Jak se kradou auta v Česku? Nechají se “odstát” a pak se rozřežou

Počet ukradených automobilů v Česku dlouhodobě klesá, i tak se ale každý rok ukradne přes 6 tisíc aut. Systém krádeží je podle policie v podstatě velmi jednoduchý, zato ale dost účinný. Jak krádeže probíhají a co se s vozem děje poté, co vám auto zmizí?

Zámek vytrhnou, řídicí jednotku přeprogramují

Dostat se do zaparkovaného vozu není pro zloděje zpravidla problém a současná pokročilá technika jim v tom mnohdy i sama nahrává. „Vyhlédnuté vozidlo je odemčeno buď mechanickým překonáním uzamykacího zařízení, tedy stržením či vytržením zámku a podobně, nebo v případě bezklíčového mechanizmu pomocí elektronického zařízení, které prodlouží signál karty náležící k vozidlu,“ popisuje Alexander Zajíc z Krajského ředitelství policie Středočeského kraje, který se krádežemi aut zabývá.

Jakmile je zloděj v autě, musí ještě překonat jeho elektronické zabezpečení. To se podle Zajíce provádí buď pomocí zařízení, které přeprogramuje řídicí jednotku vozidla a vyřadí tím jeho imobilizér, nebo se, zjednodušeně řečeno, celá řídicí jednotka rovnou vymění za jednotku, která je předprogramovaná přímo ke krádežím. Samozřejmě záleží na značce a konkrétním modelu auta.

Auto se nechá pár dnů odstát

Kdo by čekal, že zloděj s ukradeným autem ihned odjede stovky kilometrů daleko, by byl na omylu. To je spíše výjimka. Velkou část ukradených aut zloději naopak odvezou jen o několik kilometrů či desítek kilometrů dál. „Po odcizení je vozidlo odstaveno na jeden dva dny, ale někdy i na týden. Pachatelé se tím snaží eliminovat riziko, že je vozidlo monitorováno nějakým vyhledávacím zařízením,“ říká policista.

Tím čeho se zloději obávají je totiž systém na vyhledání ukradeného auta. Možností je několik, třeba malá jednotka, která se nainstaluje do auta tak, aby ji nešlo jednoduše najít. „Jednotka je napojená na privátní rádiovou síť, která je běžnými prostředky neodrušitelná. V případě krádeže za ukradeným vozidlem vyjíždí zásahový tým, jenž spolupracuje s policií,“ popisuje Petr Rybníček, specialista na zabezpečení Sherlog. Úspěšnost systému při vyhledávání odcizených vozů podle něj činí více než 98 % a vůz se průměrně majiteli vrátí do dvou hodin.

Rozřezáno na díly: 8 aut z 10

Teprve po nějaké době, pokud se ukradené auto nenajde, zloděj ho převeze koncovému odběrateli či na místo, kde je auto rozebráno na náhradní díly. Právě to je podle policie běžná praxe u 70 až 80 procent ukradených vozů. Menší část vozů je pak na padělané doklady – zpravidla se jedná o doklady auta z dovozu nebo totálně havarovaného vozu – v Česku zlegalizována.

Vozidla, která se kradou na náhradní díly, nesou tradičně značku Škoda, přičemž dlouhodobě vedou modely Octavia a Fabia, a také značky Ford nebo Renault. 

I když většina ukradených aut se nechává “odstát”, u další části z nich zloději s odvozem neotálejí. Velký podíl na těchto případech mají takzvané mobilní organizované kriminální skupiny, tvořené Poláky, Litevci či Ukrajinci. Tyto skupiny odcizená vozidla ihned po krádeži odvážejí za hranice. Mezi vozy, jež se často kradou na zakázku a směřují do zahraničí, patří prémiové značky: Land Rover a vyšší řady BMW, Audi či Mercedes.

Zájem je ale také třeba o tuzemskou Škodu Superb s vyšší výbavou. Dva takové vozy, oba s pořizovací cenou 800 000 korun, byly například ukradeny svým majitelům letos v červenci. „Ve spolupráci s Policií ČR a Interpolem se ještě týž den podařilo oba vozy i s pachateli dohledat. Jeden byl zadržen u francouzského města Orleans, druhý dojel do maďarského Szegedu,“ uvedl dva příklady Petr Rybníček.

Text: Redakce
Foto: Archiv

Galerie