Češi mají jeden z nejstarších vozových parků v Evropě a nejoblíbenějším českým autem je Škoda Felicia. Na šestém místě žebříčku se umístila stařičká Škoda 120, která se v garážích českých víkendových řidičů nachází dokonce ve více než sto tisících exemplářích. S informacemi o stáří vozového parku českých řidičů přišly dnešní Lidové noviny.
Vydáno: 17.2.2011
Výčet muzejních kousků v rukách českých řidičů Škodou Felicií a 120 zdaleka nekončí. Domácí šoféři se svých vozů vzdávají jen neradi, a tak je v registrech stále ještě vedeno 35 tisíc vozů Škoda 100, s průměrným věkem 39 let, a 72 tisíc modelů Škoda 105, jejichž průměrné stáří je 28 let nebo 144 tisíc kusů Škoda Favorit, který se přestal vyrábět v roce 1994.
Stáří automobilů našich řidičů nelze ovšem svádět pouze na konzervativní povahu Čechů. Jak pro Lidové noviny uvádí Pavel Tunkl, tajemní Svazu dovozců automobilů, na vině je také nízká kupní síla českého obyvatelstva a hojně využívaný dovoz automobilů ze zahraničí. I tak se ale do republiky dovážejí nejčastěji auta starší deseti let.
Podle Antonína Šípka, ředitele sdružení Automobilového průmyslu, je vedle velkého množství zplodin produkovaných staršími vozy, problém také nízká bezpečnost starých automobilů.
Průměrný věk automobilů národů Evropské unie je pět až deset let, u nás je to o řád výše. Podle Tunkla by bylo pro omlazení českých statistik potřeba každý rok výměna přibližně 450 tisíc vozů, jenže třeba v loňském roce jich přibylo pouze 169 tisíc.
Na čele žebříčku tak stále zůstává Škoda Felicia s úctyhodným počtem 393 189 kusů, následovaná Škodou Fabia (367 586) a Škodou Octavia (324 286). I ve zbytku „top 10“ figurují především auta české, respektive německé výroby. Třemi značkami, které se probojovaly mezi automobily koncernu Volkswagen je, opět německý, Opel se svým modelem Astra, francouzský Renault Mégane a zaoceánský Ford Focus.
Text: Redakce
Zdroj: Lidové noviny
Galerie