TEST: Ve Stuttgartu si jsou jistí, že budoucnost bude patřit opět hranatým tvarům, tak jako kdysi. A Mercedes-Benz to dává okázale najevo svým nejhranatějším modelem GLK. Je ošklivý nebo naopak atraktivní? Společnost je rozpolcená asi jako v názorech na Jiřího Paroubka. My jsme proto zvolili cestu redakčního testu a vyžádali si k tomu velký naftový šestiválec.
Vydáno: 12.6.2009
Segment malých prémiových SUV se nám během krátké doby nafoukl jako bublina. Ještě před nedávnem tu mělo výsostné postavení BMW X3. Jenže má smůlu, nejen že na něj útočí severské Volvo XC60, ale i domácí konkurence. Ingolstadtská Audi Q5 vyjela takřka ve stejnou chvíli jako Mercedes-Benz GLK. My jsme tyto dva novice podrobili prvnímu srovnání, dnes je ale jeviště vyhrazeno jen zástupci stáje s trojcípou hvězdou.
GLK = krabice
Prvním naším poznáním bylo, že zatímco Audi Q5 víceméně působí jako zmenšená Q7 smíchaná se zvětšenou A4, Mercedes šel cestou originality. Jeho vzhled nemůžete v tuhle chvíli srovnat s jediným modelem značky, snad jen s nejdrsnějším a nejstarším Géčkem. Od něj jakoby odvozené mega-SUV GL je ještě příliš oblé a bere si více z původních sourozenců, popřípadě něco z třídy ML. V označení jsme tu teď zavedli pěkný zmatek, tak se pojďme soustředit jen na GLK.
Synonymem by mu mohlo být slovo „krabice“. Ale rozhodně ne v negativním slova smyslu. Podle našeho názoru totiž Mercedes dokázal najít malou skulinku v segmentu a oproti zženštilým vozům, které udělají nejlépe parádu před garáží rodinného domu, nabídl alternativu v podobě nekompromisního a sympaticky hrubého siláka. Jeho hranaté tvary jsou tak extrémní, že na sebe strhávají velkou pozornost. Mohutná maska, dlouhá příď a vysoká stavba vozu zavdávají myšlenkám, že je co do velikosti králem. Nenechte se ale zmást, BMW X3 i Audi Q5 jsou větší.
Hranáč i uvnitř
Jestli si myslíte, že uvnitř už konečně něco oblého (kromě volantu) najdete, jste na omylu. Mercedes-Benz GLK je stejný extrémista také v interiéru. Do něj se nastupuje poměrně vysoko, přes hliníkem zdobený práh, jako v nefalšovaném off-roadu. Tady to ale bohužel znamená ušpinění nohavice, pokud si nedáte pozor. Na první pohled se vše změnilo do kostkové symfonie, i když poznáváme spoustu klasických prvků i z jiných Mercedesů.
Značka si stále drží svůj milovaný zlozvyk umisťovat všechny funkce na jedinou páčku pod volantem. Hranatá kaplička, na kterou podobně jako v luxusním CL navazuje druhá skrývající displej multimediálního systému, používá stejnou trojici přístrojů s rychloměrem uprostřed. Ten je vyplněn informacemi z palubního počítače. Palubku je nutné pochválit z hlediska kvality zpracování, navíc se zdá, že bude i velmi odolná proti ušpinění. Materiály jsou prvotřídní a velmi se nám líbil lesklý dekor před spolujezdcem, který dodává celé desce na mohutnosti.
Hovořili jsme o tom, že GLK je menší než Audi Q5 nebo BMW X3. Nejvíce to poznáte na zavazadelníku. Jeho hrana samozřejmě leží trochu výš, ale nabídne rovné dno a to i po sklopení zadních sedaček. Vejde se do něj ale jen 450 litrů nákladu, což je výrazně pod průměr.
Mercedes vám to ale v plné parádě vrátí uvnitř. Všichni cestující (tedy kromě pátého uprostřed) si užijí bohatě místa ve všech směrech. Nohu přes nohu si vzadu sice nedáte, ale žádné nepříjemné stísnění nepocítíte. Totéž platí vepředu, kde se sedí velice pohodlně a vysoko. Čelní sklo je hodně narovnané, včetně A sloupku, takže máte dokonalý přehled na všechny strany. Sedačky jsou minimálně stejně pohodlné jako v Céčku.
Naftové království
Pod kapotou testovaného Mercedesu tluče jeden z nejlepších dieslových agregátů, které v současnosti můžete dostat – naftový šestiválec o objemu 3,0 litru. Věřte nám, že výkon 224 koní a hlavně mohutný točivý moment 540 Nm vám bude stačit v každé situaci. GLK projevuje velké množství neutuchající síly takřka v každém okamžiku. Své na tom nese maximu krouťáku, které vás potáhne od spodních otáček až k výkonnostnímu vrcholu.
Ve městě je ho až skoro příliš, na okreskách a na dálnici dokáže zahanbit kdejaký menší vůz. Vždyť 1880 kilogramů těžká krabice dokáže zrychlit na stovku za 7,5 sekundy. A to vše v příjemně tiché kulise. Pochvala musí směřovat také k 7stupňovému automatu, který řadí hladce a příliš neváhá. Máme tu k dispozici i páčky pod volantem, vzhledem ke stylu auta je to ale trošku zbytečnost. Převodovka se umí postarat o vaše pohodlí sama.
Kontrola agility
Když jsme testovali Audi Q5, byla vybavena nastavitelným podvozkem, který z ní udělal auto v podstatě do každé situace. Mercedes-Benz GLK vám sice nedovolí volit režimy dle vlastních potřeb a nálady, díky systému Agility Control o nich rozhodne sám. A musíme mu přiznat, že rozhodne dobře. Ve městě na jakémkoliv povrchu se budete cítit velice komfortně, zatímco v ostřejších zatáčkách elektronicky řízené tlumiče přitvrdí. Náklony karosérie GLK vůbec nezná a v jízdě se Q5 směle vyrovná. Jen škoda toho masivního volantu, který je veliký až hanba! A že by měl strmý převod, to se také nedá říct.
GLK se tváří tvrdě, rozhodně nečekejte nějaký nekompromisní prostředek do terénu. Auto není vybaveno žádnými speciálními finesami, našli jsme jen tlačítko pro sjíždění svahů. Lehčích překážek se na druhou stranu nemá co bát. Díky pohonu všech kol 4MATIC, poměrně velké světlé výšce a dobré orientaci řidiče po okolí vozu, zvládá řádění v bahně nebo po lesních cestách. A ruku na srdce, jeli byste se svým medvídkem někam dál?
Jedlík tak akorát
Jestli budete snoby, zvolíte špatně některou z benzínových jednotek. Pokud to ale myslíte s GLK vážně, naftový šestiválec je jedinou rozumnou volbou. Mluvili jsme o jeho skvělém záběru, ale potěší vás také určitě u čerpací stanice. Mercedes má v tabulce kombinované spotřeby hodnotu 7,9 litru, která je reálná leda při ploužení na rovné asfaltce. Mnohem častěji tak budete jezdit za 8,5 nebo 9 litrů nafty na 100 km. My jsme GLK nešetřili a i když nás občas počítač postrašil 13litrovou hodnotou, nakonec se po týdenním testu spokojil s rovnou desítkou.
Mercedes-Benz GLK je individualista pro individualisty. Navíc nabízí prestiž prémiového vozu za rozumnou cenu. V základu ho s naftovým V6 pořídíte za 1.157.000 korun, Audi Q5 stojí s motorem 3.0 TDI 1.368.100 korun, BMW X3 35d přijde dokonce na 1.440.163 korun. Teď už je segment luxusních malých SUV naplněný a je na vás, jak se rozhodnete.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Mercedes-Benz GLK se může pochlubit dobrým vnitřním prostorem a maximálním pohodlím pro posádku. Škoda menšího zavazadelníku, Q5 mě s ním potěšila více. Pro pohodovou jízdu pracuje podvozek skvěle. Bát se velkých kol se ukázalo jako zbytečnost. Mercedes dokázal, že umí. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Ano, cenově je jistě GLK nejvýhodnější, seznam příplatkové výbavy ale jeho závěrečnou hodnotu vyšponoval už nepatřičně vysoko.V tomto ohledu zůstává asi favoritem Volvo XC60, které je nejlevnější a má v základu bezpečnostní výbavu včetně systému City Safety. Na druhou stranu budete mít za svoje peníze Mercedes. A to pro mnoho lidí hodně znamená. Dávám známku 2 |
![]() |
Nikola: Já vám nevím. Nelíbil se mi na fotkách, nelíbí se mi ani ve skutečnosti. Má přiliš mnoho testosteronu. Pro ženu je ideální Audi Q5. Jestli se vám líbí Géčko, ale nemáte na něj, pak chápu. Co se týče materiálů, je to špička, Audi je v poslední době ale také trochu napřed. A ta sdružená páčka pod volantem: fuj! Dávám známku 4 |
![]() |
Tomáš: Byl jsem trchou skeptický, když jsem za volant GLK usedal. Aktivní podvozek mě ale přesvědčil, že trochu sportovní jízdy si užijete i v téhle kostce. Bohužel jako největší nepřítel se ukázalo žízení. S obrovským volantem, dlouhým převodem a nekomunikativností této značce vlastní. Kvituju ale záběr motoru. Ten je na jedničku. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena: 1 157 000 Kč
Cena doplňkové výbavy: 278 098 Kč
Celková cena: 1 435 098 Kč
NÁZEV AUTA I S PROVEDENÍM |
|
Objem motoru | 2987 ccm |
Maximální výkon | 165 kW (k) při 3800 ot/min |
Maximální točivý moment | 540 Nm při 1600 – 2400 ot/min |
Převodovka | 7stupňová automatická |
Maximální rychlost | 220 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 7,5 s |
Udávaná spotřeba město | 10,3 l/100km |
Spotřeba mimo město | 6,5 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 10 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1880 kg |
Délka / výška / šířka | 4525 mm / 1699 mm / 1855 mm |
Rozvor | 2755 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 450 l / 1550 l |