BMW M3 CRT: limitovaná edice z uhlíkových vláken

Automobilka BMW vyrobí limitovanou edici vysokovýkonného sportovního vozu postaveného na základě BMW M3 Sedan. Model M3 CRT (přídomek CRT znamená Carbon Racing Technology) používá plasty zesílené uhlíkovými vlákny. Cíl je jasný: nižší hmotnost. Radovat se ale bude jen 67 zákazníků.

Vydáno: 8.7.2011

Nový model BMW M3 CRT (Carbon Racing Technology) přenáší zkušenosti ze světa motoristického sportu na silnice. Jsou patrné na podvozku, hnací soustavě, stejně tak jako na důrazu na minimalizaci hmotnosti. Současně se jedná o světovou premiéru nových výrobních procesů při výrobě dílů z uhlíkových vláken.

Právě používání plastů vyztužených uhlíkovými vlákny (CFRP) je zárukou mimořádně nízké hodnoty výkonové hmotnosti: 3,5 kg/k. Vysokootáčkový M motor s výkonem 331 kW/450 k umožňuje novému BMW M3 CRT zrychlit z klidu na 100 km/h během pouhých 4,4 s.

BMW M3 CRT vznikne v prostorách BMW M GmbH v počtu pouhých 67 kusů.

Uhlíková vlákna a skořepina
BMW M3 CRT se vyznačuje kapotou motoru a skořepin předních sedadel vyrobených z karbonové voštinové struktury. Jedná se o první aplikaci pokrokových technologií vyvinutých pro připravované revoluční modely BMW i3 a BMW i8.

Kapota motoru tohoto modelu je tvořena dvojicí plátů z CFRP, mezi nimiž je voština z lehkých aramidových vláken. Tato kapota má stejnou tuhost jako konvenční díl, avšak ve srovnání s ocelí je její hmotnost čtvrtinová. Oproti hliníkové kapotě BMW M3 Sedan činí úspora hmotnosti přibližně 50 procent.

Skořepina sedadel používá také uhlíková vlákna, zalitá speciální pryskyřicí. Tentokrát je však uvnitř voštinová struktura z recyklovaného papíru. Z karbonu je vyroben také spoiler na víku zavazadlového prostoru, stejně tak jako lízátko na spodní hraně předního nárazníku, omezující vztlak přední části vozu.

BMW M3 CRT navazuje na podobně pojaté odlehčené modely minulosti. Mezi ně patří například BMW 3.0 CSL ze sedmdesátých let, nebo také BMW M3 CSL z roku 2002. Použití karbonových dílů CFRP je charakteristické rovněž pro střechy modelů BMW M6 a stávající BMW M3 Coupé.

Vysokootáčkový V8 s převodovkou M DCT Drivelogic
Pod karbonovou kapotou motoru BMW M3 CRT je umístěn osmiválec vyvinutý přímo pro model BMW M3, má však objem zvětšený na 4,4 litru. Motor, který se vyznačuje lineární a dravou produkcí výkonu, byl původně naladěn pro model BMW M3 GTS a disponuje největším výkonem 331 kW/450 k při 8300 ot/min. Točivý moment vrcholí 440 Nm při 3750 ot/min.

K zadním kolům přenáší výkon motoru dvouspojková převodovka M DCT Drivelogic, vyvinutá pro BMW M3. Její charakteristika byla naladěna přímo pro BMW M3 CRT. Samozřejmostí jsou řadicí páčky na volantu, stejně tak jako funkce závodního startu Launch Control. 

Odlišnosti od série
BMW M3 CRT se od standardního BMW M3 odlišuje exkluzivním matným lakem Frozen Polar Silver s červenými akcenty Melbourne Red a černě laděnými ledvinami masky chladiče.

Uvnitř jsou jasně patrné červeně lakované kryty prahů a specificky řešené výplně dveří a dekorační lišty. Specifickou atmosféru dotváří rovněž M sportovní volant čalouněný alcantarou, na němž nechybí tlačítko M Drive vyvolávající přednastavený setup vozu. Lehká skořepinová sedadla jsou čalouněná černou a oranžovou kůží Sakhir Orange.

Text: Redakce/BMW
Foto: BMW

Galerie