Blíží se doba přezutí. Vyplatí se pořídit zimní pneu jako runflat?

Zimní pneumatiky obouvá snad každý, mimo jiné i proto, že jsou v některých úsecích v zimě povinné. Ale co když dojde k defektu, což na českých silnicích není nic težkého? Přeuzovat ve sněhu a v bahně není nic příjemného, natož v odstavném pruhu na dálnici. Proto jsme se porozhlédli po řešení a to se jmenuje runflat pneu. Dnes se podíváme, jaké má výhody.

Kdy přezout na zimní pneu?

Obecně je za správný čas pro výměnu letních pneumatik za zimní to období v roce, kdy teploty dlouhodobě klesnou pod 7 °C. Druhým kritériem je česká legislativa, která na počasí nehledí a pevně stanoví termín 1. listopadu až 31. března. V tomto období jsou zimní pneu povinné v úsecích, které jsou označené příslušnou značkou „zimní výbava“.

Když už si pořídíte nové zimní pneumatiky, nedoporučujeme na nich jezdit ve vyšších teplotách — z mnoha důvodů: zimní pneu v létě nebrzdí tak dobře jako letní a také rychleji mizí vzorek, protože jsou vyrobené z měkčí směsi. Pamatujte, že aby byla zaručena maximální funkčnost zimních pneumatik, měly by mít vzorek s dezénem alespoň 4 mm.

Značka zimní výbava nařizuje povinné zimní pneu

Při výběru zimního obutí nemůžete šlápnout vedle u známých značek, jako je Continental se svojí řadou Conti Winter Contact, Michelin s dlouholetou tradicí zimní pneumatiky řady Michelin Alpin nebo Goodyear se svou řadou UltraGrip, a pokud byste náhodou chtěli českou značku Barum, hledejte pneumatiky Polaris. Hlavně je důležité, aby měly zimní pneu rozměry zapsané v technickém průkazu vozidla.

Normální rezerva nebo dojezdové kolo?

Výrobci aut šetří, kde se dá, a tak čím dál častěji chybí v kufru plnohodnotná rezerva. Pravda je, že to také šetří místo. Ruku na srdce, kdo očekává, že drobná žena bude měnit osmnáctipalcové kolo na silnici? V takových případech by opravdu byla plnohodnotná rezerva zbytečná.

Na druhou stranu, v autoškole jsme se všichni učili výměnu kola a mnoho lidí se cítí líp, když jsou soběstační. Dojezdové kolo, které má menší průměr a hlavně je výrazně užší, může být dobrým kompromisem. Při defektu nemusíte čekat na odtah, ale ani s sebou netaháte velkou zátěž. Pokud se pohybujete hlavně ve městě, není problém limit na 80 km/h a můžete na dojezdovém kole vydržet i pár dní, než se dostanete do pneuservisu.

Výhody runflat pneumatik

Ale co když máte větší auto? A nebo jezdíte na větší dálky? Roztržená pneumatika na dálnici není nic hezkého a rozhodně nedoporučujeme měnit ji za rezervu v odstavném pruhu. V takovém případě je skvělým řešením runflat pneumatika, která — zjednodušeně řečeno — zvládne dojet do pneuservisu i potom, co píchnete.

Pneumatiky Nokian WR SUV 3 se prodávají také jako runflat

Princip runflat pneumatik je jednoduchý. Zatím co běžné letní i zimní pneumatiky se při ztrátě tlaku zbortí a při jízdě je za pár stovek metrů roztrhnete o ráfek nebo můžete zničit hliníkové kolo, oproti tomu ruflat má vyztužené bočnice a udrží pneumatiku na ráfku i při úplně vypuštěném vzduchu. Můžete tak s ní jet rychlostí 80 km/h a zvládne ujet třeba až 1000 kilometrů.

Skvělou runflat pneumatikou s vynikajícím poměrem cena/výkon je například Nokian WR SUV 3, která je určená pro větší auta a vozy s pohonem 4×4, kterých je na českých silnicích pořád víc. 

Text: Redakce
Foto: Archiv

Galerie