Chybějící filtry pevných částic jsou pořád problém, náklady na opravy se ale snižují

Prodeje naftových motorů sice mírně klesají, pořád se jich ale prodává skoro polovina. U novejších dieselů se stal strašákem filtr pevných částic (DPF), s nimiž někteří méně odpovědní řidiči podváděli. V poslední době ale díky rozšíření této součástky klesají náklady na její servis.

Auto s vyřezaným filtrem nesmí na silnici

Filtry pevných částic se do aut s naftovými motory začaly montovat na začátku tisíciletí. Důvodem bylo znečištění měst. Diesely bez filtru pevných částic vypouštějí do ovzduší nebezpečné miniaturní prachové částice, tak malé, že procházejí z plic do krve, a ta je roznáší a usazuje nejen v plicích, ale i ledvinách, játrech, nebo v mozku. Filtr má za úkol tyto částice zachytávat.

Podle výzkumu Evropské agentury pro životní prostředí citovaného českým autoklubem ÚAMK každý rok předčasně zemře na následky znečištění životního prostředí více než 400 tisíc lidí. Zdaleka ne za všechna tato úmrtí můžou naftové motory, nicméně platí, že pokud jsou schválené pro provoz na silnici s DPF filtrem, musí ho mít funkční a udržovat tak čisté auto. S vyřezaným filtrem nesmí vůz na silnici, neprojde ani technickou kontrolou na STK.

Servis filtrů DPF se zlevňuje

Filtry DPF byly dlouoho považované za velmi drahou součástku na výměnu i opravu, to se ale v poslední době mění a cena se snižuje. Zatímco u prvních generací filtrů DPF stál nový díl 40 tisíc korun, pro novější motory klesla i třeba na třetinu, tedy 12 tisíc korun (uvedená čísla platí pro naftovou Hondu CR-V minulé, respektive současné generace). Servis pak stojí méně než 10 tisíc Kč.

Navíc u nejnovějších aut je životnost filtru DPF poměrně dlouhá (existují různé druhy DPF, ale automobilky mluví většinou o 300 tisících kilometrů). U starších aut se pohybuje v rozmezí 80 – 240 tisíc kilometrů (podle podmínek provozu) a pak je nutné ho vyměnit nebo opravit.

Text: Redakce

Foto: Archiv

Galerie