TEST: Citroën C5 v segmentu střední třídy odnedávna boduje nejen vzhledem a originálním podvozkem, ale především charakterem, který se od většiny konkurentů zásadně liší. Po důkladném testu sedanu jsme nyní prověřili také kombi. O kolik nabízí více a jsou mezi nimi nějaké zásadnější rozdíly?
Vydáno: 18.9.2008
V testu Citroënu C5, který jsme před nedávnem publikovali, jsem svůj pohled na novou C5 v zásadě popsal. Odlišností, které nabízí C5 Tourer, není mnoho – má téměř stejnou výbavu, stejný dvoulitrový naftový motor a stejný podvozek s vinutými pružinami. Může se tedy stát, že se budu v některých frázích opakovat – jedná se koneckonců o dosti podobný automobil.
Francouz k pohledání
Pokud mám hodnotit design Citroënu C5, mohu jen chválit. Vychází sice z toho, co jsme mohli vidět už před lety u povedené C4, v mnoha důležitých aspektech je ale nový. Také oproti předchozí generaci C5 je zde patrný radikální krok kupředu. Hrdá maska se svým reprezentativním vzhledem přibližuje majestátné C6, přesto ale tvoří svébytné čelo originálního jedince s vlastním charakterem.
Záď sice poněkud zaostává za vynikajícími čelními partiemi, ale to už je bohužel osud drtivé většiny kombi variant karoserie. Přesto ani prodloužené verzi nemohu mnoho vytknout (alespoň co se týká designu), na tvary defaultního sedanu navazuje bez zaváhání.
Kufr zazděný přepážkou
Dokud jsem hodnotil vnější působení C5 Tourera, musel jsem být téměř bez výhrad kladný. Po otevření dveří zavazadlového prostoru ale od chvály upouštím – současně ale podotýkám, že za veškeré výtky, které směřuji směrem k prostornosti či variabilitě zavazadelníku, může především příplatková přestavba pro podnikatele N1.
Přepážka v podobě mříže nejenže zhoršuje výhled (to by se ještě dalo přejít coby nepatrný detail), navíc i zásadním způsobem degraduje vlastnosti, které by jinak kombi oproti sedanu nabízelo. Zadní sedadla dělená v klasickém poměru 2/3 se v této podobě nedají sklopit do roviny, dokonce se nedají sklopit téměř vůbec. Na použití jedné či dvou třetin zadní sedačky pro náklad za současného svezení třetí osoby rovnou zapomeňte.
Paradoxně taková přestavba „pro podnikatele“ degraduje užitné vlastnosti prodloužené verze C5 a nutí potenciální zájemce o C5, kteří by skutečně zvětšený zavazadlový prostor využili, pokukovat i jinam. Proto pokud nebude přestavba na pseudododávku nezbytná, raději se jí vyhněte.
Pohodlí s rezervou
Stejně jako předchozí testované C5 jsem zde trpěl pocitem, že originalita interiéru je poněkud upřednostňována před jeho využitelností. I přes poměrně širokou možnost individualizace jsem se u testovaného kousku opět dostal k interiéru vyvedeném v tmavých barvách, což působí levněji, než by muselo.
U C5 v provedení sedan jsem kritizoval interiér za nedostatek odkládacích prostor a jelikož se v prostoru první řady sedadel nic nemění ani u Tourera, u této výtky musím zůstat. Řidič a spolujezdec tak budou nuceni skladovat všechny peněženky, doklady či klíče v loketní opěrce, což není nejpohodlnější varianta.
Celkový prostor pro řidiče a spolujezdce je slušný, v rámci střední třídy jde o dobrý průměr, což považuji za pozitivní hodnocení. Zadní sedadla nabízejí oproti sedanu mírný nárůst místa v podélném směru a i když nedosahují třeba na velkorysý Superb, ani na delších cestách ve čtyřech lidech si neumím představit, že by si někdo mohl stěžovat na nedostatek komfortu.
Pružinový komfort
Jako velké překvapení (v tom nejpozitivnějším smyslu slova) jsem po prvním setkání s C5 hodnotil podvozek. Ten nejenže patří k tomu nejjistějšímu, co můžete ve střední třídě najít (při zapnutém ESP se vám ho v podstatě nepodaří dostat do smyku), ale současně poskytuje při rozumných rychlostech vytoužený komfort.
Jen dodávám, že stejně jako Citroën C5 v mém předchozím testu, ani tento C5 Tourer nebyl postaven na slavném citroënovském vynálezu, na hydropneumatickém podvozku.
Nerovnosti na silnicích tlumily obyčejné vinuté pružiny, které jsem po svém prvním setkání s C5 kritizoval za dosti houpavou jízdu s nijak uchvacující schopností žehlit nerovnosti rozbitých českých silnic. Pružinový podvozek sice dělá z C5 měkce naladěný koráb určený na pohodlnou jízdu, ale neposkytuje takovou noblesu, jakou bychom od francouzské střední třídy očekávali (a jakou bezpochyby nabídne právě hydropneumatický podvozek).
Citroën C5 Tourer navíc oproti sedanu vyniká lepším vyvážením síly pružin v ohledu k hmotnosti karoserie, z čehož vyplývá stabilnější jízda. Nevím, jestli to může být způsobeno delším rozvorem či pravděpodobněji nasazením tužších pružin pro potenciálně zatěžovanější kombi, ale v každém případě tento drobný rozdíl zajišťoval příjemnější jízdu právě v Toureru.
Poznámka: Hydropneumatický podvozek najdete ve výbavě Hydractive.
Naftové hody
Nová C5 přebírá volant s pevným středem od svého menšího předchůdce C4, oproti němu poskytuje ale daleko příjemnější práci s tímto hlavím ovladacím prvkem. Řazení šestistupňovou manuální převodovkou není nijak přesné, což u francouzského auta není velké překvapení. Tuhé pedály kontrastují s až městsky měkce naladěným volantem, nástup brzd je rychlý a ostrý.
Dvoulitrový HDi o výkonu 100 kW (138 koní) je na velké, téměř 1700 kilogramů těžké auto relativně slabý motor, přesto ho po opětovném vyzkoušení musím doporučit. S autem bojuje hrdě a dokáže s ním hýbat dostatečnou rychlostí, dálniční rychlosti kolem pohodových sto šedesáti zvládá bez problémů, a především vyniká skvělou spotřebou kolem šesti a půl litru na sto kilometrů, s čímž souvisí také dojezd klidně kolem 900 kilometrů na plnou sedmdesátilitrovou nádrž.
Navíc – i v souvislosti s komfortním naladěním podvozku a vůbec celého charakteru auta – se nedá předpokládat, že by potenciální majitelé Citroënu C5 Tourer trpěli nutkavou potřebou často někam spěchat. I proto se mi jeví použití dvoulitrového HDi nejen jako dostatečné, ale díky výše zmíněným vlastnostem i jako velmi výhodné.
Střízlivé nadšení
Citroën C5 si nehraje na nic, čím nemá šanci být. Konkrétně tedy na auto pro většinu mladých motoristů, nebo jen prostě pro ty, kteří čekají od řízení zábavnější zážitky. Mladší generace sice osloví neotřelým designem a moderní technikou, ale klidnou nenáročnou jízdou už patrně nikoli.
V kombi verzi Tourer je sice o špetku snížena atraktivita C5, na druhou stranu je ovšem obohacen o porci praktičtější prostornosti (kterou bohužel pro potřeby živnostníků kazí nedotažená přepážka). Tím spíše je zde jisté, že Citroën C5 si nekoupí nikdo, kdo by měl byť sebemenší ambici absolvovat s ním dennodenní zábavnou jízdu. Na druhou stranu to, co od něj jeho zákazníci budou čekat, tedy výjimečně komfortní cesty i na dlouhé vzdálenosti při rozumné cestovní rychlosti, splní do puntíku.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Stejně jako u sedanu tak i zde chválím pohodlná měkká sedadla a dostatek prostoru jak vpředu, tak i vzadu – a vzadu je to posun k lepšímu. Pokud si odmyslím tu nelogickou přepážku N1, dalo by se vcelku počítat i s kufrem na nějaké drobné až střední náklady. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Jako správné auto střední třídy je i C5 vcelku rozměrný vůz. Má samozřejmě pět hivězdiček za bezpečnost a řadu airbagů, jeho elektronické systémy opravdu fungují a podvozek je jistý, což opět přispívá bezpečnosti. Jen se bojím, že cenou až příliš stoupá k milionu. Dávám známku 2 |
![]() |
Nikola: Zvenku se mi C5 líbí, a to vcelku dost, ale Tourer už tu krásu ztrácí jednoduše kvůli kombi koncepci. Interiér mne ovšem zklamal, ten také hezký moc není. A překvapivě ani ovládání není pro dívku příliš přívětivé – s výjimkou volantu je vše takové tuhé a nepříjemné. Dávám známku 4 |
![]() |
Tomáš: Stejně jako u C5 Sedan, také zde jsem velmi zklamán. C5 má sice perfektní podvozek, ale to je jediný světlý bod mého hodnocení. Všechno ostatní kazí houpavé pružiny, pomalý nafťák, přeposilovaný volant a mizerné řazení. A to ani nemluvím o tom, jak jsem se cítil při průjezdu zatáčkou. U Tourera je to sice trochu lepší díky tužším pružinám, ale stejně… C5 může být dobrá pro starší lidi, ale sportovní svezení v ní nečekejte. Dávám známku 4 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Dynamique: 754.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 63.400,- Kč
Celková cena: 818.300,- Kč
Výbava: 7x airbag, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, akustická a vizuální signalizace nezapnutého bezpečnostního pásu řidiče a rozepnutí bezpečnostních pásů spolujezdce a cestujících na zadních sedadlech za jízdy, tempomat + omezovač rychlosti, palubní počítač s ukazatelem venkovní teploty, klasické odpružení Métallique, filtr pevných částic, denní světlomety, statický systém přídavných bočních světlometů (osvětlení do úhlu 75°), přední mlhové světlomety, elektrické ovládání předních i zadních oken, elektricky ovládaná vyhřívaná a sklopná vnější zpětná zrcátka, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, výškově a podélně nastavitelný kožený volant s pevným středem a sdruženými ovladači, automatické stěrače s dešťovým senzorem, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, automatická dvouzónová klimatizace s nezávislou regulací pro levou a pravou stranu, detektor kvality vzduchu, akustické a termoreflexní čelní sklo, zatmavené sklo zadního okna, rádio RD4 s přehrávačem CD / MP3
Doplňková výbava: přestavba na verzi užitková N1 (+20 900), paket Bezpečnost: alarm, superzamykání, boční airbagy pro druhou řadu sedadel (+13 000 Kč), paket Parkování: přední a zadní parkovací asistent se systémem pro snadné parkování (+15 000 Kč), metalický lak (+14 500 Kč)
CITROËN C5 TOURER 2.0 HDi Exclusive |
|
Objem motoru | 1997 ccm |
Maximální výkon | 100 kW / 138 koní |
Maximální točivý moment | 320 Nm |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 200 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,9 s |
Udávaná spotřeba město | 8,0 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 5,0 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,1 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 6,5 l / 100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1655 kg |
Délka / výška / šířka | 4829 mm / 1491 mm / 1860 mm |
Rozvor | 2815 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 505 l / 1462 l |