Opel Insignia OPC: dálniční sprinter

TEST: Zkratka OPC vždycky znamenala, že půjde o něco speciálního. V případě nejnovějšího Opelu byla očekávání o to větší, že právě Insignia byla pasována do role spasitele, který změní situaci Opelu. Samotná Insignia OPC sice prodeje asi nezachrání, přesto je významnou demonstrací opětovného vzestupu automobilky. A to demonstrací působivou.


Vydáno: 8.1.2010

Insignia, dnešní nejsledovanější model německo-americké automobilky Opel, se před naší redakcí v nedávné době objevila jako sedan (Insignia 2.0T) i kombi (Insignia ST 1.6T). Tentokrát tu máme třetí dostupnou karoserii, liftback. Ale ne jen tak ledajaký. Dámy a pánové, představujeme vám nejsilnější Opel současnosti: Insignia OPC!

Značkový ohoz

O tom, že Opel Insignia vypadá skvěle, jsme už hovořili dříve. Sportovní verze OPC (Opel Performance Center) je k tomu ještě jaksepatří upravená – designéři dotáhli její vzhled takřka k dokonalosti. Nová čelní maska vzbuzuje dojem robustnosti a masivnosti, ale přitom zachovává subtilní půvab papírově velkého (4830 mm dlouhého) liftbacku. Jen mohutný stříbrný štít na masce chladiče by nemusel být z plastu.

Verze OPC nabídne značkové příslušenství: dokonalé sportovní sedačky Recaro, jejichž široká polohovatelnost uspokojí každého, vás díky širokému bočnímu vedení nepustí ani při ostrém řezání zatáček. Výfukové potrubí Remus vyloudí nádherný zvuk už po nastartování, a ryk vytočeného šestiválce patří k těm nejkrásnějším zvukům, které jsme v autech za poslední dobu slyšeli. Brzdy Brembo, zakusující se do děrovaných kotoučůo průměru 335 milimetrů, jsou účinné a dobře dávkovatelné.

Boj o místo
Prostoru v interiéru jsme se už věnovali v prvním rozsáhlém testu Insignie. Sportovní OPC je na tom úplně stejně, sveze tedy v pohodě čtveřici průměrně rostlých dospělých osob, byť v porovnání s konkurencí ve střední třídě působí trošičku stísněněji (pokud zrovna nesrovnáváte s BMW 3). Široký středový tunel může překážet pravému kolenu a opět si musíme povzdechnout nad nepřehlednou maticí čtyř desítek knoflíků na středovém panelu (plus čtyř otočných ovladačů), který je v OPC úplně stejný, jako ve standardním provedení a působí tudíž trochu lacině.

Nový volant je posuvný ve dvou osách a má prazvláštní tvar, je ale lepší než ten v běžné Insignii a překvapivě je funkční (pohodlně se drží při jakémkoli natočení kol). Co nás trápilo na „civilních“ Insigniích bylo řízení, které bylo zkrátka zbytečně přeposilované a zženštilé (změšttělé). Opel tvrdí, že posilovač u OPC není tak horlivý, ale upřímně řečeno, nám tato změna příliš znatelná nepřipadala.

To je hukot!

Nuže, když jsme si odbyli tu nudnější a v podstatě nezajímavou část, můžeme se jít konečně projet!

Turbem přeplňovaný šestiválec V6 dokáže z objemu 2,8 litru vyždímat celých 325 koní a navrch přidá 435 Nm točivého momentu. To stačí ke zrychlení 0-100 km/h za rovných 6 sekund, maximální rychlost je elektronicky omezena na obligátních 250 km/h (v praxi se ručička rychloměru zastaví na rychlosti 276 km/h, odchylka od reálné rychlosti je relativně vysoká).

Už při komfortně nastaveném podvozku má Insignia síly na rozdávání a těží ze striktně lineárního nárůstu točivého momentu. Ty pravé orgie ale nastanou ve chvíli, kdy stisknete magické tlačítko OPC. V tu chvíli motor ožije a může začít řidičská nirvána. Šestiválec (do kterého jsme měli nařízeno tankovat nejméně 98-oktanový benzin) prudce zrychluje v jakýchkoli otáčkách a na jakýkoli zařazený stupeň, při podřazení posádku auta nekompromisně zarazí do sedačky. Ohromující ryk motoru zaplní kabinu (zvlášť slyšet je na zadních sedačkách) a na dálku upozorní okolí, že má vyklidit cestu.

Mimořádné kousky vám dovolí i dokonale vyladěný podvozek. Na rozdíl od běžné Insignie motor pohání obě nápravy a v zatáčkách se vůz drží silnice jako přikovaný. A to i na mokru. Haldex poslední generace zkrátka odvádí svoji práci dokonale. Přitom se vůz v zatáčkách nenaklání ani o milimetr a umně maskuje nedotáčivost. Naladění je pochopitelně sportovně tvrdé, ale ani s velkými devatenáctkami jsme neměli zdaleka pocit, že z nás vyklepe duši (takové obavy nás přepadaly u Insignie 2.0T s 20“ koly).

Zajímá vás po tom všem snad spotřeba? Dobrá: s OPC se dá jezdit za 12-13 litrů Naturalu 98 na sto kilometrů. Dá – to ale neznamená, že se vám to vždy podaří. Stačí totiž párkrát dupnout na plyn (k čemuž auto přímo vybízí) a čísla na displeji palubního počítače porostou. Při delším skotačení jsme se dostali i přes 20 l/100 km, ale to už je extrémní číslo a odhadujeme, že maximální dlouhodobý průměr bude kolem 15 l/100 km.

Hubnutí a sprint

Přestože má výkonu zjevný dostatek, Insignii OPC by citelně prospěla redukční dieta. Nenaložené auto totiž váží přes 1800 kilo a s posádkou se snadno dostane přes dvě tuny. Možná má víc koní než kdejaké sportovní kupé, ale také skoro pětimetrovou karoserii, pět sedaček a velký kufr. Což je především pozitivní resumé, ale pokud hledáte okruhový speciál, musíte se poohlédnout jinde. OPC je zkrátka pořád sportovní verze rodinného auta, ne naopak.

Takže se nabízí otázka: užijete si Insignii OPC lépe na klikatící se okresce, nebo patří spíš na široké německé dálnici? Naše odpověď zní, že – přestože se neztratí ani na oné okresce – je to auto určené především k rychlé a pohodlné dálniční jízdě.

Od Insignie OPC nečekejte brutalitu BMW M3 ani dokonalou preciznost Lexusu IS F. Jim nejsilnější současný Opel konkurovat nebude, však se také pohybuje v jiných cenových hladinách.

Jako sedan začíná na částce 1.100.000 korun, náš liftback by vyšel o deset tisíc dráž. Kombi potom vyjde na 1.135.000 korun. Je to cena odvážná? Nepochybně. Ale Insignia OPC za ni má co nabídnout.

Výsledná známka 1

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Sportovní auto v praktické karoserii rodinného liftbacku, to by se mi mělo líbit. A taky že líbí, rozhodně víc než sedan, jehož kufr je jednak menší, a jednak o něco hůř přístupný než tady v liftbacku. Já bych sice bral kombíka, ale i tohle je v pohodě. Ale asi je pravda, že bych tu sílu nevyužil. V každém případě je uvnitř pohodlíčko a dokonce i v těch sportovních sedačkách se dá absolvovat docela dost dlouhá cesta bez újmy.
Dávám známku 1-
Jana Jana: K čemu by nám proboha byla taková modrá bestie? Vždyť to stojí přes milion, ale nabídne toho stejně, jako jiná Insignie za 600-700 tisíc! Navíc to ještě víc žere! Tohle opravdu nepředstavuje můj ideál vynaložených peněz.
Dávám známku 5
Nikola Nikola: Líbí se mi i obyčejná Insignia, ale tahle je v něčem ještě vyšperkovanější. A ta modrá barva! Ta tomu sluší! Aaaach! Jediná vada na kráse je ten interiér, je hodně tmavý a místy působí lacině. Na druhou stranu by mi bylo líto dát za ten dokonalý zevnějšek horší známku než 1, takže protentokrát přivřu oči a půjdu se ještě jednou pokochat velkou fotogalerií.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Tohle auto je bomba! Perfektní řízení, přesný manuál s krátkými drahami, ideálně dávkované brzdy… A k tomu výborný šestiválec a ještě lepší podvozek. Co dodat? Perfektní náčiní na každodenní ježdění do práce, i pro blbnutí o víkendu. A nástroj k pokoření kdejakého pobudy na dálnici.
Dávám známku 1 :-*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková (denní snímky), Matěj Žovinec (noční snímky)

Konkurence v našich testech



Audi S4
Cadillac CTS
Saab 9-3 TurboX

 


PARAMETRY

Základní cena Opel Insignia OPC sedan: 1.099.900,- Kč
Základní cena Opel Insignia OPC liftback: 1.109.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 194.700,- Kč
Celková cena: 1.304.600,- Kč

Výbava

Exteriér: Termoreflexní čelní sklo (odráží tepelné záření), Plynulá regulace tlumičů v reálném čase (dodává se s motory A16LET, A20NHT, A20DTJ, A20DTH, standardně na A28NET, nedodává se pro Sports Tourer s automatickým nastavením světlé výšky), Podvozek FlexRide (dodává se s motory A16LET, A20NHT, A20DTJ, A20DTH, standardně na A28NET, nedodává se pro Sports Tourer s automatickým nastavením světlé výšky), Chromované prahové lišty OPC, Automatické rozsvícení světel po nastartování, Světlomety s funkcí „ode dveří ke dveřím“, Otevírací madlo zavazadlového prostoru v barvě satin chrome, Chromovanné ozdobné lišty, navrchu satin desingn, Vnější zpětná zrcátka v barvě karoserie, Ozdobné lišty v barvě karosérie, Prodloužená koncovka výfuku, dvojitá, Zadní spoiler, Snížený sportovní podvozek, Elektrické otvírání zavazadlového prostoru, Zadní okno se stěračem a cyklovačem, Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo, Klepněte na toto políčko, chcete-li vybrat další výbavu, Interiér: Vyhřívaná přední sedadla, Opěrka ruky zadního sedadla s možností protažení dlouhého nákladu (Středová zadní opěrka hlavy, nastavitelná.), Přední sedadla Recaro, Centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, Elektricky ovládaná okna předních dveří, Elektrické ovládání zadních oken, Kuřácká sada (zapalovač a popelník), Odkládací schránka na strane řidiče, Střešní konzole vnitřní prodloužená, Ozdobná vyplň dveří, piano black, Sportovní pedály z lehkých slitin,Posilovač řízení s proměnným účinkem, zkrácená délka chodu, Ovládání zamykání – volant, Sloupek volantu – naklápěcí, teleskopický, Volant potažený kůží OPC/Line, Prostorové osvětlení a dvojice čtecích lampiček vpředu, Prostorové osvětlení a dvojice čtecích lampiček vzadu, Sada Osvětlení (Sluneční clona s osvětleným zrcátkem, Lampa na osvětlení přední podlahy interiéru.), Optická a osvětlovací sada (Dešťový senzor, Elektrochromatická zrcátka s automatickým zatmavováním, Automatické přepínání světel s detekcí tunelů.), Infozábava: Okenní anténa se žraločí ploutví na střeše, Ovládání rádia na volantu, Palubní počítač (jednobarevný), Klepněte na toto políčko, chcete-li vybrat další výbavu, Bezpečnost: Pohon všech kol (Volitelné pro motor 2.0 Turbo ECOTEC®, 2.0 CDTI ECOTEC® 140kW), Elektronický zadní diferenciál s omezeným prokluzem, Brzdový systém s posilovačem, ABS, disky vpředu a vzadu, Elektronický stabilizační systém (ESP), Opěrka hlavy s vinylovým potahem pro prostřední sedadlo vzadu, Imobilizér, Tempomat, Boční a hlavové airbagy pro řidiče a spolujezdce, Předpínač předního bezpečnostního pásu, Předepínač bezpečnostního pásu, vpředu verze 2, Vypínač airbagu spolujezdce (klíčem), Mlhová světla vzadu, Pneumatiky a ráfky: Ráfky z lehkých slitin 19 x 8.5, 5paprskové (Y-Design) s pneumatikami 245/40 R19

Doplňková výbava

Lakování Modrá Arden: 14 500 CZK, Kůže čalounění, Siena, perforovaná, černá: 60 000 CZK, Sada Infinity Navi: 52 000 CZK (Rádio DVD 800 NAVI, Zvukový systém Infinity, Portál pro mobilní telefon s GID/CID.), Sada Premium Climate: 10 000 CZK (Snímač vlhkosti, Termoreflexní čelní sklo, Vstupy ventilace vzduchu pro zadní sedadla, Elektrická zásuvka vzadu, Filtr nečistot ve vzduchu.), Elektricky nastavitelná přední sedadla: 15 000 CZK (Paměť polohy sedadla řidiče a zrcátka, Bederní opěrka na sedadle řidiče elektricky seřiditelná čtyřmi způsoby, Elektricky sklápěcí vnější zrcátka, vyhřívaná, citlivá na světlo, Sada Seat Comfort 2.), Digitální audiosystém: 7 200 CZK (Okenní anténa se žraločí ploutví na střeše.), Systém kontroly tlaku v pneumatikách: 4 000 CZK, Adaptivní Bi-xenonové světlomety AFL: 34 000 CZK (Vysokotlakové ostřikovače světlometů, Zvětšený displej s informacemi pro řidiče, Automatické seřízení světlometů, Automatické dálkové světlo.)

OPEL INSIGNIA OPC 2.8 V6 M/T liftback
Objem motoru 2792 ccm
Maximální výkon 239 kW / 325 koní při 5250 ot./min.
Maximální točivý moment 435 Nm při 5250 ot./min.
Převodovka manuální šestistupňová
Maximální rychlost 250 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 6.0 s
Udávaná spotřeba město 16.6 l/100 km
Spotřeba mimo město 8.4 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 11.4 l/100 km
Spotřeba během testu 13.1 l/100 km
Pohotovostní hmotnost 1810 kg
Délka / výška / šířka 4830 / 1498 / 1856 mm
Rozvor 2737 mm
Zavazadelník / po sklopení 530 / 1465 litrů

 

Galerie