TEST: Když na trh vyrážel nejnovější model Citroënu v kategorii MPV, nabízel pohodlné svezení s rodinou ve skvěle postaveném voze. Na dokonalosti mu ale ubírala ne příliš oblíbená robotizovaná převodovka a zákazník mohl sáhnout ještě po manuálu. Před nedávnem se proto konstruktéři rozhodli, že jeho nejluxusnější provedení Exclusive se silným naftovým dvoulitrem obdaří automatem.
Vydáno: 15.1.2008
Pokud postavíte vedle sebe staré Picasso s novým Grandem, nestačíte se divit. Tohle že je předchůdce? Grand C4 Picasso dostalo moderní design po vzoru staršího a mnohem menšího bratříčka C4. Designéři se inspirovali zčásti protáhlým tvarem čelních světlometů a sjednotili i výraz masky chladiče. Podobné inspirace jsou cítit i vzadu, ale tím vše končí. Grand je mohutnější, vyspěl. A je to vidět jak na materiálech, tak na jeho proporcích.
Linie Grandu jsou dílem opravdu mistrovské ruky návrhářovy. Světlomety navazují na roztáhlé A sloupky, které díky bohatému prosklení umožňují dobrý výhled do boku. Souvislá skleněná plocha pokračuje až k víku od zavazadelníku a během svého tahu vzad se mírně zužuje. Dodává tak Grandu dynamický výraz. Když se na vůz díváte přímo zepředu, zdá se čelní sklo takřka nekonečné. Tato lahůdka dává řidiči a spolujezdci zažít neopakovatelný pocit z volné jízdy.
Královské apartmá v hotelu Grand
„Mám se zouvat?,“ proběhla mi první myšlenka hlavou, když jsem otevřel rozměrné dveře a nahlédl do interiéru Grandu. Testoval jsem totiž vůz v nejluxusnější výbavě Exclusive. Kvůli ní se cena vozu vyšplhá až k milionu korun, ale rozhodně to stojí za to. Velká, bohatě tvarovaná sedadla nabízí svou voňavou náruč. Jsou potažena světlou Alacantarou – ano, je to ta látka, která se poslední dobou objevuje i ve vozech Lamborghini nebo Ferrari. Jen po prvním posazení mne trošičku zklamala. Od pohledu jsem čekal, že budou měkčí, tak, jak ve francouzských vozech bývá zvykem. Tahle by si se svou tvrdostí zasloužila místo ve sportovnějším voze. A příliš nepomůže ani kolečko na regulaci pevnosti na jejich boku.
MPV nabízí, jak se už od něj dopředu očekává, velký prostor pro posádku s možností značné variability. Na nedostatek místa si nemůžou stěžovat lidé vepředu ani vzadu. Dobře volnosti je i nad hlavou. Protože Grand nabízí svezení až pro sedm lidí, neváhal jsem a zpod dna zavazadelníku jsem vytáhl dvě další sedačky. Ty jsou poměrně užší, ale nedají se s plnou odpovědností označit za „nouzové“, jak se to často dělá u konkurence. Pokud budou cestující druhé řady ochotni obětovat trochu prostoru pro kolena a přesunou svá místa o pár čísel vpřed, nebude problém ani pro dospělého člověka středního vzrůstu, aby v nich několik stovek kilometrů absolvoval.
Pokud si ale na cesty budete chtít vzít s sebou větší množství zavazadel, musíte poslední dva cestující nechat doma. S vyklopenými sedadly třetí řady se do auta mnoho věcí navíc nevejde. Zato bez nich je kufr ideálně veliký pro pětičlennou rodinu. Vejde se do něj 893 litrů bagáže, a když sklopíte i druhou řadu, najdete zde místo pro 1951 litrů věcí.
Uvnitř Grandu se cítíte bez nadsázky jako v kokpitu malého letadla. Příjemný dojem dělá jemné podsvícení stropu, hran palubní desky či boční odkládací přihrádky, která se sama rozsvítí, když do ní pro něco sáhnete. Žárovičky nechybí ani ve dvou odkládacích boxech na vrchu palubní desky, v přihrádce spolujezdce nebo v chladicím boxu uprostřed, kam se vejde několik litrových lahví s pitím. Jeho chladící účinek je však bohužel spíše symbolický. Cestující v druhé řadě mají k dispozici sklápěcí stolek s diodovou lampičkou na čtení. Její účinnosti jsem ale za jízdy nemohl vyzkoušet, protože všichni mí spolucestující trpěli kinetózou.
Pevný střed se vyplatil
Když jsem před nedávnem testoval malého sourozence C4, vadilo mi, že pevný střed volantu nenašel dostatečné využití. V modelu Image na něm byly jen ovladače rádia a tempomatu. V Grandu je ale všechno jinak. Pevný střed je rozdělen do čtyř logicky upořádaných částí. Vlevo nahoře najdete tlačítka tempomatu, pod ním je část vyhrazená pro ovládání handsfree, či rychlého osvětlení interiéru vozu. Vpravo jsou už klasické ovladače rádia a pod nimi několik tlačítek palubního počítače. Vespod nemůže samozřejmě chybět nepostradatelný klakson. Zdálo by se, že je tu nějak „přetlačtkováno“. Dalo by se souhlasit, ale vše je tak logicky rozmístěno, že si na ovladače během pár jízd hravě zvyknete a budete s nimi zacházet i poslepu.
Pod volantem nemůžou chybět tradiční koncernové páčky pro osvětlení a stěrače. Za nimi pak ještě po vzoru amerických vozů do prostoru trčí volič samočinné převodovky s označením stupňů. Uvítal bych, kdyby se aktuální poloha rozsvítila přímo pod volantem. Volba se musí ale sledovat na středovém displayi, kde se zobrazuje vprostřed otáčkoměru.
Zajímavě je řešeno umístění klimatizace. Ta se z klasického středu palubovky přesunula na levou stranu k řidiči. Spolujezdec má vlastní voliče teploty i s obrazovkou. Řidič může ovládat buď jen sebe, sebe a spolujezdce nebo všechna místa ve voze. Možnosti jsou dobré. Topení mělo ale pomalejší nástup a to jsem pocítil při ranních startech. Navíc klimatizace příliš „neuvažuje“ – po navolení vysoké teploty na vás začne chrlit vzduch co nejrychleji, aniž by si uvědomila, že ještě není dostatečně teplý.
Na středu palubní desky našly své místo vypínače ESP a zamykání. Mezi nimi je rádio se schopností čtení MP3. Bohužel se na něm projevuje koncernová snaha šetřit a používat stejné díly, a tak v luxusním voze působí černá krabička s nevzhlednými tlačítky jako pěst na oko. Naštěstí se dá skrýt pod zavíracím krytem a pak už ho můžete obsluhovat jen z volantu. Co se týče zvuku, byl jsem naprosto spokojen. Navíc je k rádiu i možnost bluetooth handsfree. Stačí jednou spárovat váš telefon s vozem a pak už se pokaždé připojí, jen co nastoupíte. Z volantu se dá ovládat hlasové vytáčení a nezaznamenal jsem se svou Nokií 6120 classic žádné potíže. Zvuk přenášený z telefonu do reproduktorů byl správně hlasitý a dobře srozumitelný.
Přes integrovaný osvěžovač vzduchu se dostáváme k samotnému multifunkčnímu displayi, který dominuje celé palubní desce. Standardně zobrazuje rychlost, otáčky, zvolený rychlostní stupeň a stav paliva. Jednotlivé prvky ale můžete povypínat, stejně jako změnit barvu jeho podsvícení. Palubní počítač zobrazuje údaje v odděleném obdelníku pod rychloměrem a pracuje s okny, ne nepodobnými těm v prastarých Windows. Vše je výborně čitelné za jakýchkoliv světelných podmínek, však je také display zakryt masivním plastovým dílem.
Připoutejte se, odlétáme…
Start letadla připomíná i samotný rozjezd vozu. Na svých místech musí být všichni připoutáni, jinak okamžitě spustí nepříjemný varovný signál. Do pneumatického odpružení se načerpá vzduch, vůz tak zajistí, aby byla jeho zadní část ve stejné rovině s předkem (hodí se hlavně při větším nákladu). Jemný mechanický hluk doprovází i odjištění elektronické parkovací brzdy, jejíž nepřehlédnutelné rudé tlačítko trůní na středu palubní desky. Řadím zpátečku, zapojuje se parkovací asistent a zrcátka se automaticky sklopí tak, abych viděl, co se děje u zadní nápravy. Když pak volím D, auto vyráží kupředu. Skoro neslyšně, jakoby ani pod kapotou nemělo dvoulitrový HDi agregát. Neskutečně velké čelní sklo umožňuje nebývalý kontakt s okolím. A já letím vpřed. A když si zamanu, zatlačím své spolujezdce nečekaně do sedaček – dvoulitr s výkonem 138 koní nabízí totiž velmi solidní zátah.
Citroën u modelu Grand nezanevřel na svou historii a i zde připravil proslulé vzduchové odpružení podvozku. Výsledkem je plavná jízda přes nerovnosti, což je komfortní, neduhem je ale to, že plavnost zůstává i v zatáčkách. Karoserie má tendenci ke značnému náklonu a při ostřejším tahu volantem jsem měl horší povědomí o tom, co se mezi vozovkou a mnou vlastně děje. Do jízdy proto musí docela často zasahovat elektronika, která ji ale dělá bezpečnou. Sportovní vlastnosti od tohoto vozu ale očekával málokdo.
Přesto naftový dvoulitr nezklame ani ostřejší řidiče. Díky solidnímu tahu není předjíždění nebezpečné ani s tak velkým vozem, jakým Grand je. Zprvu tichý motor se ozývá až ve vyšších otáčkách, a není to zvuk nikterak špatný. Navíc dravému agregátu asistuje šestistupňová automatická převodovka, která navíc nabízí možnost manuální volby.
Na řadiči pod volantem tak – u automatů běžné a pro většinu uživatelů zbytečné rychlosti 1 a 2 – nahradila poloha M, kdy si můžete pádly pod věncem označenými + a – volit manuálně rychlost. Pokud vás to omrzí, přepnete zpátky na automat D. Přitom se ale stále na display zobrazuje stupeň, který si automat vybral. Pádly ho navíc můžete regulovat stejně jako v poloze manuální.
Dobrá volba ale za velkou cenu
Automatické převodovky musí umět předvídat, co řidič od auta potřebuje. Často se jim to nepodaří a zbytečně podřazují, nebo naopak nechají rychlost dlouho běžet v nízkých otáčkách. Právě s možností manuální volby nebo korekce převodů se dá docílit hladké jízdy s nízkou spotřebou, nebo i agilnějšího chování. Regulovaná automatická převodovka je proto dle mého názoru trefou do černého pro všechny, kteří mají chuť být pohodlní a občas si i připomenout léta, kdy jejich auto mělo místo dvou pedálu tři.
Inženýři udělali dobře, že se rozhodli nabídnout uživateli automatickou převodovku. Je dobrou alternativou ke kritizované robotizované i k obyčejnému manuálu. K dostání je automat ale pouze se nejsilnějším motorem 2.0 HDI a v nejvyšší výbavě. Její cena se blíží k milionu, proto si jej nebude moci každá rodina dovolit. Tohle MPV patří k těm nejluxusnějším, co na našich silnicích mohou jezdit a proto zůstane exkluzivní volbou pro více majetné. Štítek Exclusive není na sloupku C přimontován nadarmo.
Výsledná známka: 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Velmi praktické auto. To je přesně to pravé pro rodinu. Dovedu si v něm představit dlouhé výlety do zahraničí. Nadchla mě variabilita zavazadlového prostoru i interiéru a mnoho odkládacích prostor. Jen sedačky jsou nepraktické. Světlá Alcantara bude těžká na údržbu. Dávám známku 1-. | |
Jana: Doslova nadšená jsem byla ze všech prvků ochrany cestujících včetně toho, že Grand signalizuje, když je na vozovce nebezpečí ledu. Spotřeba odpovídá. Obávám se však, že verze Exclusive je jen pro pár vyvolených rodin, proto bude většina sahat k levnějším verzím a přijde tak o možnost automatické převodovky. Dávám známku 2. | |
Nikola: Nádhera. Na tomhle kousku se designéři opravdu vyřádili. Zvenčí zaujme svou mohutností, kterou ale skloubí s ladností křivek. Uvnitř se pak ocitáte v jiném světě. Světle čalouněná sedadla výborně kontrastují s dvoubarevnou palubní deskou. Všude jsou hliník, „ušlechtilé“ plasty, kůže. Luxusně působ i přisvětlení interiéru a všechny další možné detaily. Dávám známku 1*. | |
Tomáš: Dvoulitrový HDi má solidní zátah a na své poměry úctyhodný točivý moment 320 Nm. To vše dělá z Grandu slušnou raketu, která je ochotna vyrazit kupředu co nejrychleji. Jakmile ale přijde zatáčka, všechna legrace končí. Grand se chová mírně nervózně, raději by na dálnic. Auto prostě plave. Chápu, že se zde myslelo spíše na komfort, ale co takhle nabídnout nastavitelnou tuhost podvozku? Dávám známku 3. | |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých se dočtete ZDE. |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Exclusive: 945 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 51 000 Kč
Celková cena: 996 900 Kč
Akční sleva pro leden 2007: 145 000 Kč
Výbava: Bezpečnostní pásy vpředu s pyrotechnickým předpínačem a omezovačem tahu, čelní a boční airbagy řidiče a spolujezdce s možností odpojení airbagu spolujezdce, kolenní airbag řidiče, hlavové airbagy pro první a druhou řadu sedadel, 5 x bezpečnostní tříbodové pásy vzadu, 7 x výškově nastavitelné opěrky hlavy, automatické zamykání dveří a zavazadlového prostoru za jízdy (automatická deaktivace v případě dopravní nehody), 4 x bezpečnostní úchyty ISOFIX pro upevnění dětské sedačky na sedadle, akustická a vizuální signalizace nezapnutých bezpečnostních pásů vpředu, vzadu signalizace rozepnutí bezpečnostního pásu, ESP + ASR + ABS + EBD + EBA + samočinná aktivace výstražných světlometů při prudkém brzdění, automatická elektrická parkovací brzda, pomoc při rozjezdu ve svahu (Hill Start Assist), detektor stavu tlaku vzduchu v pneumatikách, pneumatické odpružení s možností výškové regulace hrany zavazadlového prostoru při nakládání předmětů, palubní počítač, variabilní posilovač řízení, zadní parkovací asistent, filtr pevných částic, tempomat + omezovač rychlosti, převodovka manuální 6-st. pilotovaná s volicí pákou pro výběr režimu na volantu a s ovládacími páčkami pod volantem pro zařazení rychlostního stupně, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka s integrovanými ukazateli změny směru jízdy, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná okna předních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky ovládaná okna zadních dveří se sekvenčním ovládáním a ochranou proti přiskřípnutí, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a samočinné sklápění zrcátek při couvání, výškově a podélně nastavitelný volant s pevným středem a sdruženými ovladači (potažený kůží), panoramatické akustické čelní sklo, tónovaná skla, pylový a prachový filtr, aromatický osvěžovač vzduchu, automatická klimatizace se samostatným ovládáním po stranách v první a druhé řadě sedadel a detektorem intenzity slunečního záření, klimatizovaná přihrádka spolujezdce a klimatizovaná přihrádka v palubní desce o objemu 5,4 l, detektor kvality vzduchu (v případě detekce emisí škodlivých plynů v ovzduší automaticky zapne vnitřní cirkulaci vzduchu v kabině), termoreflexivní čelní sklo, osvětlení vozidla za snížené viditelnosti zapnutím předních a zadních obrysových světel a bočního osvětlení karoserie integrovaného do vnějších zpětných zrcátek (samostatně pro pravou a levou stranu vozu), vnitřní zpětné zrcátko pro sledování zadních sedadel, samočinné rozsvícení světel za snížené viditelnosti, lampičky integrované v sedadlech řidiče a spolujezdce osvětlující prostor výklopných odkládacích stolků, nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů (funkce „Guide Me Home“), osvětlení interiéru s funkcí postupného zhasínání, osvětlení zavazadlového prostoru, automatické stěrače s dešťovým senzorem, vnitřní zpětné zrcátko s automatickou clonou, denní světlomety, přední mlhové světlomety, stěrač zadního okna, protisluneční posuvné clony na straně řidiče a spolujezdce, protisluneční roletka ve druhé řadě sedadel, protisluneční roletka ve třetí řadě sedadel a na zadním platu, rádio RD4 MP3 s přehrávačem CD (bi-tuner, AM/FM, RDS, přehrávač CD, 6 x repro, dálkové ovládání na volantu ), výškově nastavitelná sedadla řidiče a spolujezdce s výškově nastavitelnými loketními opěrkami, sedadla ve druhé a třetí řadě sklopná do podlahy, sedmimístné provedení (2 sedadla vpředu, 3 samostatná sedadla ve druhé řadě a 2 samostatná sedadla ve třetí řadě), výškově nastavitelné sedadlo řidiče (s bederní opěrkou pro úroveň Exclusive), otevíratelné okno víka zavazadlového prostoru, výsuvná vertikální síť v zavazadlovém prostoru, hliníkové disky kol „Roskilde“ 6,5 x 17, pneumatiky 215/50 R17, Paket Parkování: zadní parkovací asistent, elektricky sklopná vnější zpětná zrcátka a samočinné sklápění zrcátek při couvání, Paket Komfort: Elektricky ovládaná okna zadních dveří, elektrická dětská pojistka, protisluneční roletky ve druhé řadě sedadel, Paket Světlo: stropní lampičky pro první a druhou řadu sedadel, osvětlení odkládacích přihrádek ve dveřích při přiblížení ruky, odkládacího prostoru ve vrchní části palubní desky na straně řidiče i spolujezdce, prostoru pro nohy, osvětlení ovladačů umístěných v předních a zadních dveřích, nepřímé oranžově podbarvené osvětlení palubní desky a panelů předních a zadních dveří a protislunečních posuvných roletek, Paket Zavazadelník: otevíratelné okno víka zavazadlového prostoru, výsuvná vertikální síť v zavazadlovém prostoru, síť k uchycení nákladu v zavazadlovém prostoru.
Doplňková výbava testovaného vozu: Bi-xenonové samonatáčecí světlomety s automatickou výškovou regulací + výsuvné ostřikovače světlometů (28 000 Kč), Sada Bluetooth (hands free, ovládání na volantu, integrovaný mikrofon) (10 000 Kč), Metalický lak (13 000 Kč).
Provozní hmotnost: 1660 kg
Délka: 4590 mm
Šířka: 1830 mm
Výška: 1660 mm
Rozvor: 2728 mm
Objem zavazadelníku (nejmenší/po sklopení): 893 litrů / 1951 litrů
CITROËN GRAND C4 PICASSO 2.0 HDi AT EXCLUSIVE Obsah: 1997 ccm Maximální výkon: 100 kW/ 138 k (4000 ot./min.) Točivý moment: 320 Nm (2000 ot.) Převodovka: 6tirychlostní automatická (s manuální volbou) Maximální rychlost: 190 km/h Zrychlení z 0 na 100 km/h: 12,1 s Udávaná kombinovaná spotřeba: 7,4 l/100 km Spotřeba během testu: 8,8 l/100 km Objem nádrže: 60 l |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková