Jeep Cherokee 2.8 CRD: zpátky ke kořenům

TEST: Jeep Cherokee se vrací. Tentokrát opět v hranatých tvarech, tak typických pro tento americký off-road. Stavba vozu říká, že nová generace se bude opět nekompromisně vrhat do bahna a strmých kopců, překonávat nástrahy divočiny. Prověřili jsme jej během 2000 km dlouhého testu na silnicích i mimo ně.

Vydáno: 21.8.2008

Předchozí generace Jeepu Cherokee byla pro některé zastánce off-roadingu až příliš zaoblená. Naštěstí se moudré hlavy v automobilce sešly a výsledkem je opět vůz, ze kterého na první pohled vyzařuje charisma toho opravdového Jeepu. Známe ho už desítky let a nespleteme si jej s žádným jiným konkurentem.

Vozu dominuje typická vysoká maska chladiče se sedmi rozměrnými, na výšku stavěnými otvory. Pod ní trůní mohutný nárazník, který je protažený až do oblouků nad předními koly. Cestou jej protíná blinkr v rovině s rozměrnými světlomety. Litá kola s pěti loukotěmi mají jaksepatří pořádné pneumatiky do každé situace. Z boku zaujme poměrně bohaté prosklení, které se týká i zavazadlového prostoru za C sloupkem. Cherokee používá stejné „off-road“ kliky jako Wrangler – v plastovém madlu se skrývá tlačítko, které se musí hluboko zamáčknout, aby se dveře otevřely.

Víko zavazadelníku je velmi vysoko nad vozovkou, sice se pak hůře nakládají těžké věci, naopak se ale zvýšily nájezdové úhly. Skleněná plocha, která vyplňuje v podstatě celou horní polovinu pátých dveří je samostatně otevíratelná pomocí dálkového ovládání.

Spíše praktický než hezký
Co očekáváme od interiéru opravdového off-roadu? Aby šel dobře vyčistit. A to plní pojetí vnitřku vozu na jedničku. Ano, tvrdé plasty v několika odstínech šedi nejsou příliš hezké, ale u takového auta musíme myslet hlavně na praktičnost. Vše je odolné vůči prachu, blátu, vodě nebo poškrábání. A i vyloženě ošklivý plastový volant vám nebude líto držet rukama od všelijakých nečistot, které na venkově můžete nachytat.

Stejně jednoduchá a praktická je i palubní deska. V kapličce se dozvíte vše podstatné, ergonomicky nám vadilo jen ovládání počítače kilometrů pomocí kolíčku přímo mezi přístroji. Také na vysokém středovém tunelu najdete rádio s jednoduchým displejem, které ale umí všechny podstatné formáty a na dlouhé cestě jsme k němu připojili pomocí zvukového vstupu i náš iPod.

Ovládání klimatizace nemohlo být rychlejší. Parádní páka automatu trochu kontrastuje s podivně naroubovaným ovladačem pohonu kol. Off-roadové madlo před spolujezdcem a spousta odkládacích prostor jsou příjemným bonusem pro Cherokee.

Přední sedadla jsou pohodlná, sedí se vysoko nad okolním provozem, a tak to má taky být. Vzadu to také není zlé, kvůli namontování „podnikatelské“ mřížky ale nebyla druhá řada sedadel polohovatelná, přičemž byla nastavena do hodně vzpřímené polohy.

Mřížka sice dovolí odečíst DPH, ukrojí však trochu praktičnosti. Kufr s vysokým, s hranou srovnaným dnem, nabídne tedy základní objem 821 litrů, což není málo. Logicky přijdete o maximálních 1950 litrů, které vzniknou po sklopení zadní lavice do rovného dna. Mřížka myslí na lyžaře a umožňuje pomocí malých otvorů převážet dlouhé předměty. Pokud chcete vozit třeba trubky od lešení, je možné sklopit i sedadlo předního spolujezdce.

Na odhlučnění zapomeňte
Jeep Cherokee můžete mít se dvěma motory pod kapotou. Trochu se chce říct jenom s jedním, protože benzínový šestiválec o objemu 3,7 litru se určitě u nás příliš prodávat nebude. S městkou spotřebou 17 litrů na 100 km je odepsán na nějaké jihoamerické trhy s laciným palivem. Mnohem zajímavější volbou je naftový 2.8 CRD, který jsme měli v ruce my. Za benzínem sice trochu ztrácí výkonem (161 koní oproti 201 koním), common-railu však hraje do karet točivý moment 400 Nm (ač dostupný jen mezi 1800 a 2400 otáčkami v minutě) a spotřeba, která papírově mimo město klesne pod 8 l/100 km, spíše ale budete jezdit jako my za 10 litrů.

Protože je Jeep Cherokee off-road duší i tělem, na nějaké odhlučnění se tu nehraje. Tohle auto přeci nebude řídit žádná bábovka, řekli si v automobilce, a tak se nějakého výraznějšího odhlučnění motoru nedočkáte. Zvláště při startu na studeno se musí jednotka nejdříve pořádně oklepat a zní výrazně traktorově. I když se po delší jízdě její zvuk zlepší, stále nemůžete čekat evropský komfort (ačkoliv motor výrobně pochází z Itálie). Při stání vám bude pěkně vibrovat s pedály.

Do divočiny se musí nejdříve dojet po běžných silnicích a tam se Cherokee moc nedaří. Tedy zrychlení z nuly na stovku za 10,5 sekundy a maximální rychlost 179 km/h jsou po právu očekávatelné a nedá se jim u takového auta mnoho vytknout. Celkové naladění do terénu a vysoká stavba karosérie dávají vozu na asfaltu nejisté jízdní vlastnosti. Dálniční maximum 130 km/h je opravdu maximem i pro Cherokee, dál už má při prudší změně směru nebo další akceleraci problémy. Vůz má tendenci se na okreskách naklánět, ovšem různé nerovnosti řeší sice znatelně, ale pohodlně. Při skoku přes retardér se bude posádka spíše smát než nadávat.

Terénní špička
Jenže na všechny nedostatky zapomenete ve chvíli, kdy skončí poslední pevná cesta a vy stojíte před vlnitým terénem plným bahna, různobarevného prachu, trávy a kamení. Stačí na chvíli zařadit neutrál a na vedlejším voliči nastavit pohon 4WD AUTO. Pokud bychom narazili na extrém, existuje ještě volba 4WD LOW, které uzamkne diferenciál a nahodí převodový poměr 2,72:1.

Spolu s asistentem zabraňujícím prokluzům kol a HDC (Hill Descent Control) to znamená, že Cherokee je schopen sjet a vyjet v podstatě každý kopec za jakéhokoliv počasí. A to klidně stálou rychlostí 2 km/h. Když psychicky překonáte to, že z prudkého kopce nemusíte mít vůbec nohu na brzdě, odmění se vám Cherokee nezapomenutelnými off-road zážitky. Smysl mimo silnici dostane také možnost manuálního řazení na voliči automatu i plynový pedál, který klade proti prošlápnutí značný odpor – výsledkem je přesně potřebné dávkování výkonu, které zabrání nechtěným úletům.

Bohatá výbava
Jeep Cherokee je bez debat stoprocentní off-road, ne však tak jednoúčelový jako například Wrangler. Když chce, dokáže odvézt posádku na delší cestu po běžných silnicích, kde sice nevyniká jízdními vlastnostmi, zato však nezpůsobí u stojanu benzínové pumpy svému majiteli srdeční zástavu. Přesto o Cherokee uvažujte jen tehdy, pokud jeho potenciál využijete ať už k práci nebo báječné zábavě na off-road trati. Na běžné cestování slouží spíše větší Grand Cherokee.

Námi testovaný Cherokee v základní verzi Sport přijde na 822 250 korun. Díky bohaté výbavě včetně dvouzónové klimatizace, tempomatu a všech off-road asistentů své investice rozhodně nebudete litovat.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Jeep Cherokee vyvolává pocit prostornosti strmou a plochou palubní deskou. Na předních sedadlech je místa dostatek a jsou i pohodlná. Přepážka N1 je zde spíše ke zlosti, než k užitku, ale to už u ní tak bývá. Kufr 821 litrů považuji za dostatečný.
Dávám známku 2
Jana Jana: Tohle auto prostě dokáže jezdit úplně všude. Nemusíte se bát, že někde uvíznete. Navíc považuji vyoskou čelní kapotu za výbornou ochranu pro posádku při srážce. Cena vozu není z nejmenších, rozhodně bych do něj šla jen tehdy, pokud bych jeho vlastností využila každý den.
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Exteriré Jeepchu Cherokee ujde, ačkoliv je hranatý, jsou na něm vidět moderní prvky. Ovšem uvnitř je to opravdová pohroma. Nuda, šeď, tvrdé plasty, ošklivé doplňky. Jistě, musíme se přizpůsobit praktičnosti, ale za jakou cenu?
Dávám známku 4-
Tomáš Tomáš: Přesně jak jsem to udělal v případě Toyoty Land Cruiser: u tohoto auta nemá cenu hodnotit sportovní charakter, protože prostě žádný nemá. Jenže k tomu ani není v žádném případě určené. Tohle je opravdý off-road, který vyvolá úsměv mimo silnici, ne zrychlením ani smykem. Bavil jsem se s ním na kamenitých cestách a skocích přes kořeny. Je to parádní vůz pro zábavu i pro práci.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Sport: 822 250 Kč

Výbava: ABS – 4 diskové, Airbagy přední – řidič a spolujezdec nové generace – vícestupňové, Airbagy boční clonové – v obou řadách – vícestupňové, Bezpečnostní alarm se systémem SENTRY KEY®, dálkový ovladač, imobilizérem, Bezpečnostní systém EARS (aktivace bezpečnostních prvků v případě nehody), Bezpečnostní úchyty dětské sedačky ISOFIX, Elektricky nastavitelné přední světlomety, ESP, BAS (brzdový asistent), ERM (elektronický systém zamezení převrácení vozidla), HILL Descent Control (platí pouze pro automatické převodovky), HILL Start Assist, TCS – All Speed Traction Control system (blokování prokluzu), SABIC, Rezervní kolo kompaktní dojezdové, Sledování tlaku v pneumatikách TMP (varovný signál) Třetí brzdové světlo, Tříbodové bezpečnostní pásy s předepínači, SELEC -TRAC II ACTIVE FULL TIME 4WD SYSTEM, Hlavové bezpečnostní opěrky u všech sedadel – nastavitelné, Interiér – dvoubarevné látkové čalounění, dvoubarevné látkové čalounění, YES ESSENTIALS, Klimatizace s automatickou regulací teploty – duální, Kryt zavazadlového prostoru, Kuřácká výbava – zapalovač a vyjímatelný popelník, Elektricky nastavitelná a vyhřívaná venkovní zrcátka, manuálně sklopná, Elektricky ovládaná okna (řidič One-Touch system), Elektricky ovládané zámky dveří vč. dálkových ovladačů, Elektricky vyhřívané okno zadních dveří včetně stěrače, Posilovač hydraulický hřebenového řízení, Podlaha zavazadlového prostoru multifunkční / otočná / voděodolná, Rádio AM/FM/RDS/MP3 1xCD (REL), Reprosoustava 4x reproduktor (RCD), Sedadla zadní řady dělená, polohovatelná vzad, sklopná 60/40, Sedadlo spolujezdce horizontálně sklopné vpřed, Stropní konsole s odkládacím prostorem, Středová loketní opěrka vč. konsole s odkládacím prostorem, Tempomat, Tónovaná skla oken – solar control, Volant výškově nastavitelný, Výstup 12V – panel přístrojové desky a v zavazadlovém prostoru, 16″ x 7.0″ disky kol z lehkých slitin (WNK), Pneumatiky 235/70 R16 BSW All Season, Blatníky – plasty lakované v barvě vozidla, Maska / mříž chladiče – v barvě laku vozidla, Označení – SPORT, Otevírání skla okna pátých dveří (vč. dálkového ovládání), Park Sense – parkovací senzory zadního nárazníku, Přední mlhová světla, Zamykatelné víko palivové nádrže.

JEEP CHEROKEE 2.8 CRD Sport
Objem motoru 2776 ccm
Maximální výkon 120 kW (161 k) při 3800 ot/min 
Maximální točivý moment 400 Nm při 1800-2400 ot/min
Převodovka 5stupňová automatická
Maximální rychlost 179 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
Udávaná spotřeba město 12 l/100 km
Spotřeba mimo město 7,7 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 9,3 l/100 km
Spotřeba během testu 10 l/100 km
Provozní hmotnost 1980 Kg
Délka / výška / šířka 4496 mm / 1818 mm / 1819 mm
Rozvor 2649 mm
Zavazadelník 419 l

Galerie