Citroën Berlingo 1.6 HDi Multispace: příjemný stěhovák

TEST: Po nákladní verzi Furgon jsme se podívali na zoubek také osobní variantě druhé generace Berlinga. Myslíte si, že jde v podstatě o to samé vozidlo, které má akorát namontované sedačky a pár oken navíc? Nebo snad že jde pouze o maskovanou dodávku, která se stejně nakonec nezapře? Pak se velmi mýlíte.


Vydáno: 25.9.2008

Samozřejmě jde o to samé vozidlo, ale vývoj šel znatelně kupředu. I přes totožné základní rysy před námi stojí auto, které se spíše podobá rodinnému kočáru než krabicovité dodávce. O designu jako takovém jsem psal už v testu verze FURGON. Ta civilní vypadá samozřejmě lépe. K tomu velkou měrou přispěly kola z lehkých slitin a pěkná zlatá barva, která tentokrát pokryla i nárazníky a zpětná zrcátka.  Suma sumárum, na krabice s okny zapomeňte, Berlingo vypadá vážně k světu, ale o tom si každý může udělat názor sám po prohlédnutí fotogalerie.

Jakmile jsem dostal klíčky od vozu, první co jsem vyzkoušel byla poloha za volantem a okamžitě jsem si oddychnul. Posaz sice připomíná dodávku, ale sedadlo a vlastně i volant si každý může seřídit dle libosti (na rozdíl od furgonu). Když už jsme za tím volantem musím říci, že díky vysokému posazu se do vozu nejen dobře nastupuje, ale také výhled je naprosto bezproblémový. Přestože se jedná o vůz větších rozměrů, s parkování není vůbec problém a to především díky rozměrným zpětným zrcátkům a také, v případě testované verze, parkovacímu asistentovi. Nejen že vám hlásí aktuální situaci prostřednictvím pípání, ale také je schopen zobrazovat vzdálenost od překáži na centrálním displeji.

Udělejte si pohodlí

Kdyby byly sedačky potažené luxusním materiálem mohu s klidným svědomím napsat, že jsou luxusní. Ale na luxus jsou zaměřeny jiné modely, v případě Berlinga proto naprosto sedí hodnocení jako velmi příjemné. Tím mám na mysli jak materiál, tak tvarování a vůbec nabízený komfort. První řada sedadel byla navíc vybavena loketními opěrkami a přímo vybízela k cestám na velké vzdálenosti.

To samé lze směle říci i o zadní řadě sedadel. Zde se bez problémů vejdou tři dospělé osoby a navíc se mohou těšit z páru posuvných dveří. Ty jsem chválil i po zkušenostech s nákladním Berlingem a budu je chválit znovu. Díky nim je přístup na zadní místa skoro až dokonalý. Jediný problém by mohl nastat v případě, že se dozadu pohrnou menší děti. Přeci jen posuvná stěna vozu něco váží.

Početné rodiny jistě potěší fakt, že dozadu lze umístit vedle sebe tři dětské sedačky. A pokud máte zlobivé ratolesti, můžete si je bez problémů během jízdy kontrolovat díky malém zpětnému zrcátku. Na téma druhá řada sedadel je ještě potřeba dodat, že každé sedadlo zvlášť lze samostatně sklopit, postavit do svislé polohy nebo úplně vyjmout. Nejvíce práce dá samozřejmě úplné odstranění míst pro cestující, ale odměnou vám pak bude ohromný prostor s dokonale rovnou podlahou.

Naložte, co se do něj vejde

Ano, zavazadlový prostor je ohromný. A to nejen v případě vyjmutých sedaček, ale i ve standardním rozestavění. Nabízený základ má hodnotu 675 litrů, bez sedadel pak rovných 3000 litrů. Tím ale výčet pozitivních vlastností zavazadelníku nekončí. Jeho velkou devízou je pravidelný tvar a velmi nízko položená nákladová hrana. Ovšem nic není dokonalé, a tak se přeci jen jedna “nevýhoda“ najde. Zadní stěna se vyklápí klasicky nahoru.

A slovo stěna je zde na místě, protože se jedná o velmi rozměrné páté dveře. Můj názor byl jasný, dělené dveře které měla nákladní varianta by byly lepší. Jenže své mínění jsem změnil hned jak začalo pršet a já potřeboval vyndávat náklad. Nepraktická velká stěna se rázem změnila ve velmi praktickou dočasnou střechu. Budete-li ukládat do zavazadelníku drobné předměty, postačí vám otevřít pouze zadní okno.

Takže abychom uzavřeli kapitolu interiér. Kromě nadbytku prostoru zde najdeme také kvalitně zpracované materiály a hlavně velké množství odkládacích prostor. Za zmínku stojí místo pod nohama cestujících ve druhé řadě, prostor mezi předními sedačkami nebo třeba schránka před řidičem. Zajímavý je také systém pro přepravu delších věcí (max. 2,2 m.) v kabině pod střechou. Například lyže tak můžete převést velmi snadno bez nutnosti montáže střešních nosičů.

HDi, já vím..

Testovaný vůz byl poháněn silnější variantou dieslového motoru o objemu 1,6 litru. Jakmile jsem zaznamenal ona tři písmenka HDi, bylo jasné, co mě čeká: vznětový agregát s příkladně klidným chováním a nízkou spotřebou. Motory HDi už jsou tak obehraná písnička, že vlastně není co psát. Všechny výhody se během testu potvrdily, až na jednu a tou je nízká spotřeba.

Silnější dieslová varianta poskytne 66 kW, tedy 92 koní. To nejsou hodnoty úplně k zahození, ale stejně bych si dokázal představit více. Na vrcholu točivého momentu 215 Nm se ocitnete při čtyřech tisících otáčkách za minutu, na stokilometrové rychlosti zase za 14,3 sekundy. Chtělo by se říci, že tato pohonná jednotka je akorát, jenže toto tvrzení tak úplně neplatí.

Jedna-šestka je totiž dobrý motor jen v případě, že vůz není zcela naložen. V tomto režimu přináší i solidní dynamiku. Jenže Berlingo by měl převážet mnoho osob a hodně zavazadel. A zde pocítíte nedostatek koní pod kapotou i přes to, že se jedná o silnější verzi jedna-šestky. Dle mého názoru by vozu velmi slušel motor 2.0 HDi, ale ten zatím v nabídce není. Naše 1.6 HDi se sice snaží, ale v plném obsazení rychle ztrácí dech a k udržení svižnějšího tempa vyžaduje pořádně přišlápnout plynový pedál, což se okamžitě projeví na spotřebě.

Nízká spotřeba, ale..

Ta je přijatelná asi nejvíce, pohybujete-li se rychlostí okolo 90 km/h. Zde je totiž reálné dostat se i pod hranici pěti litrů. Dálniční rychlosti si vyžadují mimo jiné díky velkému odporu vzduchu (čelní plocha cca 2,8 m2) větší příděl paliva a na expresní přesuny raději rovnou zapomeňte.

Pohodovou jízdu preferuje také nastavení podvozku. Berlingo druhé generace stojí na platformě z modelu C4 a během jízdy to je znát. Díky zaměření na komfort vás nebude během cesty rušit kdejaká prasklinka na silnici (a že jich u nás je požehnaně). Zcela logickou daní za to jsou větší náklony karoserie. Na nich má svůj velký podíl také stavba vozu jako taková, ale to se dá očekávat a těžko si dovedu představit, že s Berlingem bude někdo jezdit tak, aby mu to vadilo.

O něco horší je ale řízení a řazení. Posilovač je velmi schopný pomocník, ale až příliš aktivní. To je velké plus při jízdě ve městě, jenže na meziměstských trasách se nijak zvlášť nemírní a tak o nějaké zpětné vazbě nemůže být vůbec řeč. Řazení je prostě francouzské. I na toto téma toho bylo dost napsáno. V případě nové generace Berlinga se řadící páka pohybuje znatelně jistěji, ale stále je to oproti konkurenci málo. Na druhou stranu jsem ocenil její vyšší umístění. Je totiž pěkně při ruce.

Kolik za to?

Základní model vás vyjde na 354 000 Kč. Testovaná motorizace a příplatkové položky zvedli cenu přes hranici půl milionu korun. Po týdnu stráveném s tímto vozem jsem si nakonec říkal, že ani tato suma není příliš vysoká vzhledem k tomu, co si na vás Berlingo přichystá.

To ale stále nic nemění na tom, že i přes řadu výhod jsem nenašel důvod, proč bych si vlastně takový vůz koupil. Ano, převeze hodně nákladu a osob, stejně ale nakonec drtivá většina lidí vozí převážnou část z oněch tří tisíc litrů prázdnou. Ale to je jen můj osobní názor, asi nejsem zákazník z cílové skupiny.

 

Kdo má rád vozy této kategorie jistě bude mile překvapen. Osobně jsem si vyzkoušel cestu v pěti lidech a zavazadly na týdenní pobyt mimo hlavní město. Výsledek? Bez problémů, ale to už se začínám opakovat. Berligno druhé generace je zkrátka obrovské, praktické, dokonce komfortní a vlastně celkově příjemné. Jen ten motor by si zasloužilo silnější. Kdo ví, třeba se jednou dočká i onoho dvoulitru HDi a to pak bude jasná volba.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jsem nadšen. To je přesně to auto, které bych si koupil jak pro rodinu, tak třeba i na práci. Prostor pro cestující i náklad je obrovský a navíc je ke všemu výborný přístup. Nevím co bych vytknul.
Dávám známku 1*
Jana Jana: Mě se vůz také líbí a dokázala bych si ho představit jako rodinného společníka. Velmi mne potěšilo malé zpětné zrcátko pro kontakt s cestujícími na zadních sedadlech. Je to výborná kontrola dětí.

Dávám známku 1-

Nikola Nikola: Tohle osobní Berlingo vypadá velmi solidně. Přestože nemám takhle velká auta ráda, tak mne zaujalo. V interiéru je znát kvalita. Já bych ale stejně raději sáhla po jiném modelu. Například C4 Picasso.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Já se budu opakovat. Vozy kategorie dodávka, byť sebelepší mne příliš nezajímají. Motor je tak akorát když je vůz prázdný. Více pasažérů už vyžaduje styl jízdy “pomalu, ale jistě“.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení 1.6 HDi (92k) Multispace: 449 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  70 700 Kč

Celková cena: 520 600 Kč

Výbava:  Boční airbagy, čelní airbagy, imobilizér, výškově a podélně nastavitelný volant, tónovaná skla, variabilní posilovač řízení, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů „Follow me home“, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, otáčkoměr, elektricky seřiditelná zpětná zrcátka, vyhřívaná zpětná zrcátka, odkládací zásuvka pod sedadlem řidiče a spolujezdce, ABS s rozdělovačem brzdného tlaku EBD, boční posuvné dveře, úložné prostory pod podlahou před zadními sedadly, kryt zav. prostoru, kola z lehkých slitin, přední mlhovky, termoreflexivní čelní sklo, systém Guide me home, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, elektricky ovládaná okna předních dveří (sekvenční ovládání,ochrana proti přiskřípnutí).
Doplňková výbava: Paket Modularita: Paket Rodina, loketní opěrka na předních sedadlech, odkládací stolky na zadní straně předních sedadel, 3 samostatná, vyjímatelná a polohovatelná zadní sedadla, svítilna a síť v kufru (+20.000,- Kč), Paket ESP: ESP+ASR+Hill Assist+ rádio RD4+palubní počítač (+25.400,- Kč), metalický/perleťový lak (+10.000,-), Paket Parkování 1: zadní parkovací asistent, tempomat s omezovačem, elektricky sklopná vnější zrcátka (+15.300,- Kč)

Citroën Berlingo 1.6 HDi (92k) Multispace
Objem motoru 1560 ccm
Maximální výkon 66 kW / 4000 rpm
Maximální točivý moment 215 Nm / 1750 rpm
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 160 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 14,3 s
Udávaná spotřeba město 7 l / 100 km
Spotřeba mimo město 5 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,7 l/ 100 km
Spotřeba během testu 6 l / 100 km
Provozní hmotnost 1407 kg
Délka / výška / šířka 4380 mm / 1852 mm / 1810 mm
Rozvor 2728 mm
Zavazadelník / po sklopení 675 / 3000 l

Galerie