Ministerstvo chystá drastickou kampaň proti dopravním nehodám

Ministerstvo dopravy vypsalo tendr na zhotovení odstrašující propagační kampaně, která má zvýšit bezpečnost na silnicích. Za akci, jejíž stěžejní částí budou televizní spoty, hodlá úřad utratit 150 milionů korun. „Záměrem kampaně je komunikovat bez vtipné pointy, emotivně až realisticky,“ tvrdí ministerstvo. Uvnitř: VIDEO

Vydáno: 18.4.2008

„Nechceme přímo zobrazovat krev, ale například ukázky zranění při autonehodách a práce záchranářů, vše podbarvené emotivní hudbou“ popsal představu ministerstva jeho mluvčí Karel Hanzelka. Celá propagační akce začne v polovině letošního roku a potrvá do roku 2010.

Reklamní materiály budou reflektovat hlavně tři témata: nedodržování rychlosti spojené s agresivitou řidičů, používání dětských autosedaček a bezpečnostních pásů a alkohol či psychotropní látky za volantem.

Inspirace v zahraničí

Ministerstvo se inspirovalo v zahraničí, především v anglosaských zemích, kde lze běžně spatřit billboardy či spoty s drastickými obrázky obětí nehod. Autoři takových reklamních materiálů si neberou servítky vůči těm, kteří porušují pravidla. „Když před jízdou piješ, tak jsi strašnej idiot,“ hlásají například plakáty u silnic v Austrálii.

Spoty by však mohly narazit. Předseda Rady pro reklamu Ladislav Šťastný nedávno serveru iHNed.cz sice řekl, že podobné akce dle jeho názoru mají smysl, pokud by se však objevily v běžném vysílání, pro by nebyl. „Protože to zasahuje i lidi, kteří nejsou požadovanou cílovou skupinou a kteří na to mohou reagovat velmi špatně,“ říká Šťastný.

Právě s nasazením v televizi přitom ministerstvo počítá. „Důraz je kladen hlavně na televizní spoty,“ řekla zástupkyně ministerstva Ivana Jelínková.

Ministerstvo připouští, že spoty mohou vyvolat kontroverzní reakce. Zodpovědnost ale podle Jelínkové ponese vítěz tendru. „Poskytovatel musí zajistit, aby byly spoty odvysílatelné,“ dodala.

Pozor na hranici únosnosti!

Vítěze tendru tak zřejmě čeká těžký úkol. Vytvořit naturalistické reklamní materiály, které mají šokovat. Ale zároveň nesmějí překročit určitou hranici. Hranici poměrně úzkou. Nejvyšší soud totiž v jednom ze svých nedávných výroků konstatoval, že média by neměla zobrazovat drastické záběry z autonehod.

Chystaná kampaň ministerstva je součástí vládního tažení za snížení počtu mrtvých na českých silnicích, kterou vláda v rámci tzv. dopravního čtyřlístku představila koncem března.

Další tři lístky premiér Mirek Topolánek shrnul pod hesla „srozumitelný zákon“, „lepší silnice“ a „kvalitní práce policie“. Cílem vlády je snížit počet usmrcených osob při dopravních nehodách do roku 2010 na polovinu roku 2002, kdy na silnicích zahynulo 1314 lidí.

Text: Onřej Leinert (Autor publikoval článek také na serveru iHNed.cz)

Galerie