TEST: Na náš trh přišlo další MPV s korejským původem, vyrobené ve fabrice v Nošovicích: Hyundai ix20. O rok později, než sesterská Kia Venga, s podobným zaměřením a líbivějším designem, vzniklém v evropské centrále v Rüsselsheimu. Osloví kompaktní rodinné auto evropského zákazníka? To jsme prověřili v redakčním testu.
Vydáno: 8.6.2012
Se sesterským modelem Kia Venga má nejmenší MPV od Hyundaie stejný technický základ, tedy i šířku (1765 mm), výšku (1600 mm) a rozvor (2615 mm). Rozdílná je jejich délka, ix20 je o 32 mm delší, důvodem je ale jen odlišné tvarování nárazníků. Díky výrazné masce a prolisům na zadní části vypadá dravě a sebejistě. Bílá barva testovaného kousku navíc působí luxusním dojmem.
Malý, ale prostorný
Interiér vozu je přehledný a útulný, navzdory tomu, že stříbrné plasty a modré podsvícení spolu na první pohled moc neladí. Nicméně jednoduché a přehledné uspořádání středového panelu a multifunkční tříramenný volant naše dojmy hodně zlepšuje. Mimochodem, volant nejenže se dobře drží, ale lze na něm jednoduše měnit hlasitost audiosystému, přijímat hovory, nastavovat tempomat, nebo ovládat palubní počítač.
Ukazatele v přístrojové desce jsou přehledné a dobře čitelné. Středový panel v sobě zahrnuje dotykovou navigaci, rádio, CD přehrávač, či možnost připojení vlastního zařízení jako je USB, iPod a AUX pro mobilní přehrávač MP3. Vše uslyšíte díky šesti reproduktorům. Sedadla jsou dostatečně široká a zajistí tak pohodlný převoz pěti dospělých osob. Zadní sedadla jsou samostatně posuvná a pro větší pohodlí je lze polohovat.
Velkou výhodou je variabilita zavazadlového prostoru, který je 440 litrů při nastavení sedadel v základní poloze a nechání podlážky. Pokud se sedadla posunou a vyndá podlážka, zavazadlový prostor se zvětší až na 570 litrů. Zadní sedadla lze navíc zapustit do podlahy, kdy ve spojení s mezipodlahou v zavazadlovém prostoru dostaneme zcela rovnou plochu.
Nejsilnější diesel
Testovaný Huyndai ix20 měl pod kapotou dieselový motor o objemu 1582 ccm (alternativou jsou zážehové motory 1.4 a 1.6 a vznětový motor 1.4). Pro dobrou akceleraci je nutné držet otáčky kolem 3000 ot/min, při šestistupňové převodovce je potřeba častěji řadit, jízda pak bude svižná a dynamická. Zrychlení z nuly na sto obstará motor za 11,2 sekundy, dynamika je ale znatelně svižnější, než se zdá z tohoto údaje, a pohodlně stačí i na cestování na okreskách a po dálnici vysoko nad hranicí zákonných limitů.
Spotřeba při testování neklesla pod 6,2 l / 100km při kombinované jízdě, ale i tak je to hodnota více než slušná. (Prodejce udává spotřebu ve městě 5,7 l / 100km a mimo město 4,2 l / 100km.)
Jako v bavlnce
Hyundai vsadil vše na komfort při jízdě, na rozdíl od Vengy, která má tužší podvozek a libuje si spíše v dynamické jízdě. Hned při nastupování nás mile překvapí dostatečné otevření dveří, díky kterým se dá pohodlně nastoupit i vystoupit. Pohodlný volant dokáže zmírnit výmoly, kterých nám čeští silničáři hojně dopřávají. Hůře je na tom auto při silnějším bočním větru. Na svojí malou váhu je poměrně vysoké a na dálnici se nepříjemně rozhoupe.
Výhodou je šestistupňová převodovka, která má dobře a jasně vymezené dráhy s možností rychlého, sportovního řazení, bohužel ale při řazení nevyužijete loketní opěrku, jelikož její poloha při řazení spíše vadí, než aby splňovala požadovaný komfort.
I když auto má dostatečně velká zpětná zrcátka, dvojitý přední sloupek nám poskytuje horší výhled do zatáčky a horší je i výhled z auta šikmo dozadu. Pro zpestření jízdy, zvláště pro osoby na zadních sedadlech je zde velké, napůl otevíratelné panoramatické střešní okno. Jedná se ale o nadstandardní výbavu, kterou lze pořídit za 25.000,- Kč.
Určen nejen pro mladé rodiny
Základní cena automobilu začíná na sympatických 269 990 Kč (základní cena starší sestry Vengy začíná na 289.980,- Kč). Její součástí je i pětiletá záruka, pětiletá asistenční služba a pět let bezplatných kondičních prohlídek, které Hyundai poskytuje. Mezi další příplatkové příslušenství patří alternativní pohon na LPG, systém Stop & Go, střešní nosič či tempomat. Na výběr je ze tří paketů: Comfort, Style a Premium.
S motorem 1.6 CRDi DOHC 16V a šestistupňovou manuální převodovkou se s cenou dostaneme na 359 990,- Kč, což už je o poznání více.
Navenek se Hyundai ix20 zdá být určeným spíše mladým rodinám, ale během testu jsme dospěli k názoru, že by mohl vyhovovat nejen jim. Je vhodným automobilem pro různé věkové kategorie, zapůsobí komfortem a pohodlím, slušnou výbavou i sportovnějším vzhledem navenek. Oslnil nás ale hlavně nízkou spotřebou a celkovým dojmem z jízdy.
Výsledná známka 1-
Text: Adéla Chvojková
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena: 269.900,- Kč
Celková cena: 359.990,- Kč
Hyundai ix20 1.6 CRDi
|
|
Objem motoru
|
1582 ccm
|
Maximální výkon
|
94 kW, 128 koní, 4.000 ot./min
|
Maximální točivý moment
|
260 Nm / 1900 – 2750 ot. / min.
|
Převodovka
|
manuální šestistupňová
|
Maximální rychlost
|
185 km / h
|
Zrychlení z 0 na 100 km/h
|
11,2 s
|
Udávaná spotřeba město
|
5,7 l / 100 km
|
Spotřeba mimo město
|
4,2 l / 100 km
|
Kombinovaná spotřeba
|
4,7 l / 100 km
|
Spotřeba během testu
|
6,2 l / 100 km
|
Provozní hmotnost
|
1356-1455 Kg
|
Délka / výška / šířka
|
4100 / 1600 / 1765 mm
|
Rozvor
|
2615 mm
|
Zavazadelník / po sklopení
|
440 / 570 l
|