Citroën C3 1.6 HDi 16V: vaše přítelkyně ho bude milovat

TEST: Redaktor ZaVolantem.cz varuje: jízda Citroënem C3 v pastelově modré barvě může vážně ohrozit vaši mužnost. Je sice pravda, že po autě bude koukat každá (opravdu každá!) žena či dívka kterou potkáte, ale jediné, co ji napadne, bude ono obvyklé „proč jen jsou všichni pěkný chlapi teplý“. Ale jinak je nová C3 povedené auto, zvláště pokud si ho objednáte s výborným naftovým motorem a v nejlepší výbavě.


Vydáno: 14.6.2010

Nejvyšší výbava Exclusive s řadou příplatkových vylepšení vás vyjde přibližně na 450.000 korun, ale když na to máte, taková investice se opravdu vyplatí. Pokud zvolíte diesel HDi o objemu 1,6 litru a výkonu 66 kW (testovaná verze), odměnou vám bude poměrně spořivě jezdící auto, které neztrácí dynamiku ani ve městě, ani na dálnicích, dobře vypadá a díky zabudovanému omezovači, tempomatu, navigaci a bluetooth modulu pro připojení telefonu vás nechá plně se soustředit na jízdu. A to je hlavní, nebo ne?

Poznámka: Citroën C3 jsme už otestovali s motorem 1.4 VTi, jeho test si můžete přečíst ZDE.

Na novou generaci velmi populárního Francouze, kterého mimochodem wikipedia označuje za „super mini auto“, což se mojí představou o super-mini autě velmi výrazně rozchází (jak asi označují Smarta Fortwo nebo třeba Toyotu IQ?), jsme čekali poměrně dlouho. První modely C3 začaly brázdit Evropu před osmi lety a i když jsme se dočkali pokračovatele, většího bratra Picasso, i faceliftu, osm let je velmi dlouhá doba. Čekání se ovšem vyplatilo.

 

 

Za poslední léta si totiž C3 našla své zákazníky a Citroën mohl novou generaci profilovat přesněji, což se, jak se zdá u pastelově modrého broučka, povedlo. Cílová skupina je tedy jasná. Ženy. Každého věku. S touhle premisou jsem k autu přistupoval a na jejím základě je psán následující text.

 

Vyhrazeno pro dámy
Nová C3 je vážně auto téměř ryze dámské. Od roztomilého kulatého tvaru, přes oblé křivky, po provedení interiéru, velmi přeposilované řízení až po zabudovaný osvěžovač vzduchu! V kufru mi jen chyběl malý nákupní košík, krabice na boty na řízení, blok pro seznam co nakoupit a na palubce mensturační kalendář (jaký mají mnohé dámské telefony).

 

Když jsem prvně do C3 usednul, čekal mě šok. Odrážel jsem se snad na každém místě palubní desky, přede mnou se rozprostřel svět lesklých plastů všech druhů a barev. První dojem nebyl ideální, C3 se tvářila, že chce být autem o kategorii výš. Že chce, ale nemůže. Interiér rozhodně není ošklivý, ale rychle se okouká a podle mého názoru také stejně rychle zestárne. Nemluvě o funkčnosti – otisky prstů a stále viditelný prach! Ten palubka chytala jak mucholapka. Byl vidět už po prvním dnu používání.

 

Jinak všechno funguje a sedí jak má a všechny ovladače jsou přesně tam, kde byste je čekali a fungují tak, abyste se rychle zorientovali. Ať už se jedná o klimatizaci, tempomat, palubní počítač nebo navigaci.

 

Dramatický a strhující moment přichází když konečně přijdete na to, k čemu je páčka nad zpětným zrcátkem a odsunete vnitřní neprůhlednou „střechu“. Nad vaší hlavou se rozprostře modrá obloha. Citroën tomu kouzlu říká Visiodrive. Dělá to vážně dojem a tak nějak vás to víc spojí s přírodou kolem a třeba v kolonách zlepší náladu. Ovšem v tomhle ryze dámském autě to nese i problémy. Aby byla odsuvná část lehká, stínítka nemají zrcátka ani světlo! V Porsche GT3 RS prosím, ale v městském autíčku pro holky? Podobný osud potkal jinak standardní nadhlavová madla a chybí i háček na sako. Tady narcisek C3 utržil šrám na kráse.

 

 

Schopný nafťák

Kategorií, kde C3 opět získává body, je motorická část. Dieselová 1.6 HDi s výkonem 66 kW (90 koní) šlape krásně. Nejenže dodává lehkému pětidveřáku patřičnou dynamiku, ale na dálnici dokáže s C3 také řádně cvičit, a pokud budete řídit zrovna místo přítelkyně a věříte v laxnost českých policistů, můžete se i docela svižně projet. To vše za cenu více než příznivou.

 

Naměřené hodnoty spotřeby mimo město, ve městě i kombinované spotřeby byly překvapivě prakticky totožné. S tím detailem, že ve městě byla prakticky bez výjimky dodržována povolená padesátikilometrová hranice, což se o dálnici říci nedá (průměrná rychlost na skoro přesně stokilometrovém úseku D5 z Plzně do Prahy skončila na 131 km/h).

 

Výsledky jsou sice překvapivě podobné, ale o to více všechny potěší. Po desítkách kilometrů ujetých v kolonách v metropoli palubní počítač hlásil přesně 5,3 l/100 km. Při kombinované spotřebě na displeji svítilo číslo 5,7 litru a po sjezdu z dálnice ještě o decilitr více, tedy přesně 5,8 litru na 100 km. Tahle čísla jsem několikrát během testu ověřoval a všechna byla opakovaně totožná.

 

Na tomto místě tedy musím vzdát nové C3 hold. Naměřené hodnoty jsou výborné a pokud byste chtěli hodně šetřit, na dálnici i v kombinovaném provozu by šlo spotřebu stlačit klidně o půl až jeden celý litr dolů. Jestli chcete ovšem riskovat usnutí za volantem nudou, prosím.

 

 

Pro holky do města

Jízdní vlastnosti městské C3 nejsou popravdě nijak překvapující. Auto je posazené relativně vysoko, a proto musíte počítat i s posunutým těžištěm, které je nevhodné do prudkých zatáček. Naopak musím pochválit tvrdost podvozku, který byl přesně nastaven pro české děrované silnice. Ovšem to je tak všechno, co řidiče muže potěší. Posilovač řízení i brzd jsou nastaveny ryze dámsky, takže všechno reaguje bez vynaložení jakékoliv síly. Když za to vezmete tedy čistě chlapsky, dáte si hlavou o volant nebo hned vyjedete ze svého směru. Ale holkám by se ta jednoduchost líbit mohla, takže tohle je asi vlastně plus.

 

Co se týče mužského pohledu na jízdu, tak vlastně nic moc. Po chvíli je to vážně nuda. Auto vás prostě přepraví z bodu A do bodu B za přijatelnou dobu. Víc po něm nechtějte.

Vyjadřovat se k serepetičkám typu omezovače, tempomatu, bluetooth nebo navigace nemá smysl, je jenom na vašem uvážení, zda do nich chcete investovat své draze vydělané peníze. Samozřejmě cestování VELMI zpříjemní, na druhou stranu se bez nich obejdete velmi snadno. Otázkou snad zůstává, nakolik má C3 bez téhle výbavy ještě smysl. Právě ona z velké části tohle auto dělá tím čím je.

 

 

Pastelově modrá nabídka

A čím tedy je? Citroen C3 je ryze městským praktickým autem. Nová generace přišla se zajímavým designem auta i celého interiéru, které auto podle mého názoru udělají ještě populárnějším, než je v současnosti. Nechci urážet pány, kteří by o C3 měli zájem, ovšem tohle auto je dimenzováno pro dámy. Je hezké na pohled, relativně praktické uvnitř – má 4 sedačky a adekvátně velký kufr – a slečnám se příjemně řídí. Když ho partnerce pořídíte v pastelové modré, ve které jsme měli možnost auto testovat a fotit my, tak není o čem diskutovat.

Model, který měla naše redakce k dispozici, se díky své výbavě a motoru šplhal až ke čtyři sta padesáti tisícům, což je za městské auto, pravděpodobně druhé do rodiny, poměrně hodně. Když ovšem projdete nabídku automobilky (a vypustíte zběsilosti typu 1,1litrového benzinu), lze se cenou dostat k přijatelným tří set tisícům a v tuhle chvíli už stojí nová C3 za vážné zamyšlení.

Samozřejmě, jedině v pastelově modré, jinak tohle auto ztrácí smysl. 

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: No, pokud bych odmyslel tu modrou, tak bych si docela dokázal představit s tímhle autem jezdit. Bylo by jediné pro naši celou rodinu a mohli by si ho půjčovat všichni. Pro mě je vlastně velmi přijatelné. Ta cena není zase tolik přemrštěná, má čtyři sedačky, slušný kufr a málo žere. Takže, když zapomenu na svoji mužskou hrdost, je to v pohodě.
Dávám známku 2
Jana Jana: No samozřejmě, že bych ho chtěla. Vždyť se podívejte jakej je krásnej. Líbilo by se mi taky, kdyby to byl třeba automat, ale to je už jenom takový detail. Tohle auto splňuje všechny moje požadavky. Hezky vypadá, málo žere a spoustu se tam toho vejde. I velikost třeba při parkování je v pohodě. Takže mohu vřele doporučit.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Juuuuu, já ho chci! Tohle je auto prostě pro mě! Zamilovala sem se, hned jak jsem ho viděla. Takovýho krásnýho broučka hledám už dlouho. Je roztomilej, hodně se tam toho vejde a moc pěkně jezdí. Co víc bych si mohla přát. Tati, mamí, tak kdy už?!
Dávám známku 1*
Tomáš Tomáš: V hodnocení tohodle auta musím zase použít analogii s přítelkyní. Každý chlap, který má rád auta, sní o tom, že když přijede za novou slečnou, bude vypadat jako frajer. Že hodnocení auta (=hodnocení muže, tak velká je často míra ztotožnění) bude něco ve smyslu „pořádný fáro“. Když ovšem přijedete za novou slečnou v tomhle pastelově modrounkém citrónečku. Slečna začne hupskat a křičet „Ježišky, ty máš ale roztomilý autíčko!“ No kdo z vás, pánové, to chce.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Pavel Cyprich
Foto: Matěj Žovinec


PARAMETRY

Základní cena v provedení C3 Exclusive, 1.6 HDi 16V, 66 kW404 900

Cena doplňkové výbavy:  34 900 Kč

Celková cena: 439 800

Výbava

ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 3x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, akustická a vizuální signalizace nezapnutí a rozepnutí bezpečnostního pásu řidiče a předního spolujezdce, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na krajních sedadlech druhé řady, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), indikátor přítomnosti vody v palivové nádrži (jen pro dieselové motory), variabilní posilovač řízení, palubní počítač, otáčkoměr a ukazatel vnější teploty, tempomat + omezovač rychlosti, zadní parkovací asistent, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí pro místo řidiče a spolujezdce, elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektricky ovládaná, vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, elektrická dětská pojistka, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s chromovaným dekorem, zatmavená skla zadních oken, automatická klimatizace s klimatizovanou přihrádkou spolujezdce, filtr s aktivním uhlím, pylový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, stěrač zadního okna, přední mlhové světlomety, osvětlení interiéru, osvětlení zavazadlového prostoru, doprovodné osvětlení odkládací přihrádky ve středovém panelu palubní desky a prostoru pro nohy řidiče a spolujezdce, čelní sklo Zénith, rádio s přehrávačem CD / MP3 (mono-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, audio zásuvka typu jack, dálkové ovládání pod volantem), výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce, středová loketní opěrka pro přední sedadla s úložným prostorem, sklopná lavice ve druhé řadě dělená v poměru 2/3 – 1/3, kombinované čalounění látka a Alcantara, vkládané textilní koberečky, kryt zavazadlového prostoru, zásuvka 12V mezi předními sedadly, odkládací a úložné prostory v předních dveřích a centrálním panelu palubní desky, odkládací zásuvka pod sedadlem spolujezdce, síť k uchycení zavazadel, Pack Look – Exclusive (přední a zadní nárazníky, kryty vnějších zpětných zrcátek, přední otvor sání v lesklém černém provedení s chromovaným dekorem, chromované lišty okenního rámu, stojky zpětných zrcátek a kliky dveří a chromovaná spodní hrana dveří zavazadelníku, označení „Exclusive“ na předních dveřích), 4 hliníkové disky kol „Valonga“ 6.00 Jx16 E=22-23, pneumatiky 195/55 R16, náhradní dojezdové kolo

Doplňková výbava

Speciální nemetalický lak „Modrá Botticelli“ (+5.900,- Kč), navigace MyWay: Satelitní navigační systém GPS s barevným displejem 7″ s kartografickým zobrazením, SD card s mapou Evropy, rádio s přehrávačem CD / MP3 / WMA tri-tuner, HiFi Systém (přídavný reproduktor WLGN – Paket MyWay 29 000 s monogramem „HiFi System“ s rozsahem 300 Hz – 10 kHz, zesilovač umístěný v kufru), Bluetooth (hands free, ovládání pod volantem, integrovaný mikrofon) (+29.000,- Kč)

Citroën C3 Exclusive, 1.6 HDi 16V, 66 kW
Objem motoru  1560 ccm
Maximální výkon  66 / 4000 (kW / ot/min)
Maximální točivý moment  215 / 1750 (Nm / ot/min)
Převodovka  manuální 5 stupňová
Maximální rychlost  180 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  11 s.
Udávaná spotřeba město  5,3 l
Spotřeba mimo město  3,7 l
Kombinovaná spotřeba  4,3 l
Spotřeba během testu  5,3 / 5,8 / 5,7 l
Provozní hmotnost  1080 kg
Délka / výška / šířka  3941/1728/1524 mm
Rozvor  2466 mm
Zavazadelník / po sklopení  300 / – l

 

Galerie