TEST: Od nejslabšího po nejsilnější, takovou zkušenost máme s novinkou japonské Mazdy. Auto s prostým jménem Mazda 3 jsme přitom opakovaně chválili a předmětem kritiky se stala v podstatě jediná věc: nejslabší benzinová šestnáctistovka. Teď se na vůz nižší střední třídy podíváme počtvrté a pokusíme se slabší benzinové motory resuscitovat. Může nás dvoulitr 2.0 MZR nečím překvapit?
Vydáno: 13.1.2010
Mazda 3 nám do této chvíle prošla rukama třikrát. Začeli jsme u nejslabšího motoru 1.6 MZR, v jehož rozsáhlém testu se dopodrobna rozepisujeme o všech drobných libůstkách i bolístkách, které japonský hatchback nižší střední třídy má. Napodruhé jsme okusili mimořádně povedenou naftovou verzi 2.2 MZR-CD, a potřetí se nám do rukou dostala trojka ve svém nejostřejším provedení MPS. Dnes je na řadě benzinový dvoulitr 2.0 MZR, vrhněme se na něj.
Do vysokých otáček
To nejdůležitější se protentokrát skývalo pod kapotou. Benzinový čtyřválec 2.0 MZR poskytuje kompaktnímu hatchbacku výkon 151 koní (111 kW) v 6200 ot./min, nejvyššího točivého momentu 191 Nm dosáhne ve 4500 ot./min. Zrychlení 0-100 km/h benzinový dvoulitr zvládne za 10,4 sekundy, což je o dvě sekundy rychleji, než nejslabší 1.6 MZR, ale zároveň více než o sekundu pomaleji, než stejně silný naftový čtyřválec 2.2 MZR-CD. Je třeba podotknout, že nesrovnáváme s žádným obyčejným nafťákem, ale s dokonalým motorem, s jejhož pomocí se z Mazdy 3 stalo téměř bezchybné auto nižší střední třídy. Benzínový dvoulitr to tak v tomto srovnání nebude mít vůbec lehké.
Zrychlení z nuly na stovku rozhodně neřekne o dynamice auta vše, ale významně napoví. Jízda s Mazdou 3 2.0 MZR tedy může být dost svižná, obzvlášť v otáčkách nad 4000 ot./min, kde zanedlouho vrcholí točivý moment. Ani s vytočeným motorem ale rozhodně nečekejte žádné výkony hot hatche. Na to tu máme jiné experty, konkrétně Mazdu 3 MPS. A pokud se pohybujete v otáčkách nižších, je potřeba počítat s daleko rozvážnější akcelerací. Je legitimní otázkou, nakolik je vám tento projev bližší, než širokospektrální záběr naftového motoru s dvojnásobným točivým momentem – my si tuto otázku zodpovíme (za sebe) v samotném závěru testu.
Tichý čtvyřválec je spojen s přesnou šestistupňovou převodovkou, jejíž používání nám dělalo radost. Odstupňování je bezchybné a z šestého převodu by měla teoreticky profitovat i spotřeba. Bohužel, v našem testu se taková hypotéza nepotrvdila, neboť jsme jezdili kolem 12 l/100 km, což považujeme u tak malého auta za hrubě vysoký výsledek. Na obranu motoru musíme ale přiznat, že jsme ho příliš nešetřili, a kruté zimní počasí jistě také hrálo svoji roli. I přes to všechno ale nevěříme, že by spotřeba šla výrazně pod deset litrů.
Se spotřebou souvisí také inteligentní systém vypínání motoru, kterému Mazda říká „i-stop“ a ze všech jiných aut ho známe jako stop&start nebo stop&go. Ten si v tomto testu zaslouží vlastní pasáž.
Inteligentní zhasínání
Systém i-stop zastaví motor ve chvíli, kdy vyřadíte, a vzápěti stisknete brzdový pedál, je to tedy klasický stop & start. Jeho inteligence ale spočívá v tom, že aby motor zhasl, musí se splnit několik podmínek: motor je dostatečně zahřátý, baterie je v dobrém stavu, klimatizace moc nefouká a okna se neodmrazují. Auto také vyžaduje zapnuté bezpečnostní pásy, zavřené dveře a podobně. Zajímavá je rovněž poznámka o teplotě, která by měla být v rozmezí -10°C do +50°C.
To v praxi, při arktických ránech a dlouhodobých teplotách pod -10°C během testu znamenalo, že jsme si vypínání motoru prakticky vůbec neužili. Což není chyba ani naše, ani Mazdy, a jediná kritika může směřovat na počasí, což nám ale patrně nijak nepomůže. Je zkrátka potřeba počítat s tím, že po těch pár týdnů tuhé zimy, která se čas od času prožene Českou republikou, nebudete šetřit mililitry benzinu, ale naopak trochu ušetříte své auto.
Dokonalý celek
Odhlédneme-li od motoru na zbytek auta, musíme jen znovu zopakovat to, co jste si mohli přečíst v rozsáhlém testu Mazdy 3 1.6 MZR, a na něj navazujících testech Mazdy 3 Sedan 2.2 MZR-CD a sportovní Mazdy 3 MPS.
V povedeném interiéru převažují tvrdé plasty, což ale Mazda vynahrazuje skvělým vzhledem a kvalitním dílnenským zpracováním. Sedačky jsou pohodlné v první i druhé řadě a na nedostatek místa si nemůžeme stěžovat, pokud je ovšem řeč o čtyřech pasažérech. Průměrný kufr hatchbacku pojme 340 litrů nákladu. Jediná výtka směrem k interiéru může být snad trochu zmatené ovládání některých přístrojů, které se ale po pár dnech zlomilo a nečinilo nám problémy.
Nemůžeme vynechat ani vynikající podvozek, který dokonale balancuje na pomezí sportovního a komfortního naladění. Je opravdová radost s ním ostře projíždět klikatou okresku, přitom na delší cestě poskytuje dost komfortu na to, aby vaše záda zůstala bez újmy. Za takový výtvor si Japonci zaslouží pochvalné poplácání po zádech, byť imaginární.
Jestli to nevyplynulo z předchozích řádků dost jasně, tak dodáváme, že Mazda 3 je na tom po všech stránkách víc než dobře. A k tomu všemu to auto skvěle vypadá, jak můžete sami posoudit z přiložené fotogalerie, v níž zapózoval testovaný exemplář s ledově bílým lakováním, osazen luxusními černě lakovanými sedmnáctkami, na sněhově bílé sněhové pokrývce.
Naftu nebo benzín?
Jak už bylo nejednou řečeno, Mazda 3 je vynikající auto, které v nižší střední třídě zapadá mezi tu nejlepší konkurenci. Přitom za testovaný model s širokou výbavou TX Plus dáte přijatelných 538 tisíc korun.
Ale pokud jde o motor, ten je samozřejmě záležitost individuální preference zákazníka. Chcete-li znát náš názor, my bychom sáhli raději po naftové verzi (pokud se samozřejmě bavíme o „civilním autě“, protože čistokrevný hot hatch MPS se nám také zamlouval). Mazda 3 2.2 MZR-CD má při stejném výkonu, jaký nabízí benzinový dvoulitr, využitelnější výkon motoru v širokém spektru otáček a je rychlejší, přitom si drží i o pět litrů (!) nižší spotřebu. Ve stejné výbavě je přitom nafťák o 40 tisíc dražší, což není zas tak moc, a za všechny ty výhody tato investice stojí.
O tom koneckonců svědčí i zařazení Mazdy 3 2.2 MZR-CD do prestižního žebříčku desítky nejlepších aut, které jsme otestovali v roce 2009. A to už je zárukou kvality.
Výsledná známka 2-
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Mazda 3 je pro mě pořád jedním z favoritů nižší střední třídy. Má pohodlné sedačky, je v ní dost místa nad hlavou i před koleny (na to, že je to docela malé auto), a kufr… ten také docela ujde. Musím ale říct, že když jsem viděl o poznání větší kufr sedanu, a teď zase hatchback, tak do hatchbacku bych asi nešel. Ale to je věc názoru. Dávám známku 1- |
![]() |
Jana: Fajn, chápu že si Mazda za svoje auta nechá slušně zaplatit, a věřím, že víc než půlmilion za kvalitní hatchback nižší střední třídy je ještě relativně přijatelná investice. Jestli je ale spotřeba opravdu tak děsivě vysoká, jak se píše v článku, tak připlatit si 40 tisíc za nafťák, který bude jezdit za 6-7 litrů je povinnost! Klidně i za ten slabší z nafťáků, 1.6. Prostě spotřeba je hlavní problém tohohle auta. Dávám známku 3- |
![]() |
Nikola: Mazda 3 mi vždycky připadala krásná! Na tom se nic nemění ani v luxusním bílém laku a s nádhernýma černýma elektronama (které ale nebude těžké poškrábat o jakýkoliv obrubník). Jen je škoda interiéru, který je sice hezký, ale díky hodně tvrdým plastům nepůsobí tak dobře, jak by mohl. Celkově na mě ale trojka dělá výborný dojem! Dávám známku 1 |
![]() |
Tomáš: Po tom, co jsem si projel MPS, mě už žádná „obyčejná“ trojka nemůže příliš oslovovat. Takže benzinový dvoulitr se sice nechá vytáčet dost vysoko, má hezký zvuk a když se chce tak mu to i docela jede (a k tomu ten super podvozek, převodovka, řízení..), ale nic extra sportovního to teda není. Takže sice dobré auto, ale já už mám svoji Mazdu 3 vybranou. A tahle to není. Dávám známku 2 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Volkswagen Golf |
Renault Mégane |
Hyundai i30 |
PARAMETRY
Základní cena v provedení 1.6 MZR Base: 399.900,- Kč
Základní cena v provedení 2.0 MZR i-stop TX: 509.900,- Kč
Celková cena (2.0 MZR i-stop TX Plus): 537.900,- Kč
MAZDA 3 2.0 MZR i-stop TX Plus hatchback |
|
Objem motoru | 1999 |
Maximální výkon | 111 kW (151 k) při 6200 ot./min |
Maximální točivý moment | 191 Nm při 4500 ot./min |
Převodovka | 6stupňová manuální |
Maximální rychlost | 206 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 10,4 s |
Udávaná spotřeba město | 9,3 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,8 l/100 km |
Spotřeba během testu | 11,7 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1265 kg |
Délka / výška / šířka | 4460 mm / 1470 mm / 1755 mm |
Rozvor | 2640 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 340 / – l |