Audi S4: první jízdní dojmy

Audi uvedla na český trh ostrou verzi oblíbeného sedanu a kombi S4. Pro první představení si nemohla vybrat lepší místo, než závodní okruh v Sosnové nedaleko České Lípy. Spolu s ostatními novináři jsme tak měli možnost usednout za volant Audi S4 a S4 Avant a vyzkoušet, co dokáže celých 333 koní pod kapotou.

Vydáno: 2.3.2009

Audi S4 dává svou chuť do boje s ostrými zatáčkami najevo už svým vzhledem. Stejně jako u ostatních nabroušených modelů z Ingolstadtu vůz dostal řadu dílů, které jeho sportovnost zvýrazňují. Na Audi S4 tak najdeme speciální přední i zadní spoiler, čtyři mohutné koncovky výfuku, hliníková zpětná zrcátka nebo originální 18″ kola. Nechybí samozřejmě LED pro denní svícení.

Uvnitř jde o klasickou Audi A4, která dostala několik zajímavých detailů navíc, jako je obšití volantu s logem S4 a úpravu povrchu palubní desky. Už v základu nechybí sportovní sedačky, za příplatek ale můžou být ještě ostřejší. Na bližší prozkoumání interiéru a vůbec celého vozu budeme mít redakční test, jehož výsledek vám přineseme začátkem května.

Dvě převodovky, jeden motor

Protože máme na okruhu vyhrazeno jen málo času, s radostí usedáme za volant nejprve verze s velmi přesnou manuální 6stupňovu převodovkou, později pak dostaneme možnost vyzkoušet i řazení páčkami pod volantem 7stupňového automatu S-Tronic.

Jsme nedočkaví, protože víme, že pod kapotou zatím jen lehce brumlá zbrusu nový motor od Audi. Jde o třílitrový, kompresorem přeplňovaná vidlicový šestiválec. K dispozici má výkon celých 333 koní. To mu dává možnost vystřelit sedan střední třídy na stovku za šokujících 5,1 sekundy. S kombi Avant mu to trvá o desetinku více. To jsou parametry hodně divokého sportovního vozu. Na povel traťového instruktora tedy tlačíme pedál k podlaze a vyrážíme zběsilou rychlostí na okruh.

Pokud to v Sosnové alespoň trochu znáte, víte, že nejlépe se na místním okruhu cítí motokáry. Vyjma cílové rovinky je opravdu úzký s hodně ostrými zatáčkami. Proto v podstatě celou dobu držíme Audi S4 na druhém rychlostní stupni. A vozu to nedělá jediný problém. Mocný zátah 440 Nm je totiž k dispozici v širokém pásmu od 2900 do 5300 otáček v minutě. Kompresor pracuje na jedničku, takže síla, která nás tlačí do sedaček ani na chvíli neuvadne. Jen když pak putujeme dopředu při nástupu silných brzd s vnitřním chlazením a nově vyvinutým obložením.

A to není jediná novinka

Motor hřmí a jeho agresivita je v případě verze s automatickou převodovkou podkreslena typickým „blafnutím“ při razení, které dráždí sluch hlavně přihlížejícím divákům. Jenže ani výkonný motor ani ostré brzdy nehrají na okruhu v Sosnové prim. To bychom museli spíše do Brna nebo Mostu. To co nám chce Audi předvést, je spolupráce pohonu všech kol quattro a nového sportovního diferenciálu.

Tento elektronicky řízená regulační systém rozděluje točivý moment variabilně mezi zadní kola v závislosti na jízdní situaci, a to naprosto plynule. V závislosti na natočení volantu, příčném zrychlení, natočení vozu kolem svislé osy, rychlosti jízdy a dalších informacích vypočítává řídicí jednotka pro každou jízdní situaci vhodné rozdělení točivého momentu mezi jednotlivá kola. Díky cílenému zásahu do rozdělování točivého momentu reaguje S4 a S4 na řízení spontánněji a vrhá se do zatáček s větší vervou.

Opět ale musíme podotknout, že opravdové výsledky přinese až důkladný redakční test. U tak exkluzivního modelu, jakým bezesporu Audi S4 je, toho musíme prověřit mnoho. Z okruhu v Sosnové si ale odvážíme jednoznačně pozitivní dojmy.

Text a foto: Jan Markovič

Galerie