Luxusní limuzína ŠKODA–Hispano Suiza byla prvním automobilem nesoucím logo s okřídleným šípem, nezaměnitelnou značkou české automobilky. První vyrobený exemplář převzal 10. května 1926 tehdejší československý prezident Tomáš Garrigue Masaryk. Do roku 1929 bylo celkem vyrobeno jen 100 kusů této luxusní limuzíny.
Vydáno: 25.5.2011
ŠKODA–Hispano Suiza byla prvním automobilem vůbec, který nesl logo s okřídleným šípem. To je se Škodou dnes neodmyslitelně spjato a v téměř nezměněné podobě vydrželo i poslední redesign automobilky.
Licenci pro výrobu této luxusní limuzíny koupil plzeňský průmyslový koncern už v roce 1924 – tedy ještě před fúzí s automobilkou Laurin & Klement – od původně španělské firmy Hispano-Suiza. To vysvětluje druhé jméno v označení vozu. Na jaře 1925 byla zahájena výroba vozu, v květnu 1926 byl dokončen první vůz. Design byl dílem předních karosáren té doby – firem Brožík, Jech a později i Laurin & Klement.
Dnešní sériové výrobě byla tehdejší produkce na hony vzdálená. Každý vůz ŠKODA-Hispano Suiza 25/100 KS byl vyroben na zakázku dle přání zákazníka a byl tedy originál. V závislosti na výbavě vážil jeden exemplář až 2 700 kilogramů. Vůz dosahoval maximální rychlosti až 140 km/h.
Dalšími zákazníky a majiteli tohoto vozu byli mimo jiné tehdejší premiér Antonín Švehla a významní průmyslníci a šlechtici z Československa i ze zahraničí.
Luxusní výbavě vozu ŠKODA-Hispano Suiza odpovídala také jeho cena. Začínala na 190 000 korunách a představovala tak několikanásobek ceny ostatních vozů na trhu. V závislosti na konkrétní výbavě mohla cena vzrůst až na čtvrt milionu korun. Kancelář prezidenta republiky zaplatila za první exemplář dokonce 280 000 korun. Pro porovnání: malá ŠKODA 422 stála 38 000,- Kč a velká limuzína ŠKODA 860 zhruba 120 000 korun.
Výrobce tehdy vůz charakterizoval následovně: „ŠKODA Hispano Suiza je vůz přepychový, nesoucí pečeť geniálního konstruktéra v celkové koncepci i v detailech, zhotovený s neskonalou péčí z nejdokonalejších a nejdražších materiálů“.
Text: Redakce
Foto: Škoda Auto