Auta na vodík jsou ve skutečnosti elektromobily, jen místo baterie skladují energii ve vodíkových nádržích. Což má jednu obrovskou výhodu: na rozdíl od nabíjení vodík natankujete za tři minuty. Tedy stejně, jako plnou nádrž benzinu nebo nafty.
Vodíková auta nabízejí delší dojezd než dnešní elektromobily. Také mají nulové emise skleníkových plynů — jediné, co po nich zůstává, je vodní pára. Ovšem zatím jsou drahá, a třeba v České republice je prakticky nemáte šanci natankovat.
Ale pokud chcete předběhnout dobu nejméně o celou dekádu, tady jsou čtyři auta na vodík, která si můžete pořídit už dnes.
Toyota Mirai
Sedan nižší střední třídy nejvíc připomíná Toyotu Prius. Elektromotor s výkonem 154 koní není žádný rychlík, na stovku se rozjede za 9,6 s. Dvě nádrže s vodíkem stlačeným na 700 barů umožní dojezd 550 – 700 km. Pohon Mirai je vybudován na bázi hybridní soustavy Toyoty, takže je schopen získávat zpět energii vydanou při brždění, kterou ukládá v malé NiMH baterii.
Toyota Mirai se prodává od roku 2015 a od té doby se prodalo 5200 kusů. Nejvíc se jich prodalo v USA – jen v samotné Kalifornii už 3000, kromě toho jej koupíte v Japonsku a v několika státech Evropy. Na svůj trh ho chtějí uvést Austrálie, Kanada a Spojené arabské emiráty. V Česku se zatím neprodává, ale můžete ho koupit třeba v sousedním Polsku. Vyjde zhruba na 2 miliony korun.
Hyundai ix35 Fuel Cell
Model ix35 Fuel Cell je vodíkovou variantou někdejšího SUV Hyundai ix35, ve srovnání s jeho benzinovou verzí váží o 400 kg víc (1830 kg). Elektromotor dává výkon 136 koní, z 0 na 100 km/h se rozjede za 12,5 sekund a zvládne maximální rychlost 160 km/h. Vodík se skladuje ve dvou nádržích, jež vozu zajistí dojezd cca 600 km. Hyundai ix35 Fuel Cell se prodává v USA, Kanadě, Jižní Koreji, Austrálii a 13 státech Evropy.
Hyundai Nexo
Nejnovější přírůstek mezi vodíkovými auty má také korejský Hyundai. Kompaktní crossover Nexo má elektromotor s výkonem 163 koní, na stovku zrychlí za 9,2 sekund a zvládne maximální rychlost 179 km/h. Se spotřebou 3,9 litru vodíku na 100 kilometrů ujede prý až 800 km na jedno tankování, což dnes nezvládne žádný elektromobil s baterií. Hyundai svojí novinku už představil, v Evropě se má začít prodávat v polovině letošního roku.
Honda Clarity Fuel Cell
Vodíková Honda Clarity debutovala v roce 2016 a zatím si ji můžete jen pronajmout, a to v Japonsku a Kalifornii. Komerční prodej má být zahájen v roce 2022. Dojezd středně velkého sedanu činí 650 km a zajistí ho 5 kg vodíku stlačeného na 700 barů ve dvou nádržích. Elektromotor produkuje výkon 176 koní, což auto vážící 1840 kg rozjede na stovku za 9 sekund, přičemž maximální rychlost činí 165 km/h.