General Motors představil první přední centrální airbag, nafukovací ochranný prvek navržený tak, aby pomáhal chránit řidiče a spolujezdce při bočních nárazech, kdy cestující sedí na opačné, nárazem nezasažené straně vozidla. Přední centrální airbag se poprvé objeví v modelech Buick Enclave, GMC Acadia a Chevrolet Traverse, crossoverech střední třídy, v modelovém roce 2013.
Vydáno: 8.10.2011
Přední centrální airbag se nafukuje z pravého boku sedadla řidiče a samočinně se lokalizuje mezi přední sedadla blízko středu vozidla. Airbag je zkonstruovaný tak, aby poskytoval ochranu při bočních nárazech na spolujezdcovu stranu vozidla, když řidič je jedinou osobou na předních sedadlech. Současně slouží jako absorbér energie mezi řidičem a spolujezdcem v případě bočního nárazu z kterékoliv strany. Předpokládá se, že tento airbag bude prospěšný také v případě převrácení vozidla.
GM analyzoval rozsáhlou databázi fatálních nehod (National Highway Traffic Safety Administration’s Fatality Analysis Reporting System database) a zjistil, že hluboko zasahující boční nárazy, kvůli nimž přední centrální airbag primárně vzniknul, zapříčinily v letech 2004 až 2009 11 procent úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při haváriích bez převrácení vozidla, přičemž se sledovala vozidla modelového roku 1999 a novější. Tyto fatální následky, kdy cestující seděl na nenaražené straně vozidla, představují také 29 procent všech úmrtí připoutaných osob na předních sedadlech při bočních nárazech.
Předpokládá se, že přední centrální airbag se stane součástí hodnocení nárazových testů nezávislými organizacemi. Modelový rok 2012 těchto crossoverů střední třídy získal 5 hvězdiček v hodnocení nárazové bezpečnosti organizace NHTSA (New Car Assessment Program) a nejvyšší ocenění bezpečnosti od Insurance Institute for Highway Safety.
„Protože žádný zádržný systém nedokáže působit na všechny části těla a všechny potenciální zranění, přední centrální airbag je konstruovaný tak, aby působil spolu s dalšími airbagy a bezpečnostními pásy a společně tak vytvářely komplexní zádržný systém,“ řekl Gay Kent, výkonný ředitel GM Vehicle Safety and Crashworthiness.
GM a dodavatel technologie Takata vyvinuly přední centrální airbag v průběhu tří let. Vyzkoušely přitom mnoho možností, než vytvořily prvek správně umístěný, tlumící a chránící při mnoha druzích nárazů a pozicí osob. Mnoho patentovaných částí zdůrazňuje jedinečnost účinnosti tohoto zařízení, zohledňujícího škálu velikosti osob.
Text: Redakce/GM
Foto: GM