Před dvaceti lety: na silnice vyjíždí odvážný Ford Probe

Spolu se začátkem osmdesátých let začíná také spolupráce společnosti Ford Motor Company a japonské Mazdy. Cíl byl naprosto jasný: společnými silami postavit sportovní automobil, který bude atraktivní, rychlý a především dobře prodejný. Výsledkem se staly modely Probe a v případě Mazdy se jednalo o MX-6. Úspěch se dostavil, i když jen částečně.

Vydáno: 25.7.2009

Nebylo to ani tak kvůli malé oblibě Fordu Probe. Konečné prodejní výsledky byly jistě dostatečné a nakonec i tento vůz se stal především v Americe jakousi legendou. Automobilka ho ovšem vyvíjela se záměrem model Mustang. A právě tento úmysl skončil neúspěchem. Coby přímý nástupce se Probe nepovedl, ale nevadí.

Nový Mustang neobstál

Automobil označovaný původně jako nový Mustang byl ihned po zveřejnění prvních informací velmi kritizován. Veřejnost nelibě nesla fakt, že se z původního poněkud nekompromisního Mustangu stalo vcelku obyčejné GT, které má jako základní motor čtyřválcoví dvoulitr, design ovlivněný Mazdou a pohon předních kol. Po tomto nátlaku vedení Fordu své rozhodnutí přehodnotilo a nový vůz se přejmenoval právě na Probe.

Název byl převzat z konceptů Probe I až Probe V, které byly světu představovány v letech 1979 – 1985. Koncepty měly vždy design upřednostňující aerodynamicky tvarovanou karoserii. Ford trval na nízké přídi, zkosené zádi s protaženým zadním oknem, bezrámových dveří a výklopných světlometech. Právě tyto požadavky později narazily na odpor ze strany Mazdy, která měla trochu odlišné představy.

1988: Ford Probe vstupuje na trh

Vše se vyřešilo jakýmsi kompromisem. Mazda MX-6 je sice odlišná, základní části mají zcela logicky oba automobily shodné. Vše tak bylo dotaženo do zdárného konce a na autosalonu Chicago Auto Show 1988 byl představen nový model Ford Probe.

První generace využívala jako základní motor jednotku s hliníkovou hlavou válců, třemi ventily na válec a s objemem 2,2 l a maximálním výkonem 110 koní. Verze GT dostala navíc turbodmychadlo, chladič stlačeného vzduchu nebo třeba elektronickou kontrolu. Výsledkem byl maximální výkon 130 koní. Později byl tento motor ještě dále upraven na 145 koní.

Dostupný s bohatou výbavou

Do prodeje vyrazil Ford Probe se třemi úrovněmi výbavy. Základ tvořily verze Gl a Lx. Na rozdíl od silnější výbavy GT tyto výbavy pohodlněji nastaven podvozek, automatickou převodovku, elektronickou palubní desku (pouze u LX), elektricky ovládané okna a zpětná zrcátka a podobně. Naproti tomu silnějším motorem vybavená varianta nabízela ABS nebo kotoučové brzdy na všech kolech. Cena plně vybaveného modelu GT v době představení činila 17 600 dolarů a už přibližně za rok bylo prodáno 100 000 kusů.

V roce 1990 byl uveden pro luxusně pojaté provedení Probe Lx šestiválcový motor. Agregát označovaný jako Vulcan 3.0 12V V6 o výkonu 140 koní byl vybaven elektronicky řízeným vstřikováním a objevil se také v dalších modelech značky (Taurus, Ranger). Vůbec nejzajímavější je fakt, že tento motor poskytoval 80% z maximálních 220 Nm už při 1000 ot./min. Následující rok přinesl právě pro tento agregát mírné vylepšení v podobě pěti koní navíc. To bylo pro první generaci vše.

Probe podruhé

V roce 1993 přišla na trh nová generace s pořadovým číslem II. Opět se uplatnila spolupráce s Mazdou, která obstarala z větší části techniku. Ford následně s novinkou strávil spoustu času testováním a výsledkem byl automobil řazený mezi ty s nejlepšími jízdními vlastnostmi.

Jako základní motor posloužil šestnáctiventilový čyřválec pocházející od Mazdy a disponující maximem 115 koní. Rychlejší alternativa GT dostala hned od začátku šestiválec o objemu 2,5 l a maximálním výkonu 164 koní. Kromě hliníkového bloku a hlavy válců využívala tato jednotka také čtyřventilovou techniku, třícestný katalyzátor a systém recirkulace výfukových plynů EGR.

Základní čtyřválcové Probe stálo v době uvedení 13 000 dolarů, šestiválecové GT pak vyšlo zájemce na 15 504 dolarů. Na výběr byla pro obě verze pětistupňová manuální nebo čtyřstupňová automatická převodovka. V roce 1994 dostal slabší motor novou automatickou převodovku.

1997: konec modelu Probe

Postupnými decentními úpravami se Ford propracoval až do roku 1997, kdy už se nabízelo pouze provedení GTs se šestiválcovým motorem. V důsledku představení nového Mustangu v roce 1994 totiž prodej modelu Probe začal klesat, a tak se vedení rozhodlo ukončit výrobu ke konci roku 1996. Nakonec své rozhodnutí ještě o rok odložilo právě pro verzi GTs. Nástupce na sebe nenechal dlouho čekat. Na autosalonu v Ženevě 1998 se představila novinka s názvem Cougar.

 

Text: Lukáš Dittrich
Foto: www.carstyling.ru, archiv

První generace 1988 – 1992
Motor 2.2 L 110k, 2.2 L Turbo 145k, 3.0L 140k V6
Rozvor 2515 mm
Délka 4496 mm
Šířka 1725 mm, GT 1740 mm, GT od r.1991 1735 mm
Výška 1316 mm, LX/GT od r.1991 1318 mm / 1321 mm

Druhá generace 1993 – 1997
Motor 2.0 L 121k, 2.5 L 164k V6
Rozvor 2614 mm, od r. 1995 2611 mm
Délka 4544 mm, od r. 1995 Base / GT 4539 mm / 4559 mm
Šířka 1773 mm
Výška 1311 mm

 

Historie Fordu Probe

1979

Ford představuje koncept Probe I

1979

Ford kupuje podíl v japonské Mazdě

1980

Představení konceptu Probe II

1982

Představení konceptu Probe III

1983

Představení konceptu Probe IV

1985

Představení konceptu Probe V

 1987
Chystaný model definitivně dostává jméno Probe

1988

Rozbíhá se výroba

1988 – květen

První generace se představuje na autosalonu v Chicagu

1992

Ford získává v Mazdě podíl 50%

1993

Na trh vstupuje druhá generace

1993 – červen

Model pro nadcházející rok dostává duální airbag už do základní výbavy

1994

Přichází nová automatická převodovka

1997

V prodeji zůstává pouze verze Probe GTs

1997 – březen

Ford Probe končí

Galerie