Na český trh příští týden vyjede nový vůz od americké automobilky Dodge. Model Journey je rozměrné MPV, které uveze až sedm pasažérů. Nabídne odpovídající výbavu a výběr ze tří poměrně silných motorů. To vše za velmi lákavou cenu, kterou může vyrazit trumfy z ruky nejednomu evropskému konkurentovi.
Vydáno: 27.6.2008
Dodge Journey pokračuje ve stylu automobilky. Tím je například mohutná čelní maska chladiče ve tvaru kříže s logem značky. Profilu dominují zvýrazněné oblouky nad koly. Výrazná je také celková hranatost karoserie.
Variabilita a pohodlí
V interiéru se Američané evidentně poučili od evropských kolegů, co se týče variability prostoru. Nejen, že jsou všude rozesety nejrůznější úložné schránky (dokonce i v sedadlech a pod nimi), flexibilní interiér dovoluje i různé přestavování uspořádání sedadel.
Ve variantě 5+2 se poslední řada dá sklopit do zcela vodorovné plochy pomocí jednoho zatáhnutí za šňůrku. Totéž platí i pro prostřední řadu. Z našich prvních dojmů vyniká hlavně skutečná prostornost interiéru. Problém by mohl být jen u bočního vedení, lavice v druhé řadě se nám zdála poněkud plochá.
Pohodlí podtrhují nejrůznější detaily. Druhé dveře se otevírají široce, skoro do úhlu 90 stupňů. Na palubě nechybí chladící box na dvě plechovky s nápoji, nebo příplatkový DVD přehrávač vyklápěný ze stropu.
Palubní deska má poněkud staromódně tvarovanou kapličku s budíky připomínající spíše devadesátá léta. Pokud nezvolíte multifunkční volant potažený kůží, základní provedení vás také příliš nenadchne. Součástí doplňkové výbavy by měla být i navigace integrovaná s rádiem. Její funkčnost jsme ale zatím nemohli vyzkoušet.
Tři motory na výběr
Dodge Journey se na českém trhu objeví s jedním vznětovým motorem a dvěma zážehovými. První turbodiesel 2.0 CRD s rozvoden DHOC pochází od koncernu Volkswagen. Měl by poskytovat nejvyšší výkon 140 koní a točivý moment 310 Nm. Bude určen hlavně pro šetřivé jedince, udávaná spotřeba činí v kombinovaném cyklu 6,5 litrů na 100 km.
Zastánci benzínu mohou volit agregát o objemu 2,4 litru pocházející z dílny japonské Mitsubishi. Dosahuje výkonu 170 koní a točivého momentu rovných 200 Nm. Spotřeba se odvíjí podle zvolené převodovky. V manuální 8,8 litru na 100 km, v automatu o 8 deci více.
Pro milovníky Amerik si Dodge Journey šetří pod kapotou šestiválec z domácího koncernu, konkrétně od Chrysleru. Motor 2.7 DOHC V6 má výkon 185 koní a točivý moment 256 Nm. Spotřeba v kombinovaném cyklu je vysoká, celých 13,3 litrů na sto. Naštěstí se dá srazit palivem E85, které si ale stále ještě hledá cestu k evropským řidičů.
S modelem Journey se u Dodge také poprvé objevuje automatická dvojspojková převodovka Getrag. Je podobná té, kterou už využívá například koncern Volkswagen, avšak pochází z domácí dílny. Díky ní by mělo být řazení plynulejší a tím i jemnější. Zároveň ušetří benzín i produkci CO2.
Cenový trhák?
Dodge Journey bude hrát proti konkurenci hlavně cenou. A je třeba podotknout, že velmi ostře. Základní model ve výbavě SE a s benzínovým motorem 2.4 vyjde na 597 250 Kč i s DPH. Obsahuje řadu airbagů, asistent pro rozjezd do kopce, stabilizační systémy, elektrická okna či manuální klimatizaci.
Navíc si při nákupu můžete vybrat z několika balíčků nazvaných podle využitelnosti vozidla. Například v paketu Save and Sound za 6 750 Kč najdete rádio s MP3, dotykovým LCD a 20 GB HDD spolu s parkovací kamerou. Naopak paket Family skrývá dětské sedačky, nastavitelné bederní opěrky a látkové čalounění Premium (za 8 750 Kč).
Text: Jan Markovič
Foto: Dodge