TEST: Zkratka OPC vždycky znamenala, že půjde o něco speciálního. V případě nejnovějšího Opelu byla očekávání o to větší, že právě Insignia byla pasována do role spasitele, který změní situaci Opelu. Samotná Insignia OPC sice prodeje asi nezachrání, přesto je významnou demonstrací opětovného vzestupu automobilky. A to demonstrací působivou.
Vydáno: 8.1.2010
Insignia, dnešní nejsledovanější model německo-americké automobilky Opel, se před naší redakcí v nedávné době objevila jako sedan (Insignia 2.0T) i kombi (Insignia ST 1.6T). Tentokrát tu máme třetí dostupnou karoserii, liftback. Ale ne jen tak ledajaký. Dámy a pánové, představujeme vám nejsilnější Opel současnosti: Insignia OPC!
Značkový ohoz
O tom, že Opel Insignia vypadá skvěle, jsme už hovořili dříve. Sportovní verze OPC (Opel Performance Center) je k tomu ještě jaksepatří upravená – designéři dotáhli její vzhled takřka k dokonalosti. Nová čelní maska vzbuzuje dojem robustnosti a masivnosti, ale přitom zachovává subtilní půvab papírově velkého (4830 mm dlouhého) liftbacku. Jen mohutný stříbrný štít na masce chladiče by nemusel být z plastu.
Verze OPC nabídne značkové příslušenství: dokonalé sportovní sedačky Recaro, jejichž široká polohovatelnost uspokojí každého, vás díky širokému bočnímu vedení nepustí ani při ostrém řezání zatáček. Výfukové potrubí Remus vyloudí nádherný zvuk už po nastartování, a ryk vytočeného šestiválce patří k těm nejkrásnějším zvukům, které jsme v autech za poslední dobu slyšeli. Brzdy Brembo, zakusující se do děrovaných kotoučůo průměru 335 milimetrů, jsou účinné a dobře dávkovatelné.
Boj o místoProstoru v interiéru jsme se už věnovali v prvním rozsáhlém testu Insignie. Sportovní OPC je na tom úplně stejně, sveze tedy v pohodě čtveřici průměrně rostlých dospělých osob, byť v porovnání s konkurencí ve střední třídě působí trošičku stísněněji (pokud zrovna nesrovnáváte s BMW 3). Široký středový tunel může překážet pravému kolenu a opět si musíme povzdechnout nad nepřehlednou maticí čtyř desítek knoflíků na středovém panelu (plus čtyř otočných ovladačů), který je v OPC úplně stejný, jako ve standardním provedení a působí tudíž trochu lacině.
Nový volant je posuvný ve dvou osách a má prazvláštní tvar, je ale lepší než ten v běžné Insignii a překvapivě je funkční (pohodlně se drží při jakémkoli natočení kol). Co nás trápilo na „civilních“ Insigniích bylo řízení, které bylo zkrátka zbytečně přeposilované a zženštilé (změšttělé). Opel tvrdí, že posilovač u OPC není tak horlivý, ale upřímně řečeno, nám tato změna příliš znatelná nepřipadala.
To je hukot!
Nuže, když jsme si odbyli tu nudnější a v podstatě nezajímavou část, můžeme se jít konečně projet!
Turbem přeplňovaný šestiválec V6 dokáže z objemu 2,8 litru vyždímat celých 325 koní a navrch přidá 435 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení 0-100 km/h za rovných 6 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h (v praxi se ručička rychloměru zastaví na rychlosti 276 km/h, odchylka od reálné rychlosti je relativně vysoká).
Už při komfortně nastaveném podvozku má Insignia síly na rozdávání a těží ze striktně lineárního nárůstu točivého momentu. Ty pravé orgie ale nastanou ve chvíli, kdy stisknete magické tlačítko OPC. V tu chvíli motor ožije a může začít řidičská nirvána. Šestiválec (do kterého jsme měli nařízeno tankovat nejméně 98-oktanový benzin) prudce zrychluje v jakýchkoli otáčkách a na jakýkoli zařazený stupeň, při podřazení posádku auta nekompromisně zarazí do sedačky. Ohromující ryk motoru zaplní kabinu (zvlášť slyšet je na zadních sedačkách) a na dálku upozorní okolí, že má vyklidit cestu.
Mimořádné kousky vám dovolí i dokonale vyladěný podvozek. Na rozdíl od běžné Insignie motor pohání obě nápravy a v zatáčkách se vůz drží silnice jako přikovaný. A to i na mokru. Haldex poslední generace zkrátka odvádí svoji práci dokonale. Přitom se vůz v zatáčkách nenaklání ani o milimetr a umně maskuje nedotáčivost. Naladění je pochopitelně sportovně tvrdé, ale ani s velkými devatenáctkami jsme neměli zdaleka pocit, že z nás vyklepe duši (takové obavy nás přepadaly u Insignie 2.0T s 20“ koly).
Zajímá vás po tom všem snad spotřeba? Dobrá: s OPC se dá jezdit za 12-13 litrů Naturalu 98 na sto kilometrů. Dá – to ale neznamená, že se vám to vždy podaří. Stačí totiž párkrát dupnout na plyn (k čemuž auto přímo vybízí) a čísla na displeji palubního počítače porostou. Při delším skotačení jsme se dostali i přes 20 l/100 km, ale to už je extrémní číslo a odhadujeme, že maximální dlouhodobý průměr bude kolem 15 l/100 km.
Hubnutí a sprint
Přestože má výkonu zjevný dostatek, Insignii OPC by citelně prospěla redukční dieta. Nenaložené auto totiž váží přes 1800 kilo a s posádkou se snadno dostane přes dvě tuny. Možná má víc koní než kdejaké sportovní kupé, ale také skoro pětimetrovou karoserii, pět sedaček a velký kufr. Což je především pozitivní resumé, ale pokud hledáte okruhový speciál, musíte se poohlédnout jinde. OPC je zkrátka pořád sportovní verze rodinného auta, ne naopak.
Takže se nabízí otázka: užijete si Insignii OPC lépe na klikatící se okresce, nebo patří spíš na široké německé dálnici? Naše odpověď zní, že – přestože se neztratí ani na oné okresce – je to auto určené především k rychlé a pohodlné dálniční jízdě.
Od Insignie OPC nečekejte brutalitu BMW M3 ani dokonalou preciznost Lexusu IS F. Jim nejsilnější současný Opel konkurovat nebude, však se také pohybuje v jiných cenových hladinách.
Jako sedan začíná na částce 1.100.000 korun, náš liftback by vyšel o deset tisíc dráž. Kombi potom vyjde na 1.135.000 korun. Je to cena odvážná? Nepochybně. Ale Insignia OPC za ni má co nabídnout.
Výsledná známka 1
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Sportovní auto v praktické karoserii rodinného liftbacku, to by se mi mělo líbit. A taky že líbí, rozhodně víc než sedan, jehož kufr je jednak menší, a jednak o něco hůř přístupný než tady v liftbacku. Já bych sice bral kombíka, ale i tohle je v pohodě. Ale asi je pravda, že bych tu sílu nevyužil. V každém případě je uvnitř pohodlíčko a dokonce i v těch sportovních sedačkách se dá absolvovat docela dost dlouhá cesta bez újmy. Dávám známku 1- |
![]() |
Jana: K čemu by nám proboha byla taková modrá bestie? Vždyť to stojí přes milion, ale nabídne toho stejně, jako jiná Insignie za 600-700 tisíc! Navíc to ještě víc žere! Tohle opravdu nepředstavuje můj ideál vynaložených peněz. Dávám známku 5 |
![]() |
Nikola: Líbí se mi i obyčejná Insignia, ale tahle je v něčem ještě vyšperkovanější. A ta modrá barva! Ta tomu sluší! Aaaach! Jediná vada na kráse je ten interiér, je hodně tmavý a místy působí lacině. Na druhou stranu by mi bylo líto dát za ten dokonalý zevnějšek horší známku než 1, takže protentokrát přivřu oči a půjdu se ještě jednou pokochat velkou fotogalerií. Dávám známku 1 |
![]() |
Tomáš: Tohle auto je bomba! Perfektní řízení, přesný manuál s krátkými drahami, ideálně dávkované brzdy… A k tomu výborný šestiválec a ještě lepší podvozek. Co dodat? Perfektní náčiní na každodenní ježdění do práce, i pro blbnutí o víkendu. A nástroj k pokoření kdejakého pobudy na dálnici. Dávám známku 1 :-* |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková (denní snímky), Matěj Žovinec (noční snímky)
Konkurence v našich testech | ||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
||||||
Audi S4 |
Cadillac CTS |
Saab 9-3 TurboX |
PARAMETRY
Základní cena Opel Insignia OPC sedan: 1.099.900,- Kč
Základní cena Opel Insignia OPC liftback: 1.109.900,- Kč
Cena doplňkové výbavy: 194.700,- Kč
Celková cena: 1.304.600,- Kč
OPEL INSIGNIA OPC 2.8 V6 M/T liftback |
|
Objem motoru | 2792 ccm |
Maximální výkon | 239 kW / 325 koní při 5250 ot./min. |
Maximální točivý moment | 435 Nm při 5250 ot./min. |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 250 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 6.0 s |
Udávaná spotřeba město | 16.6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 8.4 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 11.4 l/100 km |
Spotřeba během testu | 13.1 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1810 kg |
Délka / výška / šířka | 4830 / 1498 / 1856 mm |
Rozvor | 2737 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 530 / 1465 litrů |