Citroën C4 Image 1.6i: osobitý spořílek

TEST: Každý milovník Citroënu dobře ví, že na zajímavé nabídky se vyplatí čekat. Francouzská automobilka totiž několikrát do roka v akci rapidně sníží ceny a své modely přitom nabízí i v docela dobré výbavě. To je případ Citroënu C4 Image, který jsem se proto rozhodl otestovat.

Vydáno: 10.12.2007  

C4 se u nás prodává už několik let. Když se poprvé představil, bylo slyšet mnoho hlasů z odborné i laické veřejnosti: „Myslí to vážně?“ Za to může hlavně francouzský design, který se nebojí experimentovat. C4 v sobě spojuje prvky zaoblené elegance a tvrdého futurismu. Volant s pevným středem, množství digitálních displayů i netradiční stylizace exteriéru buď budete milovat nebo nenávidět. Nic mezi tím.

Cé-čtyřka v pětidvéřové verzi patří ale přecejen ještě k usedlejším. Kdo chce být opravdu středem pozornosti, zvolí třídvéřovou variantu s ostře zkosenou zádí. Ta ale nemusí vyhovovat každému.

C4
C4 v sobě spojuje prvky zaoblené elegance a tvrdého futurismu

Interiér: Je to o zvyku

K testu jsem převzal petidvéřovou C4 s benzínovým motorem 1.6 16V v provedení Image. Tato modelová varianta se soustředí hlavně na přepracování prvků v interiéru. Vůz dostal úplně nové čalounění a i jiné zpracování povrchu přístrojové desky. Nutno podotknout, že obměna materiálů autu prospěla. Interiér teď celkově vypadá svěžeji. Horší je to ale se slícováním. Vypůjčená C4 s 21 tisíci ujetými kilometry občas nepříjemně zavrzala. Nejhorší bylo dílenské zpracování okolo řadící páky, kde se dalo plastovými díly hýbat sem a tam.

Jinak jde ale z mého pohledu o vydařený interiér. Bude se líbit hlavně „technofilům“. Takové množství digitálních displayů se jen tak  nevidí – za volantem najdeme ukazatel otáček, na středovém panelu má svou obrazovku samočinná dvouzónová klimatizace, další display patří rádiu a palubnímu počítači. Nad tím vším trůní rozměrný ukazatel rychlosti a dalších cestovních údajů. Chvíli trvá, než se v tom člověk zorientuje.

Stejně jako na svítící obrazovky, budete si muset chvíli zvykat i na netradiční volant s pevným středem. Jde spíše o stylistické než praktické řešení. Uprostřed najdeme pouze tlačítka tempomatu, rádia a klaksonu. To všechno mohlo být klidně někde jinde nebo na klasickém volantu, ale image je prostě hlavním lákadlem C4.

C4
Interiér se bude líbit hlavně technofilům

Prostoru pro posádku bych vytkl menší množství odkládacích prostor. Klimatizovaná a osvětlená schránka u spolujezdce potěší, ale na kelímky s kávou si budete muset přikoupit držáky. Ty na středovém tunelu jsou příliš mělké a hrozí vylití. v polovině středového panelu je úzký a mělký podélný prolis, který měl snad sloužit k odložení mobilního telefonu. Lepší místo ale pro něj bude zavírací boxík pod obrazovkou rádia. Do dvou vysouvacích šuplíků po stranách snad dávejte jen drobné mince nebo účtenky od benzínu.

Co se pohodlí týče, nemají si cestující na předních sedadlech na co stěžovat. Prostoru pro sebe mají dost, a sedačky poskytují poměrně slušné boční vedení. Na první pohled sice tak nevypadají ale do měkkého čalounění se příjemně zapadne. Horší je to už s prostorem vzadu. Tam je nedostatek místa pro nohy i nad hlavou. Lidé s vyšší postavou budou mít problémy. Se svou výškou 190 centimetrů jsem byl proto rád, že dozadu musím jen kvůli pózování pro fotografku.

Živá 1.6i, ideální volba

Citroën C4 váží 1200 kilogramů a motor o obsahu 1587 ccm je pro něj asi tou nejlepší volbou pro toho, kdo chce vychutnat živost benzínu, ale má hlouběji do peněženky. Automobilka jinak nabízí širokou paletu agregátů – pět zážehových (s rozpětím výkonu od 90 po 180 koní) a tři vznětové HDi (92-138 koní). Motor 1.4i by ale mohl být slabý, u dvoulitru mám zase strach z vyšší spotřeby.

Čtyřválec je po studeném startu trošku hlučnější, než by měl být. Jakmile se ale zahřeje na provozní teplotu, poskytuje v nižších otáčkách dobrý cestovní komfort. Na řidičovy příkazy pravou nohou reaguje rychle a nezalekne se ani vyšších otáček. Vcelku rovnoměrně stoupá až k omezovači, který zasahuje na hranici sedmi tisíc. Přitom se podsvětlení otáčkoměru změní na červené.

C4
Agregát 1.6i 16V se nezalekne ani vyšších otáček

Bohužel největším kamenem úrazu je při jízdě manuální pětistupňová a vcelku nepřesná převodovka s gumovým chodem. Absenci šestého stupně nepříjemně pocítíte hlavně na dálnici, kdy C4 točí při 130 kilometrech v hodině něco přes čtyři tisíce otáček. To znamená nejen vyšší spotřebu, ale i hluk, který se line z motorového prostoru. Interiér není tak dobře odhlučněn, jak by se na Francouze slušelo.

Na okreskách a ve městech je ale Citroën C4 přívětivým společníkem. Svého majitele odmění dobrou spotřebou, která se během mého testu příliš nelišila od tabulkových hodnot. Francouzi obvykle sahají po měkčím podvozku a ten v C4 není výjimkou. Až si ale zvyknete na horší stabilitu v zatáčkách, potěší vás příjemnější přejíždění nerovností.

Teď je nejlepší čas

Kdybych teď uvažoval, jaké auto koupit pod stromeček, byl by Citroën C4 Image jedním ze žhavých kandidátů. Právě v prosinci se rozhodla automobilka přistoupit k radikální slevě. Z původní ceny 527 500 korun snížila na 387 500 korun, což je velmi dobrá nabídka za takto vybavený model.

C4
Citroën nasadil rozumnou cenu, C4 si proto zaslouží pozornost

Rozhodně je ale dobré si trošku připlatit za komfort. Citroën nabízí výhodný paket s dvouzónovou automatickou klimatizací, kterou doplní třeba dešťovým senzorem nebo chlazenou schránkou u spolujezdce. Řekne si za to o 20 tisíc korun. V porovnáním s tím je ale tovární rádio s CD/MP3 a šesti reproduktory za 17 tisíc dost nadhodnocené. v obchodech jsou za tu cenu levnější a lepší produkty. Tovární přehrávač má ale výhodu toho, že se nekrade a zobrazuje údaje na displayi palubního počítače.

Protože Citroën nasadil rozumnou cenu, zaslouží si už starší model C4 svou pozornost. Majitel se jen musí připravit na problémy s dílenským zpracováním a převodovkou. Troufám si ale tvrdit, že tohoto avandgardního Francouze na našich silnicích budeme ještě dlouho a ve velkém množství potkávat.

Výsledná známka: 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín  Antonín: Na předních sedadlech jsem si užil dostatek místa i pohodlí, náš vyšší syn ale vzadu trpěl. Mohlo to být rozhodně lepší. Co se týče zavazadelníku, s tím jsem byl spokojen – patří do dobrého nadprůměru ve své třídě, jen po sklopení zadních sedadel nevznikne rovná ložná plocha. Pro svou rodinu bych volil jinak, pro mladé novomanžele s jedním dítětem je to ale ideál. Dávám známku 2.
Jana Jana: Nabídka airbagů a elektronických asistentů v základní výbavě modelu je výborná. Bezpečnost je na dobré úrovni. Jsem spokojena i s úsporností. Motor C4 dovoluje ostřejší jízdu a přitom si neřekne o mnoho paliva. Slevová nabídka pro měsíc prosinec mne uchvátila – Jasná volba. Dávám známku 1*.
Nikola  Nikola: Citroën C4 je osobité auto. Jde o francouzskou stylovku a v tomhle případě se jim opravdu vydařila. Nejsem sice technofil, ale líbí se mi, že vzbuzuji pozornost třeba u lidí, kteří auta příliš nevnímají. Když si ale přisednou dovnitř, hned se začnou zajímat, co že to je za extravagantní model. Výhrady mám jen k tomu novému čalounění. Příliš se mi nelíbí, se stylem C4 by korespondovalo něco zajímavějšího, než jen černá látka. Dávám proto známku 1-. 
Tomáš  Tomáš: Před nedávnem mi kamarád půjčil svou třídvéřovou C4 s výkonnějším motorem. Byl jsem ale zvědavý, jak jede pětidvéřová verze se 110 koni pod kapotou. Příliš mne nezklamala ani příliš nenadchla. Jde o průměr, za který se nemusíte stydět. Nebál jsem se předjíždět, ale v kopci jsem raději počkal. Jen kdyby byla trošku lepší převodovka. Tak výrazná nepřesnost je ostuda a proto moje známka padá do průměru. Dávám za 3.
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

PARAMETRY

Základní cena ve výbavě Image: 527 500 Kč
Základní akční cena pro prosinec 2007: 387 500
Cena doplňkové výbavy: 37 000 Kč
Celková cena: 564 500 Kč (akční cena 424 500 Kč)

Výbava: Čelní airbagy řidiče a spolujezdce, Boční airbagy řidiče a spolujezdce + okenní airbagy vpředu i vzadu, 2 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky, Akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu i vzadu, Elektronický imobilizér s transpondérem, Automatické zamykání dveří za jízdy s možností odpojení, 5 x bezpečnostní tříbodové pásy, vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, 5 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, ABS + EBD + EBA, Samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, Variabilní posilovač řízení, Palubní počítač, Tempomat + omezovač rychlosti, Výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem, Elektricky ovládaná a vyhřívaná zpětná zrcátka, Centrální zamykání s dálkovým ovládánímm, Elektricky ovládaná okna předních dveří, Přední mlhové světlomety, látkové čalounění Castelno, ocelová kola 16″ s kryty Azzana.

Doplňková výbava: Paket: Automatická klimatizace, klimatizovaná přihrádka spolujezdce, termoreflexivní čelní sklo, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinná aktivace světlometů, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou (20 000 Kč). Rádio s přehrávačem CD/MP3, 6X repro, dálkové ovládání na volantu (17 000 Kč)

CITROËN C4 IMAGE 1.6i 16V

Obsah: 1587 ccm
Maximální výkon: 80 kW/ 110 k (5800 ot./min.)
Točivý moment: 147 Nm (4000 ot.)
Převodovka: 5tirychlostní manuální
Maximální rychlost: 194 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Udávaná spotřeba: 7,1 l/100 km
Spotřeba během testu: 7,8 l/100 km  

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Galerie