TEST: Chevrolet Aveo je levné auto, ale přesto, kdykoliv ho někam zaparkujete, najde se někdo, komu stojí za to se zastavit a obhlédnout ho. Když k tomu připočítáte zajímavou cenovou politiku, zdá se, že se jedná o velmi lákavou nabídku, které se jen těžko odolává. Jenomže každá mince má dvě strany.
Vydáno: 4.5.2009
Chevrolet Aveo se dostavil k našemu testu v třídveřovém provedení, bílém laku s názvem Galaxy a byl postavený na pěkných litých kolech. K tomu přidejte jakýsi optický paket, který je ovšem zcela standardní, a rázem máte namíchaný jednoduchý, ale účinný mix působící na kolemjdoucí jako magnet. Musím říci, že i já jsem se nechal zlákat a musím také říci, že čím více jsem si vůz prohlížel, tím více se mi líbil. Nedá se nic dělat, to auto je zkrátka sexy.
Atraktivní tvary
Přední část působí velmi dynamicky. Zásluhu na tom má hlavně přední nárazník, který vypadá, jako by byl dodatečně přidán nějakým tunerem, což ovšem není pravda. Chevrolet evidentně láká mladé zákazníky, ale nakonec proč ne. Dynamický vzhled podtrhují prahové nástavce a výdechy vzduchu před zpětnými zrcátky. Bohužel se jedná pouze o výdechy falešné.
Nad zadním oknem je ještě umístěn decentní spoiler. Jak už jsem napsal, celek je moc pěkný, zvlášť ve třídveřovém provedení. Škoda že to výrobce nedotáhnul do konce a nepřidal také nějakou pěknou koncovku výfuku.
Interiér v průměru
První okouknutí Chevroletu Aveo ve mně vzbudilo dojmy hezkého, malého automobilu se sportovními ambicemi, a tak pln očekávání jsem usednul za volant. Čekal jsem, že se interiér ponese v podobném duchu jako dynamicky vyhlížející karoserie. Čekal jsem sportovní volant, čekal jsem nějaké ty sedačky, čekal jsem snad i tužší podvozek a hlavně jsem čekal vlastnosti s alespoň nějakým náznakem toho sportu. Čekal jsem, ale nedočkal jsem se.
Bohužel vizáží to celé tak trochu končí. Interiér se nese v duchu průměrného automobilu. Neznamená to, že se jedná o špatný vůz, bohužel je ale úplně nesportovní. A začít můžeme třeba od sedaček. Ty jsou poměrně široké a za to jim lze udělit pochvalu. Na druhou stranu postrádají výraznější boční vedení a snad by nevadilo, kdyby poskytovaly lepší oporu stehen.
Za celkem rozměrným volantem se skrývají jednoduché, ale přehledné přístroje. Celému interiéru dominují tvrdé tmavé plasty. Jsou ovšem slušně zpracované. Součástí testované nejvyšší výbavy je také automatická klimatizace. Zpracování ovladačů této užitečné pomůcky se mi naopak velmi líbilo. Lze ho totiž označit za jednoduché, přehledné, účelné a pěkné.
To se ovšem nedá říci o tak trochu podivném ovládání audio-systému na volantu (to je také součástí nejvyšší výbavy). Chevrolet se vydal v tomto směru vlastní cestou a výsledek je dosti nezvyklý. Mnohdy jsem nakonec raději použil “čudlíky“ umístěné přímo u samotného rádia.
Místa akorát
Nástup na zadní sedadla by probíhal až nečekaně snadno, nebýt jednoho drobného detailu. Nevím, jestli se jednalo pouze o problém testovaného vozu, nebo zda se na tento detail poněkud pozapomnělo. Totiž páčkou umístěnou klasicky na vrchu předního opěradla se nám podařilo pouze sklopit opěradlo, nikoli odsunout sedačku. Sklápět opěradlo a zvlášť pak to celé posouvat není příliš praktické.
Dozadu se bez potíží usadí dva cestující, kterým nesmí vadit nouze v oblasti kolen, což je ale u vozů těchto rozměrů celkem běžná věc. Zavazadelník také neoslní nabídkou stovek litrů určených pro vaše zavazadla, ale dá se jednoduše zvětšit sklopením dělených zadních sedadel. Pro otevření víka zavazadlového prostoru musíte sáhnout do míst nad SPZ, ovšem nikoli doprostřed, jak je tomu zvykem, ale nečekaně na kraj. V první chvíli vás to překvapí, lze si na to bez problémů zvyknout.
Benzin a sto koní
O pohon testovaného automobilu se staral zážehový motor 1.4 16V. Ten je dostupný od střední úrovně výbavy LS. Jeho maximální výkon rovných sto koní je vzhledem k velikosti a hmotnosti třídveřového Avea velmi příjemný. Benzinovou čtrnáctistovku bych označil za jednu z těch silnějších stránek vozu.
V nízkých otáčkách je motor sice poněkud nevýrazný, ale stačí popohnat ručičku otáčkoměru k vyšším hodnotám a Aveo se rázem stane docela svižným. Palubní počítač vám sice průměrnou spotřebu neukáže, my jsme ovšem během testu, kdy se vůz pohyboval převážně po městě, naměřili spotřebu 8 litrů na sto kilometrů.
Jak jezdí?
Dojem z dobrého motoru ovšem zkazilo hned několik věcí. Zaprvé to je až příliš aktivní posilovač řízení, i když uznávám, že tento fakt nemusí každému vadit. Já osobně bych snesl menší účinek a více citu, ale chápu, že někdo jiný s tím problém mít nebude a naopak si bude lehké řízení pochvalovat. Trochu mne zarazilo chování posilovače řízení na slalomové trati. V tomto (poněkud extrémním) režimu jízdy jakoby nestíhal a v určitých chvílích řízení úplně ztuhlo. Při běžné jízdě to těžko bude překážkou, ale vzhledem ke konkurenci to je věc docela nezvyklá.
Pár bodů z konečného hodnocení ubrala také převodovka. V nabídce je za příplatek 30 000 Kč její automatická verze. My jsme zkoušeli běžnější manuální provedení a bohužel musím konstatovat, že v dnešní době to je velké zklamání. Pět stupňů řadíte na dlouhých drahách, ale především s velkými vůlemi. Samozřejmě, i na tento fakt se dá zvyknout, ale opět musím říci, že vzhledem ke konkurenci je to poněkud handicap, a to, že hlavice řadicí páky má příjemný tvar a kožený potah, je vám pak úplně jedno.
Podvozek je nasměrován více na pohodlí než sportovní vlastnosti. Svou stopu si ovšem tento automobil drží statečně a bez problémů se vrhne jak do ostrých zatáček, tak do vysokých rychlostí.
Maximální výbava
Své zákazníky bude Chevrolet Aveo lákat také cenou. Testovaný exemplář byl vybaven na maximální úroveň LS HIGH. Úplný seznam najdete jako vždy pod článkem. Za zmínku stojí dvojice airbagů, elektrická okna, rádio s CD MP3, elektrická zrcátka a automatická klimatizace, o které už také byla řeč. Své konkurenty Chevrolet poráží silnějším motorem a přítomností automatické klimatizece.
Původní cena za maximálně vybavený vůz přesahovala 300 000 Kč, což už je docela hodně. V akčním ceníku jsme ovšem nalezli číslo podstatně menší. Chevrolet Aveo lze v současnosti pořídit bez stokoruny za 270 000 Kč. To je hodnota mnohem přijatelnější.
Jak zhodnotiti Chevrolet Aveo závěrem? Výsledek testu prozrazuje už titulek. Vůz je na pohled přitažlivý a tváří se jako řádný machr, který si to bez ostychu může rozdat s většinou konkurence. Bohužel pod dravou tváří se skrývá poněkud něžná (v bílém provedení) sněženka, která se nechá okukovat, ale raději než expresní přesuny po okresních komunikacích má pohodovou jízdu po městské kolonádě.
Chevrolet Aveo si zkrátka hraje na něco, co ve skutečnosti není. Pokud vám tento fakt nevadí, budete zřejmě spokojeni. Pěkný vzhled, slušná výbava a rozumná cena jsou stále pádnými argumenty.
Výsledná známka 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Chevrolet Aveo vypadá celkem pěkně, ale nakonec mne nepřesvědčil. Kromě nízké pořizovací ceny a bohaté výbavy totiž toho dle mého názoru mnoho nenabídne. Nakonec za stejné peníze najdeme na trhu sice o něco chudší modely, ale na druhou stranu mají úspornější motor a více prostoru. Dávám známku 3 |
![]() |
Jana: Mně se Aveo líbilo. Je to malé auto do města jak dělané. Chválím lehké řízení a kompaktní rozměry. Díky tomu jsem neměla příliš problém kdekoli zaparkovat. Bohatá výbava mi také udělala radost. Za podobné peníze jsme tu ale měli Dacii Sandero. Ta nebyla tak kompaktní, ale měla motor který měl citelně nižší spotřebu. Dávám známku 2- |
![]() |
Nikola: Výrobce skutečně zapracoval na vzhledu a výsledkem je vůz s celkem ojedinělým designem. Některé linky mi tak trochu připomínaly starší Alfu Romeo 145. Navíc bílý lak Aveu velmi sluší. Interiér už nezakryje původ levného vozu, ale upřímně musím říci, že jsem čekala, že to bude horší. Aveo mne překvapilo. Dávám známku 2 |
![]() |
Tomáš: Malý Chevrolet je pěkný, ale to je vše. Líbil se mi i motor, sto koní je pro tak malé auto docela hodně. Bohužel nemůžu udělit příliš dobrou známku, protože převodovka měla takové vůle, že bych ji možná označil za nejhorší, jakou jsme kdy testovali. Stejně tak příliš neoslnilo úplně necitlivé řízení. Dávám známku 3- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení LS HIGH: 269 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 0 Kč
Celková cena: 269 900 Kč
Chevrolet Aveo 3dv. 1.4 16V LS HIGH |
|
Objem motoru | 1399 ccm |
Maximální výkon | 74 kW (100 k) / 6400 rpm |
Maximální točivý moment | 131 Nm / 4200 rpm |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 175 km / h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,9 s |
Udávaná spotřeba město | 7,9 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 4,7 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 5,9 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 8 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1168 kg |
Délka / výška / šířka | 3920 mm / 1505 mm / 1680 mm |
Rozvor | 2480 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 220 l / 980 l |