Před dvaceti lety: Lamborghini Countach 25th Anniversary

Když byl v roce 1971 na ženevském autosalonu představen koncept nástupce dosluhujícího modelu Lamborghini Miura, nikdo netušil, že je zde vystaven automobil, který se zapíše do historie motoristických dějin opravdu velmi výrazně. Tehdejší novinka dostala název Countach a dodnes patří mezi největší automobilové legendy.

Vydáno: 26.9.2009

My to ovšem vezmeme z opačného konce. Před dvaceti lety totiž probíhal prodej poslední série, která dostala název 25th Anninversary. K oslavě dvacátého pátého výročí od založení automobilky Lamborghini (1963) bylo vytvořeno vrcholné provedení tohoto supersportovního vozu.

Více vzduchu, luxusnější interiér

Základ ovšem zůstal shodný s o něco starším provedením LP 5000QV. Na rozdíl od automobilu, který byl ve výrobě od roku 1985 obsahovala poslední verze mnoho změn. Už na první pohled jsou patrné úpravy karoserie. Vylepšeny byly vstupy vzduchu do motoru, zvýraznily se také prahy automobilu a některé kousky dostaly obrovské přítlačné křídlo. Vše má na svědomí Horacio Pagani, který vytvořil pro tento vůz bodykit. Co už na fotkách patrné není, jsou karosářské díly vyrobené z kompozitních materiálů.

Vůz stál na svou dobu na obrovských pneumatikách o rozměrech 345/35 R15. Poháněl ho uprostřed umístěný vidlicový dvanáctiválec 5.2 l s převodovkou mezi sedadly. Oproti předcházejícím generacím se interiér nesl ve znamení luxusnějších prvků. Standardem se stala kůží potažená sedadla nebo elektricky ovládaná okénka. Oslavná verze představovala vrchol z celá řady Lamborghini Countach, a proto není divu, že právě poslední provedení se prodávalo nejlépe. Konečný účet hlásí 627 prodaných kusů v době od roku 1988 do roku 1990. Začátkem nového desetiletí totiž ukončila působení tohoto automobilu novinka v podobě civilizovanějšího a pro řidiče přívětivějšího modelu Diablo.

A začal to netradiční koncept

O tom ale až někdy příště. Pan Ferruccio Lamborghini totiž přivedl na svět vůz, který nemá obdoby. Úkol pro tvůrce automobilu Countach byl „jednoduchý“. Stačí vyrobit supersport s býčí silou a neokoukaným designem. Druhá podmínka byla splněna bezezbytku a lidé, kteří se setkali s prvním prototypem nepřestávali vycházet z údivu. Plochý automobil dostal tak neobvyklý design, že to snad více už ani není možné (včetně dnes už typických dveří otevíraných vzhůru). A právě tak vznikl název Countach, což je slovo, které vyjadřuje údiv nad krásnou ženou. Údajně ho kdosi vykřikl během odhalování prvního prototypu. Mimochodem tento exemplář byl zničen během crash-testu.

I přes počáteční úspěch, který prototyp zaznamenal v roce 1971, to neměl sériový automobil lehké. Lamborghini Countach LP500 dostal prostorový rám, neobvykle nízkou siluetu, pětilitrový dvanáctiválec a maximální rychlost se měla blížit 320 km/h. Zkoušky však odhalily problémy s chlazením motoru, který byl navíc velmi nespolehlivý. Vrcholem se pak stala událost, kdy motor při testu maximální rychlosti explodoval.

Nový vůz, starý motor

Definitivně tak bylo rozhodnuto, že pro sériovou výrobu bude vůz vybaven menší jednotkou V12 4.0 l z Miury. Proto dostala první sériová verze označení LP400. Výkon tohoto automobilu činil 380 koní a maximální rychlost se blížila k 300 km/h. Oproti prototypu byl pozměněn také interiér. Původní digitální přístrojová deska byla, stejně jako nový motor, značně nespolehlivá, a tak bylo nutné ji vyměnit za klasické analogové kruhové přístroje. Celkem se v době od roku 1974 do 1978 vyrobilo 150 automobilů.

Vývoj však pokračoval dále a stejně tak i přetahovaná o lepší vůz mezi Lamborghini a Ferrari. Původní záměr byl takový, že bude Countach jezdit na zbrusu nových pneumatikách Pirelli P7. Jenže vývoj úplně nových plášťů se opozdil a byl dokončen právě až v roce 1978, kdy přišla nová verze LP400S.

Více stability, nižší rychlost

Motor byl shodný s předchozím provedením. Maximální výkon 380 koní byl k dispozici při 8000 ot./min a vrcholu točivého momentu 361 Nm bylo dosahováno při 5000 ot./min. Na rozdíl od svého předchůdce musela být pozměněna geometrie, protože nové pláště byly širší, a to si vyžádalo také zásahy do karoserie. Celkově byl vůz dlouhý 4140 mm, široký 1890 mm a vysoký pouze 1070 mm.

V rámci úprav karoserie bylo instalováno také velké přítlačné křídlo. I bez něj se ovšem výrazně zvětšil odpor vzduchu, a proto klesla také maximální rychlost na pouhých 264 km/h. Zrychlení z nuly na 100 km/h se pohybovala kolem 6 vteřin. Jen tak pro zajímavost, ze spotřeby by se asi dnešním ekologům dělalo špatně. 30 l / 100 km nebylo až takovým problémem a odpovídající dojezd měla zajistit nádrž na 120 l benzinu. Výroba probíhala do roku 1981 a na svět přišlo zhruba 235 automobilů.

Konečně pětilitr

Následovalo zvyšování objemu motoru, což prozrazuje už samotné značení LP500S. Takže až po deseti letech se podařilo odstranit všechny problémy a konečně se do automobilu dostal původně zamýšlený pětilitrový dvanáctiválec. Jenže on to vlastně pětilitrový motor nebyl. Přesné číslo hlásí hodnotu objemu 4754 ccm. Navíc ani výkon se nezměnil. Stále bylo k dispozici maximálně 380 koní, dosahovalo se ho však už při 7000 ot./min a výrazně se zvýšil točivý moment. Nový vrchol byl 411 Nm při 4500 ot./min.

Posledním vývojovým stupněm se stal motor 5.2 l, který dostal čtyřventilovou techniku. Agregát využíval šest dvojitých karburátorů a celkem 48 ventilů. Vše bylo odpovědí na model Ferrari Testarossa. Nové Lamborghini Countach 5000 QV (quattro valvole) disponovalo obrovskou silou 455 koní (7000 ot./min) a rovných 500 Nm (5200 ot./min). Zrychlení z nuly na 100 km/h proběhlo za 4,8 s a maximální rychlost zůstala těsně pod hranicí 300 km/h (298 km/h).

Lamborghini Countach se stalo navždy legendou, která má svá tajemství. Původní cíl, aby vůz překonal hranici 200 mil za hodinu (320 km/h) nikdy nezůstal naplněn. Dokonce některé zprávy hovoří o tom, že nikdy nebyla překonána ani hranice 300 km/h. Zajímavé také je, že nejsou známa přesná čísla o počtu vyrobených kusů. Víme však, že poslední vyrobený Countach měl číslo 12.085, stříbrnou metalízu a světlý interiér. Nakonec tento vůz prodán nebyl a skončil v továrním muzeu. 

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Lamborghini, Conceptcarz.com, archiv

Galerie