Čtenář Radovan z Prahy 8 nám poslal dvě fotografie, které pořídil na čerpací stanici v Karlíně. Chtěl se dozvědět něco víc o automobilu, který vyfotografoval, a o automobilce, která jej vyrobila – její název „Praga“ bylo zároveň to jediné, co stihl zaznamenat. Pro Radovana i pro všechny ostatní čtenáře jsme vypátrali, o jaký vůz jde.
Vydáno: 9.4.2008
Praga Alfa se vyráběla už od roku 1910 (podle některých zdrojů 1913). Byl to první vlastní model automobilky a jezdil jím i prezident Masaryk. Praga Alfa byla zároveň předchůdcem známějšího a slavného modelu Praga Piccolo. Vyráběla se s dvoudveřovou a čtyřdveřovou karoserií jako kabriolet nebo uzavřený vůz, s motorem vpředu a pohonem zadních kol.
Pod kapotou jí burácel řadový čtyřválec nebo šestiválec. Vozy Praga Alfa 3. až 9.série (1923-1926) měly čtyřválec o objemu 1,24 litru, šestiválcový motor 1.5 měly modely Alfa 13. až 16. série, které byly vyráběny v letech 1928 až 1930, následující série měly šestiválec s objemem zvětšeným na 1,8 litru. Agregát přenášel hnací sílu až 50 koní na kola na tuhých nápravách na listových pérech přes třístupňovou převodovku, čímž vozu udělil rychlost až 90 kilometrů v hodině.
Krátká historie značky
Česká továrna Praga zahájila výrobu automobilů v roce 1907. Její první vozy byly postaveny po vzoru francouzských automobilů Renault a Charon. Roku 1910 by představen první vlastní vůz, model Alfa. Praga byla ve třicátých letech největší českou automobilkou, dodávala největší počty automobilů na československý trh (více než firmy Škoda nebo Tatra).
Její vozy byly klasické, solidní a spolehlivé, nepoužívaly žádné převratné technické novinky. Poslední osobní automobily Praga byly smontovány roku 1947, dále byly pod značkou Praga vyráběny pouze nákladní vozy. Ta pokračovala s pauzami až do tohoto tisíciletí, v lednu 2004 pak došlo k likvidaci akciové společnosti Praga Čáslav, a tímto momentem také skončila tamní výroba automobilů. V roce 2005 skončila také výroba motocyklů. Legenda jménem Praga zanikla.
Text: Redakce
Zdroj: auta5p.eu