Honda FR-V 1.8: 5+1 na čtyřech metrech

Honda FR-VTEST: Honda před nedávnem omladila svůj model FR-V. Prostorné MPV, kterému se podařilo vměstnat šestičlennou posádku do 4,3 metry dlouhé karoserie, dostalo do vínku několik kosmetických úprav a hlavně nový benzínový motor 1.8 i-VTEC. Že jde o opravdu zajímavý kousek, jsem se přesvědčil při redakčním testu.

Vydáno: 7.1.2008 

Honda FR-V přišla na český trh na konci roku 2004, tedy před více než třemi lety. Za tu dobu se jí nepodařilo prodat tolik kusů, kolik by si asi přála. Během testování jsem jezdil převážně v Praze a okolí a každý den potkal tak maximálně jednoho „kolegu“. Čím to, že si vcelku dobře vybavený rodinný vůz za příznivou cenu 619 tisíc korun nenašel u Čechů takovou oblibu? Musím se přiznat, že odpověď jsem neznal, ani když jsem vracel klíčky zpět v centru pražské Hondy.

Možná si tohoto netradičního MPV lidé všimnou až teď, po faceliftu pro rok 2007. Tedy, ne že by šlo o nějaké podstatné karosářské změny. Z vnějšku je FR-V od staršího modelu k nerozeznání. Jen bližším pohledem zjistíme, že došlo ke změně na předních světlech vozu. Odlišná je i čelní maska chladiče, která získala tmavší chromování. Stejně na tom jsou i kliky, které v mnou testovaném voze dobře ladily s černou metalízou. Změna je patrná také na zadních sdružených svítilnách.


Z vnějšku je FR-V od staršího modelu k nerozeznání

Jinak je ale vše při starém. Honda FR-V působí na silnici robustním dojmem, i když je dlouhá jen 4285 milimetrů. Image vozu totiž vytváří zavalitá karoserie, která táhne horní linii až k zalomenému víku zavazadlového prostoru. Když k tomu přidáme nadprůměrnou šířku 1810 milimetrů, vypadá vůz opravdu solidně.

Prostornost a pohodlí
To jsou slova, která by bez přehánění mohla popsat interiér Hondy FR-V. Než usednu na sedadlo řidiče, projedu si dlaní po hebkém čalounění, které je mimochodem další novinkou pro rok 2007. Má jakousi těžko popsatelnou tmavě fialovou barvu, která ladí jak s palubní deskou, tak s černým lakováním vozu. Místa pro nohy je všude hojnost. Cestující vzadu potěší také rovná podlaha.

Největší devizou FR-V je samozřejmě místo pro šest lidí. Designéři zřejmě dlouho pracovali, až se jim podařilo posunout přední i zadní sedačky do úplných krajů a vecpat mezi ně o něco užší třetí sedadlo v každé řadě. Prostřední místa jsou navíc posuvná, to proto, aby cestující vepředu mohl vůbec složit kolena. Jak je vidět z fotografie, problém jsem neměl ani já se svou výškou 190 centimetrů, i když na delší cestě bych si asi zoufal. Prostřední sedadlo bylo odsunuto zcela dozadu. Na zadní prostřední místo by se tak už vešlo maximálně dítě školkou povinné.


Problém jsem neměl ani já se svou výškou 190 cm

Pokud prostřední místo nepoužíváte, lze jej snadno sklopit a vyrobit tak stoleček s opěradly a se čtyřmi místy pro nápoje. Zde se ale projeví významné mínus – sedáky jsou z důvodu vměstnání třetího sedadla opravdu úzké. Lidé, kteří mají – s prominutím – trochu větší zadek, by mohli mít na místě řidiče i předního spolujezdce problém. Nepohodlné je i zapínání bezpečnostních pásů. Navíc je řidič od krajního spolujezdce natolik vzdálený, že na takové otevírání dveří stopařce a následné hlazení po kolenou může zapomenout. Nebo je to plus? Tohle auto je totiž spíše pro otce od rodiny, který se s ní právě chystá na dlouhý výlet.

Odložte si, prosím…
Pro cestující vzadu jsou připraveny kapsy na sedadlech i opěrka uprostřed. Vpředu pak najdeme praktický šuplík pod sedadlem, velkou schránku spolujezdce a další výsuvné úchyty na nápoje vprostřed pod palubní deskou. Dobrý je i boxík pod panelem klimatizace, kam se schová třeba vaše odnímatelná GPS před zraky nenechavců.

Pochvalu si zaslouží i přehledná palubní deska, která působí robustním dojmem. Přístroje jsou velmi dobře čitelné a mají silné podsvícení. Číslice jsou bílé na modrém pobarvení v ideální velikosti. Jen palubní počítač se nepovedl. Dostal malý display pod „budíky“ a pro přepínání mezi jeho funkcemi musíte sáhnout rukou skrz volant a mačkat tlačítko hluboko v kapličce. Navíc mu chybí funkce zobrazování aktuální spotřeby.


Hodnotně působí lesklá část desky i stříbrný panel klimatizace

Pracoviště řidiče je vyrobeno z kvalitních materiálů. Honda plasty umí, hodnotně působí lesklá část desky i stříbrný panel klimatizace s intuitivním ovládáním. Rádio s CD přehrávačem dostalo velká tlačítka, některá jsou ale řidiči až příliš vzdálená, raději je budete ovládat z levé části volantu. Na té pravé se usídlilo ovládání tempomatu. Abych nezapomněl: Vpravo pod kapličkou je netradičně situováno ovládání oken a vypínač stabilizačního systému.

Novinka pod kapotou
Pojďme ale otočit klíčkem. Na nový motor 1.8 i-VTEC jsem byl hodně zvědavý. Není tedy úplně nový, Honda jej montuje do poslední generace svého Civicu. To ale nemění nic na tom, že vytvořil lákavou nabídku pro ty, kteří nechtějí sahat po naftovém agregátu 2.2 litru s naprosto stejným výkonem 140 koní. Šestnáctiventilový systém i-VTEC s variabilním časováním dělá motor kultivovaným. Po nastartování není takřka slyšet. O slovo se hlásí až ve vyšších otáčkách.

A v nich se cítí jako ryba ve vodě. Zatímco ze začátku se držel při zemi, teď vydává příjemný sportovní zvuk. Nechybí mu potřebná agilita a předjíždění s ním není žádný problém. Souvislý zátah od spodních otáček (okolo 2000 v minutě) drží plynule až skoro k omezovači. Navíc v kombinaci s přesnou šestistupňovou manuální převodovkou tvoří dobrou partu na cesty. Řidič si prostě jednoduše vybere, jestli pojede trochu sportovněji a nechá se vyburcovat zvukem pohonné jednotky, nebo ji nechá spát v nižších otáčkách. Jen škoda, že je hlavice řadící páky trošku hůře dosažitelná kvůli svému umístění na palubní desce, ale to je spíše o zvyku.

Motor i-VTEC o obsahu 1.8 litru zaujme rodinu toužící po MPV s dobrým poměrem ceny a výkonu. Když si dáte trochu záležet s řazením a nebudete příliš naléhat, dokáže se spotřeba v kombinaci pohybovat přibližně okolo 7,5 litrů na sto kilometrů. Já jsem se při testu dostal samozřejmě o trošku výš, zvláště když jsem se nechal unést ke svižnějšímu přesunu. I tak ale 9 litrů příliš nezatíží rodinný rozpočet.


Zákazník si může vybrat mezi 1.8 i-VTEC a naftovým 2.2

Za zmínku stojí podvozek, který je na MPV až nezvykle tvrdě vyladěn. Příčné nerovnosti přejíždí nepohodlně, auto však bezvadně podrží při ostřejší jízdě. Přispívá i k celkové radosti, s jakou se Honda FR-V umí vrhnout do zatáček. O výraznějším náklonu tuhé karoserie nemůže být u 1810 milimetrů širokého a 1610 milimetrů vysokého vozu řeč. Chválím i menší poloměr otáčení, který zase dobře poslouží v městském provozu.

Dva motory, jedna výbava
Honda FR-V se v současnosti nabízí ve třech provedeních. Všechny jsou v poměrně bohaté výbavě Comfort, která zahrnuje třeba stabilizační systém VSA, automatickou klimatizaci nebo autorádio s CD přehrávačem. Připlatit si můžete například za mlhovky či parkovací asistent. Za 619 tisíc korun dostanete 1.8 litrový motor s manuální šestistupňovou převodovkou. Za pětistupňový automat si Honda účtuje 30 tisíc navíc. Naftový agregát 2,2 litru vyhoupne cenu na 725 tisíc korun a automatická převodovka se k němu nedodává.

Model FR-V se díky kombinaci bohaté výbavy a kvalitního motoru stává na trhu MPV dobrou volbou. Cena je za takovou nabídku lákavá. Vůz má ale svá specifika a nehodí se pro každého. Je nutné zvážit kolikrát budete cestovat v šesti a zda za to stojí některá prostorová omezení s tím spojená. Pokud se ale pro FR-V rozhodnete, můžete si být jisti, že mu dlouho vydrží nálepka originálního vozidla, které na našich silnicích často nepotkáte.

Výsledná známka: 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín  Antonín: Honda FR-V je ideální auto pro rodinu, které jsem tak dlouho hledal. Vnitřního prostoru je na rozdávání a kolena netrpí ani vzadu. Zavazadlový prostor nabízí dobrých 439 litrů a po sklopení zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha o objemu 1049 litrů. Ty jsou díky karosérii využitelné i na výšku. Jsem nadšen. Uděluji známku 1* 
Jana Jana: Vozidlo nabízí za cenu 619 tisíc korun velmi dobrou výbavu a kvalitní provedení. Motor dokáže pracovat výkonně a přitom úsporně, to velmi vítám. Z bezpečnostních prvků nechybí nic. Jen bych se osobně bála jet na prostředním sedadle, ale to je spíše osobní pocit. Chybí mi tlačítko na vnitřní zamykání. Dávám známku 1-  
Nikola Nikola: Rodinné vozy nemám v lásce. A přiznám se, že ani Honda FR-V mi zpočátku neseděla. Auto je příliš široké a hůře se odhaduje z místa řidiče boční vzdálenost na pravou stranu. Na druhý pohled jde ale o moderní vůz, který vypadá reprezentativně. Trošku nezvyklý interiér, který se pohybuje někde mezi CR-V a Civicem, je dost robustní. Jeho ergonomie není místy zcela vyřešena. Musela jsem za volantem trošku „cvičit“. A ta řadící páka mohla být také lépe umístěná. Dávám známku 2-  
Tomas  Tomáš: Auto nevypadá na to, že bychom od něj mohli očekávat sportovního ducha. Má nabízet pohodovou jízdu s rodinkou na výlet. A to také umí. Jenže když muž nechá své ratolesti s matkou doma, může se pořádně provětrat na klikatých okreskách. Tuhá karoserie i podvozek v kombinaci s přesnou převodovkou je dobrý argument, aby si to užil. Přesto mohla Honda se svou sportovní historií zajít u modelu FR-V ještě dál. Nedávno testovaný Seat Altea XL 1.8 TFSi si vedl o trochu lépe. Dávám známku 2 
  Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých se dočtete ZDE.

PARAMETRY

Základní cena v provedení Comfort: 619 000 Kč

Výbava: ABS + EBD, VSA – stabilizační systém, Airbag na straně řidiče, Airbag na straně spolujezdce, Boční airbagy, Hlavové airbagy, Předpínače bezpečnostních pásů, Kotoučové brzdy přední + zadní, Posilovač řízení, Vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, Třetí brzdové světlo, Centrální zamykání, Dálkově ovládané centrální zamykání, ECU imobilizér, Alarm systém, Elektricky ovládaný posuv předních oken, Elektricky ovládaný posuv zadních oken, Elektricky ovládaná vnější zpětná zrcátka, Výškově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Kapsa na opěradle řidiče, Kapsa na opěradle spolujezdce, Držák nápojů vpředu, Držák nápojů vzadu, Digitální hodiny, Sklopné opěradlo zadního sedadla, Dělené v poměru 1 : 1 : 1, Zadní loketní opěrka, Středová zadní opěrka hlavy, Zadní středový 3 bodový bezpečnostní pás, Uchycení dětské sedačky ISO FIX vzadu, Zrcátko ve sluneční cloně řidiče, Zrcátko ve sluneční cloně spolujezdce, Kontrolka zapnutí bezpečnostních pásů, Čtecí lampička, Kryt zavazadlového prostoru, Tempomat – ovládání na volantu (podsvícené), Klimatizace (A/C) auto, Pylový mikrofiltr, Kliky dveří (vnitřní) v chromu, Palubní počítač, Nárazník v barvě vozu, Vnější zrcátka v barvě vozu, Kliky dveří – chrom, Čidlo venkovní teploty, Směrová světla ve zpětných zrcátkách, Boční ochranné lišty, Dvoutónová houkačka, Metalická / perleťová barva, Autorádio s přehrávačem CD, 4 Zabudované reproduktory, Ovládání autorádia na volantu, Automatická regulace hlasitosti, Střešní anténa, Systém proměnlivého časování a zdvihu ventilů i-VTEC

Volitelná výbava: Přední mlhová světla, Parkovací senzory, Disky kol z lehkých slitin, Střešní nosič, Střešní ližiny

Provozní hmotnost: 1494 kg
Délka: 4285 mm
Šířka: 1810 mm
Výška: 1610 mm
Rozvor: 2685 mm
Objem zavazadelníku: 439 litrů / 1049 litrů 

HONDA FR-V 1.8 i-VTEC COMFORT
Obsah: 1799 ccm
Maximální výkon: 130 kW/ 140 k (6300 ot./min.)
Točivý moment: 174 Nm (4300 ot.)
Převodovka: 6tirychlostní manuální
Maximální rychlost: 190 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h: 10,6 s
Udávaná kombinovaná spotřeba: 7,5 l/100 km
Spotřeba během testu: 9 l/100 km
Objem nádrže: 58 l 

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková

Galerie