TEST: Během týdne, kdy jsem šedou DS3 testoval, se mi podařilo zjistit dvě zajímavé věci. Za prvé: Citroën DS3 se mi líbí víc, než MINI Cooper, o Alfě Romeo MiTo nemluvě. A za druhé: jsem asi jediný. Což je trochu škoda, protože o vzhled tady jde v první řadě.
Vydáno: 2.9.2010
Po nedávném testu nejsilnější verze Citroënu DS3 s motorem 1.6 THP (155 k) přišla na řadu slabší, ale tím pádem i levnější varianta s motorem 1.6 VTi 16V a výkonem 120 koní. Hned na úvod prozradím, že ušetřených 55 tisíc korun dává smysl. Běžný majitel takového auta totiž asi nepotřebuje nejsilnější motor a finanční rozdíl může investovat do individualizace.
O individualitě je přitom DéeS trojka především. Nejdřív se ale podívejme, čím DS3 není.
Sport? Nikoliv
Citroën DS3 rozhodně není sportovní auto. Ačkoliv tak na první pohled vypadá. Má nízko položené, pohodlné a dobře tvarované sedačky, 120 koní, které dokáží s lehkým autem slušně pohnout, rovnoměrně odladěný podvozek a bez problémů zvládá i ostřejší zatáčku. Jenomže sedačky jsou až moc měkké – tělo v zatáčce podrží, ale sportovní nejsou. Výkon motoru je pouze adekvátní velikosti auta, sice se rozjedete, ale gumy trhat asfalt rozhodně nebudou a podvozek zvládá možná tak českou silnici, na okruhu propadá.
Motor 1.6 VTi formálně nemá s autem problémy, víte, že vás při předjíždění nezklame. Ale ta radost s jízdy, pocit, že pod plynovým pedálem čeká připraveno stádo koní, síla ukrytá v řadící páce, když podřadíte a vystřelíte dopředu, tady prostě není. Na druhou stranu je milé, že s autem se dá se jezdit se spotřebou blízko tabulkových hodnot. Pokud si ovšem necháte radit počítačem, kdy jakou rychlost zařadit a otáčky udržíte těsně pod hranicí dvou tisíc.
Zvenku moc informací nedostanete, posilovač posiluje až moc, takže občas hledáte optimální stopu. A co vás totálně odradí od sportovní jízdy je řadicí páka. Řazení je tuhé a nepřesné. Možná by orgány EU mohly vydat nějaké nařízení, aby Volkswagen uvolnil technické specifikace a některé evropské automobilky by povinně používali jeho řazení. Až nebezpečně často jsem koukal na šaltpáku, jestli tam mám opravdu požadovanou rychlost, a vzpomínal na Fabii nebo Polo.
Rodina? Nikoliv
Citroën DS3 rozhodně není rodinné auto. Byť má na svou třídu relativně velký kufr, pohodlná zadní sedadla a velmi příjemný prostor řidiče. Jenomže kufr je prostorný jen z pohledu konkurentů: se svými 285 litry překonává DS3 Alfu Romeo MiTo (270 litrů) i Mini Cooper (160 litrů). Batohy čtyřčlenné rodiny by se tam ale vešly jen stěží. Zadní lavice je tradičně pro dva a půl dítěte.
Na druhou stranu DS3 má být vše jiné než auto pro dva dospělé a pět dětí. Na to má Citroën jiné modely.
Odkládacích prostor v autě není přehnaně moc, i když se nějaké najdou. Marně jsem ovšem hledal držák na kelímek. To v Francii neznají kafe? Naopak potěší komfortní výbava, do níž patří automatický senzor stěračů a světel, tempomat, parkovací asistent, 6 airbagů či samočinně sklopná zrcátka.
Zklamala mě ovšem ruční brzda, která je nedostupná se sklopenou loketní opěrkou, nedotykové ovládání navigace, nebo nešikovné ovládání tempomatu a hlasitosti páčkami pod volantem.
Hledání cílové skupiny
Pokud tedy nemá DS3 sportovní ambice, ani neuspokojí početnější než dvoučlennou rodinu, nejde se než nezeptat, pro koho Francouzi toto auto vyrábí? Odpověď se nabízí: pro lidi, kteří mají touhu se odlišit od šedi nás ostatních (výrazně šedivým autem). Lidi, co si i mobily oblékají do různých oblečků a pouzder aby se odlišili (případně vůbec chytli signál).
Jeremy Clarkson prohlásil, že dnešní auta se vyrábí jenom ve čtyřech barevných odstínech: stříbrná, šeda, šedostříbrná a stříbrnošedá. Takhle úzkého výběru se u DS3 bát nemusíte – ačkoli námi testovaná verze je schodou okolností šedá. Nový malý citroën je autem pro zábavu, pro radost ze života, který není jen černo-bílý (ačkoliv si to většina české populace myslí).
Citroën nabízí snad nejpestřejší paletu barev a jejich variací na trhu. Můžete kombinovat 11 odstínů kapoty se čtyřmi odstíny střechy a k tomu zvolit vhodné obutí z 12 nabízených možností. Navrch přidejte ještě některou ze samolepících folií na střechu, ozdobné kliky a zrcátka. Potom usednete dovnitř a vaše kreativita se rozjede na plné obrátky: sedadla, koberečky, řadicí páka, lišta palubní desky… Záleží jen na vašem vkusu. A kontu.
Myslím si, že právě tady se hodí těch ušetřených 55 000 Kč oproti silnější verzi. Jestliže se rozhodnete toto auto koupit, určitě by byla škoda nevyužít deisingových možností, jenž si pro vás Citroën nachystal. A až pak vyjdete na parkoviště před hypermarket, budete mít jistotu, že v záplavě šedostříbrných Octavií, Fabií, Focusů a Meganů svou DéeS trojku zaručeně poznáte.
Jste-li mladý pár a hledáte stylové auto, které si můžete upravit dle svého vkusu, ve kterém bude radost jezdit (pokud mu odpustíte sem tam nějakou tu mouchu), a které vám nabídne pohodlí i sportovnější styl jízdy, a jste ochotni za to všechno patřičně zaplatit, je Citroën DS3 dobrá volba. Nic víc, nic míň.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Pro někoho je tohle auto možná roztomilé, pro mě je to jenom zbytečně vyšperkovaná plastová krabička. Je to vhodné leda tak pro dvoučlennou rodinu, z nákupu se tam vejdou sotva jogurty s pečivem a kam dám zbytek, netuším. A o nějakém převážení větších věcí už nemůže být řeč. Ruce pryč.
|
![]() |
Jana: Manžel má naprostou pravdu, pro rodinu zcela nevhodné auto, které hodí leda tak pro mladé na ty jejich večírky. Nadto je zbytečně drahé a opravdu neshledávám jediný důvod, proč bych si takovéhle auto kupovala.
|
![]() |
Nikola: Myslím, že na DS3 bych si určitě zvykla. Mám ráda pozornost a s tímhle autíkem se mi ji bohatě dostalo. Koukaly na něj nejenom holky. Ale je pravda, že ta šedá je moc smutná, zvlášť když je tolik možností jak se dá vzhled vylepšit. A pak už ho na parkovišti vždycky najdete. Dávám známku 1- |
![]() |
Tomáš: Slabší motor by možná tolik nevadil, auto má pořád odpich. Svezení je na jednu stranu super, člověk se nebojí projet rychle zatáčku, sedačky vás podrží, nízký posed a sportovní volant už jenom dolaďují celkovou atmosféru. Akorát to řazení by si zasloužilo trochu odladit. Co trochu, pořádně! Dávám známku 2- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Michal Urban
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena DS3 1.4 VTi 16V Chic 95k: 365.000,- Kč
Cena v provedení 1.6 VTi 16V So Chic 120k: 420.000,- Kč
Celková cena: 434 800,- Kč
CITROËN DS3 1.6 VTi 16V SO CHIC |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 88 kW (120 k) při 6000 ot/min |
Maximální točivý moment | 160 Nm při 4200 ot/min |
Převodovka | pětistupňová manuální |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 8,9 sekundy |
Udávaná spotřeba město | 8,0 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 4,9 l /100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,0 l /100 km |
Spotřeba během testu | 8,9 / 6,1 / 7,2 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1075 kg |
Délka / výška / šířka | 3948 / 1458 / 1715 mm |
Rozvor | 2464 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 285 / 980 litrů |