Chcete jezdit na vodík? Tahle čtyři auta si můžete koupit už dnes

Auta na vodík jsou ve skutečnosti elektromobily, jen místo baterie skladují energii ve vodíkových nádržích. Což má jednu obrovskou výhodu: na rozdíl od nabíjení vodík natankujete za tři minuty. Tedy stejně, jako plnou nádrž benzinu nebo nafty.

Vodíková auta nabízejí delší dojezd než dnešní elektromobily. Také mají nulové emise skleníkových plynů — jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Ovšem zatím jsou drahá, a třeba v České republice je prakticky nemáte šanci natankovat.

Ale pokud chcete předběhnout dobu nejméně o celou dekádu, tady jsou čtyři auta na vodík, která si můžete pořídit už dnes.

Toyota Mirai

Sedan nižší střední třídy nejvíc připomíná Toyotu Prius. Elektromotor s výkonem 154 koní není žádný rychlík, na stovku se rozjede za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní dojezd 550 – 700 km. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v malé NiMH baterii.

Toyota Mirai se prodává od roku 2015 a od té doby se prodalo 5200 kusů. Nejvíc se jich prodalo v USA – jen v samotné Kalifornii už 3000, kromě toho jej koupíte v Japonsku a v několika státech Evropy. Na svůj trh ho chtějí uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty. V Česku se zatím neprodává, ale můžete ho koupit třeba v sousedním Polsku. Vyjde zhruba na 2 miliony korun.

Hyundai ix35 Fuel Cell

Model ix35 Fuel Cell je vodíkovou variantou někdejšího SUV Hyundai ix35, ve srovnání s jeho benzinovou verzí váží o 400 kg víc (1830 kg). Elektromotor dává výkon 136 koní, z 0 na 100 km/h se rozjede za 12,5 sekund a zvládne maximální rychlost 160 km/h. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.

Hyundai Nexo

Nejnovější přírůstek mezi vodíkovými auty má také korejský Hyundai. Kompaktní crossover Nexo má elektromotor s výkonem 163 koní, na stovku zrychlí za 9,2 sekund a zvládne maximální rychlost 179 km/h. Se spotřebou 3,9 litru vodíku na 100 kilometrů ujede prý až 800 km na jedno tankování, což dnes nezvládne žádný elektromobil s baterií. Hyundai svojí novinku už představil, v Evropě se má začít prodávat v polovině letošního roku.

Honda Clarity Fuel Cell

Vodíková Honda Clarity debutovala v roce 2016 a zatím si ji můžete jen pronajmout, a to v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor produkuje výkon 176 koní, což auto vážící 1840 kg rozjede na stovku za 9 sekund, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.