Jeden z nejúspěšnějších rallyových speciálů historie, Lancia Stratos má pravděpodobně zamířeno opět do výroby. Vůz, který byl jako vůbec první navržen čistě pro závodní účely, se zdál být jednou provždy muzejním kouskem, u kterého všichni pamětníci stěží drželi slzy. Není ale všem dnům konec a podle záplavy informací, které se valí poslední dny internetem, se zdá, že se legendární Stratos dočká produkční výroby.
Vydáno: 13.8.2010
Zvěsti, které se v posledních dnech objevily na Síti, začala špionážní fotografie z milánského testovacího okruhu Fiat, kde byl reinkarnovaný Stratos spatřen. Podle informací od designérů legendárního studia Pininfarina (ačkoliv původcem Stratosu jsou designéři firmy Bertone) se jednalo o unikát vyráběný pro nejmenovaného klienta z Evropy. Jak ovšem v posledních dnech vypátral britský magazín Car & Driver, není vyloučeno, že se Stratos opět dočká sériové výroby.
Vůz spatřený v Miláně není přesnou kopií originálu, který Lancia vyráběla mezi lety 1972 – 74. Má lehce pozměněnou příď. Základ automobilu stojí na Ferrari 430 a pravděpodobně používá i stejný vidlicový osmiválec. „Stejně tak, jako původní automobil, se vás bude snažit zabít,“ říká o klonu Autoblog.com.
Lancia se před lety trefila se Stratosem do černého. Automobil, který byl od samého počátku vyráběn pro závodní použití, dokázal hned třikrát za sebou vyhrát světový šampionát WRC – v letech 1974, 1975 a 1975 (v letech 1976, 1977 a 1978 zvítězil také v Rally Monte Carlo). Podle pravidel šampionátu muselo být vyrobeno alespoň 400 kusů vozu, aby se mohl závodů účastnit. Stratos byl proto smontován v pouhých 492 exemplářích. Jeho šasi a jízdní vlastnosti jsou považovány za jedny z vůbec nejlepších, jaké kdy automobil měl. Ačkoliv interiér je pravým opakem.
Italští výrobci zachyceného exempláře na Stratosu údajně pracují už čtyři roky. Nastalou situaci ovšem zatím nijak nekomentují. Než se tak stane, budeme si muset vystačit s anonymními zdroji, které produkční výrobu potvrzují.
Text: Redakce
Foto: fiatblog.nl, autoblog.com