinný vůz. Tomu by velice slušel i šestý převodový stupeň. Na dálnicích by to znamenalo nižší spotřebu a v případě verze Sport se Styling kitem i méně hluku.
Zaručeně nejnižší spotřebu ale dosáhnete ve Fabii. Při dotankování ukazoval palubní počítač dojezd 650 kilometrů, což jistě potěší milovníky delších výletů. Pokud se řidič krotí, mohl by v kombinovaném cyklu dosáhnout spotřeby okolo 7 litrů na sto kilometrů. U Roomsteru je hodnota tabulkově vyšší o jedno deci. Věříme ale, že při zachování plynulé jízdy budou hodnoty obou vozů v podstatě shodné.
Jaký je tedy výsledek posledního srovnání? Octavia Combi je pomalá a ještě si řekne o největší porci benzínu. Agregát 1.6 je pro ní nedostačující. Naopak v Roomsteru a ve Fabii Combi patří k dobré volbě pro toho, kdo nemá v oblibě naftu. Fabia jezdí za nejméně a nejrychleji, patří ji tedy první příčka. Roomster je náchylnější k bočnímu větru, ale má v podstatě shodnou spotřebu: druhé místo.
Výsledek třetího kola:
Jízdní vlastnosti: 1. Fabia Combi, 2. Roomster, 3. Octavia Combi
CELKOVÉ HODNOCENÍ
Nejlevnější z trojice, Fabia Combi, začíná v základní výbavě Classic s použitým motorem na ceně 355 900 korun a Roomster se stejným motorem na 394 900 korunách. Při nákupu Octavie Combi v základní výbavě Classic zaplatíte už 499 900 korun, tedy o 100 tisíc víc než za Roomstera a téměř o 150 tisíc víc než za Fabii. Vřele doporučujeme připlatit si za Styling kit.
V celkovém hodnocení zastala jasnou třetí příčku Octavia Combi. Ačkoliv zvítězila ve kvalitě interiéru a velikosti zavazadelníku, problém je, že jej využijete spíše k vození lehčích věcí. Zvolený motor byl pro nejtěžší a největší auto nedostačující. Roomster ve všech kategoriích skončil na druhém místě a zůstává tak zlatou střední cestou a volbou pro praktiky, kteří jej naplno využijí. Vítězka našeho srovnání, Fabia Combi, potěšila stylem, hbitostí cenou i spotřebou a patří ji proto právem první příčka.
Výsledné hodnocení:
1. Škoda Fabia Combi 1.6 16V
2. Šokoda Roomster 1.6 16V
3. Škoda Octavia Combi 1.6 MPI
PARAMETRY
Základní cena Škoda Octavia Combi 1.6 MPI Classic: 499 900 Kč
Základní cena Škoda Roomster 1.6 16V Classic: 394 900 Kč
Základní cena Škoda Fabia Combi 1.6 16V Classic: 355 900 Kč
Octavia Combi | Roomster | Fabia Combi | |
Objem motoru (ccm) | 1595 | 1598 | 1598 |
Maximální výkon (kw/ot.min) | 75/5600 | 77/5600 | 77/5600 |
Točivý moment (Nm/ot.min) | 148/3800 | 153/3800 | 153/3800 |
Převodovka | 5stup. manuál | 5stup. manuál | 5stup. manuál |
Maximální rychlost (km/h) | 188 | 184 | 192 |
Zrychlení z 0 na 100 km/h (s) | 12,4 | 10,9 | 10,4 |
Kombinovaná spotřeba (l/100km) | 7,4 | 7,0 | 6,9 |
Délka (mm) | 4572 | 4205 | 4239 |
Výška (mm) | 1468 | 1607 | 1498 |
Šířka (mm) | 1769 | 1684 | 1642 |
Rozvor (mm) | 2578 | 2617 | 2462 |
Hmotnost (kg) | 1270 | 1175 | 1090 |
Zavazadelník (l)/sklopení (l) | 580/1620 | 530/1555 | 480/1460 |
Text: Jan Markovič, Martin Jedlička, Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
Figurantky: Míša, Markéta