První dojmy: nový Peugeot 508 je živou vodou střední třídy

Peugeot 508 se konečně představil tuzemským novinářům a my jsme se s ním projeli. Nová francouzská střední třída je úplně jiná, než její předchůdce: menší, elegantnější, zábavnější. A působí tak kvalitně, jak má důstojný vrchol nabídky působit.

Trvalo to dlouho. Do nové 508 se Peugeot pustil až poté, co vystavěl nabídku svých SUV z modelů 2008, 3008 a 5008. Těžko se mu divit, když je to kategorie, která stále roste, zatímco klasická střední třída v podobě reprezentativních sedanů už delší dobu stagnuje. Ale “francouzský mercedes” musí mít v nabídce důstojné manažerské auto a nová 508 přesně taková je.

Sportovní liftback střední třídy

Aby se i v dnešním světě udržela, musela se 508 dost změnit. Je menší, na výšku měří 140 cm a na délku má “jen” 4,75 metru, naopak se ale o 2 cm rozkročila do šířky. Silueta jde v trendu dnešních populárních čtyřdveřových kupé, včetně efektních bezrámových oken. Ale hlavně to už není sedan: má páté dveře s velkým přístupem do kufru (487 litrů). Jestli tohle je ten ústupek, díky kterému střední třída u výrobců aut přežije, tak ho beru.

To všechno jsou kroky směrem k sportovnějšímu pojetí auta a s tím koresponduje i vzhled. Až agresivně působí 508 zepředu. Designér Pierre-Paul Mattei pojal čelní masku netradičně, s členitými linkami a jemně šachovnicovou strukturou plastů. Pod logem lva je i jméno 508, designéři tím připomínají slavnou řadu 504. Přední i zadní světla dostanou full LED techniku. Naživo vypadá 508 opravdu dobře, v červeném nebo černém laku působí luxusně.

Zcela nový a jiný je rovněž interiér. Peugeot pro 508 použil svoji kabinu i-Cockpit, oproti ostatním novým Peugeotům méně excentrický a elegantnější. Typický pro ni je skvělý malý volant, uprostřed přístrojovky se nachází obligátní desetipalcový displej (v základní výbavě 8 palců) a digitální přístrojový panel nahrazující budíky před volantem měří 12 palců. Grafika infotainmentu a navigace by zasloužila aktualizaci, je pomalá a vypadá archaicky. Materiály v kabině ale působí nadmíru dobře, zpracování je skvělé a snaha dohnat prémiový segment je evidentní, ne náhodou se v propagačních materiálech 508 opakovaně srovnává s Audi A5 Sportback.

Ovšem menší rozměry karoserie také znamenají, že uvnitř není extra moc místa. Peugeot bude pochopitelně tvrdit něco jiného, ale dozadu se pohodlně poskládají spíše menší postavy. Na druhou stranu při předpokládaném využití 1-2 osoby na palubě (typicky ve flotilách firem) to nemusí nijak zvlášť vadit. Dva další pasažéry posadíte i dozadu, když to bude potřeba, jen se budou cítit trochu stísněně.

Slabý základ, komfortní podvozek

Nový Peugeot 508 dostal benzinové motory 1.6 PureTech ve verzích 180 koní nebo 225 koní, oba s osmistupňovým automatem. Diselové varianty jsou s objemy 1,5 a 2 litry: 1.5 BlueHDi 130 k a 2.0 BlueHDi 160 k nebo 180 k. S manuálem je dostupný jen nejslabší diesel, jinak jsou všechny verze spojené s osmistupňovým automatem.

Já se napoprvé projel s nejslabším dieselem s výkonem 130 koní a pokud k tomu nemáte nějaký opravdu přesvědčivý důvod, doporučil bych určitě sáhnout po silnější verzi. Základní motor je pomalý (stovka za 10 sekund) a nemá ani příliš přesvědčivý zvukový projev. Věřím, že u silnějších jednotek to bude lepší. Navíc manuál je klasicky gumový, takže bych rozhodně doporučoval automat.

Ale když z hlavy vytěsním základní motor, 508 na mě zapůsobila dobře. Pocit za volantem je příjemný, nízký posaz a malý volant poskytují dojem sportovního auta. Skutečně je to ale spíš jen pocit: vůz má strmé řízení, ale podvozek je laděný spíš komfortně s měkčím nastavením tlumičů, takže při kličkování v zatáčkách počítejte s náklony a i se znatelnou hmotností 1,5 tuny. Tedy alespoň v základní verzi, kterou jsem dostal do ruky — vyšší verze můžete pořídit s adaptivními tlumiči.

Živá voda do střední třídy

Základní verze 508 1.5 BlueHDi s manuálem vyjde na 730 tisíc korun ve výbavě Active, silnější 160k diesel a 180k benzin pak startují na částkách 830, respektive 800 tisíc korun. Sportovní výbava GT Line se pohybuje v intervalu 930 až 980 tisíc korun. To není ve srovnání s konkurencí málo, ale jistě se dá počítat s akčními nabídkami a pro fleetové zákazníky při větších odběrech lze s čísly pracovat kreativně.

Pro mě je především dobrou zprávou, že Peugeot střední třídu neopustil a naopak se vydal odvážným směrem, který stojatou konzervativní nabídku čeří živou vodou. Důkladněji to prozkoumám, až se s Peugeotem 508 potkám v plnohodnotném testu.

Galerie