Nová generace dnes snad už legendární Toyoty Prius je tu. Vůz spadající do střední třídy si ponechal to, co se osvědčilo a navíc přidal řadu nových technologií a nejrůznějších vylepšení. Jízdní dynamika se příliš nezměnila, naproti tomu se snížila spotřeba, produkce emisí nebo například odpor vzduchu.
Vydáno: 14.7.2009
První modely s názvem Prius (což mimochodem znamená něco jako “jít napřed“) se objevily na trhu v roce 1997 a staly se tak prvními sériově vyráběnými s hybridním pohonem. Poté, co Toyota přesvědčila zákazníky o spolehlivosti tohoto vozu, se dostavil prodejní úspěch. Na ten dále navázala druhá generace a nejnovější provedení má za úkol postavení celosvětově nejprodávanějšího hybridního automobilu udržet.
Snižujeme!
U hybridních automobilů se hraje především na ekologii. Toyota se chlubí tím, že se vůz bude vyrábět pomocí procesů ohleduplných k životnímu prostředí. Běžného zákazníka ovšem daleko více zajímá samozřejmě spotřeba. První generace vykazovala v kombinovaném cyklu hodnotu 5,7 l/100 km, třetí verze by měla být o bez mála dva litry úspornější.
Pod kapotou má totiž motor s větším objemem. Konkrétně se jedná o benzinový agregát velikosti 1,8 l. Díky většímu objemu je větší točivý moment a tudíž motor pracuje mimo město v nižších otáčkách. Pohonná jednotka dostala dále do vínku také Atkinsonův cyklus, elektrické vodní čerpadlo a systém recirkulace výfukových plynů (EGR).
Hybrid v novém
Systém pohonu Hybrid Synergy Drive je z velké části nový. Hnací ústrojí je lehčí a měnič stejnosměrného proudu na střídavý využívá jiný systém chlazení. Dohromady to znamená úsporu hmotnosti na úrovni 20%. Vylepšen byl rovněž systém rekuperačního brzdění.
Řidič volí mezi třemi režimy jízdy. EV-Drive umožňuje jízdu s využitím pouze elektromotorů. Pro běžnou jízdu je zde připraven režim Eco a kdo by snad chtěl sportovnější odezvu na plynový pedál, ten by měl zvolit režim Power.
Čistá aerodynamika
Sportovnější jsou alespoň vnější tvary karoserie. Toyota ponechala pro svůj hybridní model tolik typický tvar a změny omezila pouze na detaily. Například přední sloupek se posunul vpřed, vrchol střechy naproti tomu přibližně o 10 cm vzad. Nechybí ostré hrany a zajímavé linky. Podstatné jsou ovšem změny z hlediska aerodynamiky.
Prius třetí generace tak dostal novou především spodní část automobilu. Pozměněn byl například také tvar kol a v neposlední řadě se zvětši zadní spoiler. Sečteno a podtrženo to znamená snížení hodnoty aerodynamického odporu z 0,26 na 0,25.
Šetříme
Úspora energie hraje hlavní roli i v případě novinek v interiéru. Prius využívá jako vůbec první dálkově ovládanou klimatizaci. Díky solárním panelům umístěným nad hlavami zadních cestujících lze získat energii také během stání vozidla. Řidič tak může upravovat teplotu v interiéru ještě než si do něj vůbec sedne. Samotná klimatizace taktéž využívá řadu novinek a opět má být výsledkem energeticky šetrnější provoz. Za stejným účelem byly do všech světel instalovány LED-diody.
Samotná kabina nabídne více prostoru, a to především pro zadní cestující. Zavazadlový prostor také narostl a přibyl počet odkládacích míst. Díky elektronickému přenosu pokynů od voliče automatické převodovky vzniklo další údajně praktické místo. Hlavní novinkou v interiéru je z pohledu řidiče systém Touch Tracer. Ten má na starost ovladače umístěné na volantu. Podle toho, na který z nich řidič sáhne se objeví příslušný symbol na přístrojovém štítu a řidič tak může neustále sledovat vozovku.
V precizně zpracované kabině je použit takzvaný ekologický plast. Tento materiál je výsledkem vývoje Toyoty a jedná se o plast s nulovou uhlíkovou stopou. Svým použitím na čalounění sedadel nebo například prahových lištách či krytu motoru bude šetřit spotřebu ropy.
Nový a bezpečnější
Toyota Prius třetí generace využívá novou podvozkovou platformu. Ta by měla zajistit vyšší stabilitu, tišší chod a v neposlední řadě také bezpečnost. Nadcházející verze bude využívat kotoučové brzdy na všech nápravách. K úspoře nějakých těch kilogramů došlo také v důsledku hojnějšího využívání slitin hliníku. Pro cestující je asi nejdůležitější informace na téma jízdního komfortu. Zvuková izolace je účinnější, takže v kabině vládne naprosté ticho.
Nový Prius dostal maximální bezpečnostní výbavu. V základu nechybí spousta airbagů a Toyota tvrdí, že si dala za cíl dobýt na všech trzích vrchol daného segmentu. Napomoci tomu má také zástup elektronických pomocníků počínaje ABS, brzdovým asistentem, EBD, řízení trakce nebo stability vozu VSC. Na přání lze dodat aktivní tempomat s radarem, systém LKA (udržení jízdního pruhu) a přednárazový systém podobný tomu z Lexusů.
Pro vyšší komfort si zákazníci mohou dále objednat parkovací kameru nebo hlasově ovládanou navigaci. Objevit by se měla také bezpečnostní zabezpečovací služba Safety Connect. Toyota Prius míří hodně vysoko a má předpoklady své postavení udržet. Uvidíme, jak si povede v boji s novými soupeři z dílny Hondy nebo Chevroletu.
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Toyota
Toyota Prius 2010 |
|
Spalovací motor | 1.8 VVT-i |
Maximální výkon | 98 k / 5200 ot./min. |
Maximální točivý moment | 142 Nm / 4000 ot./min. |
Eletromotor | Synchronní s pernamentním magnetem |
Maximální výkon el.motoru | 80 k |
Točivý moment el.motoru | 207 Nm |
Maximální výkon systému |
134 koní |
Převodovka | CVT |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,7 s |
Maximální rychlost | 180 km/h |
Kombinovaná spotřeba | 3,9 l / 100 km |
Délka / výška / šířka | 4460 mm / 1491 mm / 1745 mm |
Rozvor | 2700 mm |
Objem zavazadelníku | 445 l / 1120 l |