Renault Kangoo Be Bop 1.6 16V: frikulín

TEST: To koukáte, to jsem vymyslel zajímavý titulek, že jo (šéfredaktor je na dovolený, tak si můžeme psát co chceme). A vy určitě zuřivě přemýšlíte, co to je za divné slovo a co má asi tak společného s Renaultem Kangoo Be Bop. Tak já vám to řeknu. Tohle slovo vystihuje třídveřovou čtyřmístnou polokabriověc na zvýšeném podvozku naprosto dokonale. 


Vydáno: 21.8.2009

Na test dodávky, která vypadá, jakoby by do ni zezadu narazil vlak, jsem se velice těšil a musím říci, že skutečnost daleko předčila mé očekávání. S napětím jsem postával na parkovišti a pak to přišlo. Přijelo to oranžovo-stříbrný fáro a pán z Renaultu mi podal klíčky se slovy: “Jeden nesmysl pro vás“.

Funny už napohled

Nene! Tohle přece není žádný nesmysl, tohle je čtyřmístná zkrácená verze Renaultu Kangoo s vyšším podvozkem, stahovacím zadním sklem, nulovým zavazadlovým prostorem a trojicí otvíracích střešních oken, přičemž to zadní a největší vytvoří pro zadní cestující atmosféru kabrioletu. Vám to stále ještě smysl nedává?

Čím více jsem se na vůz díval, tím více jsem měl chuť se smát. Ne, takovýhle žihadlo před redakcí ještě nestálo. Vždyť už samotné rozměry jsou velmi zábavné. Délka 3,87 metru tak nějak nekoresponduje se šířkou 1,8 m a už vůbec ne se zvětšenou výškou 1835 mm. Na pohled to vypadá jako nějaká buchta na kolech. Automobil to je krátký, široký a vysoký, zkrátka legrační.

Interiér zcela praktický

A tu správnou funky náladu ještě dotvoří dvoubarevná karoserie. Naše kombinace oranžové a stříbrné neměla chybu. Pokud náhodou stále ještě nejste takzvaně “in the mood“, tedy v náladě (samozřejmě té funky nebo funny, o které byla řeč), pak vás do ní spolehlivě uvrhne neskutečně modrá palubní deska. To, že sedačky mají malý kousek modrý lze považovat nakonec za pěkné, ale ta palubní deska mi přivodila další šok.

Samozřejmě v kladném slova smyslu, protože jsem se během první, přibližně hodinové cesty prostě a jednoduše řezal smíchy. Ono to totiž kromě vtipného vzhledu má také vtipný interiér. Na modré palubní desce je pár ovladačů, jednoduchý přístrojový štít, ale hlavně sedíte jak na petřínské rozhledně, volant držíte jak v autobusu, nehledě na to, že cit v něm není nulový, ale snad záporný. Ovšem pozor, přeci jen tu je jediná pozitivní a nudná záležitost: řadicí páka má relativně přesný chod a je pěkně při ruce. No řekněte, není to nuda? Vždyť takové věci píšeme skoro v každém testu.

To páka ruční brzdy, to je úplně jiná. Ano, bez problému by zde mohlo být klasicky tvarované provedení, ale to by bylo málo funky, funny a happy. Takže tady máme něco vzdáleně připomínajícího ovladač z kabiny letadla.

Dozadu zadem

Na zadní sedadla lze nastoupit konvenčně přes dvojici předních dveří a nebo pěkně “frajersky“ přes páté, do strany otevírané, dveře. To je totiž daleko více cool. No ale stejně všemu nasadíte korunu, když elektricky stáhnete zadní okno a sundáte, hezky ručně, polovinu střechy. Tedy nenechte se mýlit, vy ten díl pouze posunete dopředu. Vůz pak vypadá ještě vtipněji. Podle většiny lidí, která se s Kangem Be Bop během testu setkala to totiž působí tak, že se střecha rozbila a zůstala zaseklá v nějaké pochybné poloze. Ale komu to vadí.

Zadní cestující mají nebe nad hlavou a výborný výhled vpřed, protože jejich sedadla jsou ve stylu kina hezky zvýšena. A zde vás musím upozornit na závan praktičnosti. Obě zadní sedačky se dají zcela vyjmout!! Opět zíráte, že ano. Můžete tak vyrazit…třeba na dovolenou ve dvou. Zábavné je pak vracet sedadla zpět, protože je nelze zaměnit. I přes to, že se tváří jako shodné a opravdu zapadnou zpět na svá místa, jestliže jsou přehozena, bezpečnostní pás nezapnete.

Jak si žádá jakési schéma našich testů. Po interiéru následuje hodnocení zavzadelníku. Inu dobrá, zavzadelník není, můžeme se posunout dál.

Motor? Koho to zajímá

Na řadě je motor. Tedy abych to upřesnil, ten ďábel, který se schovává pod kapotou o výkonu brutálních sto pět koní, bez turba, ale za to s šestnáctiventilovou technikou spalující benzín nejlépe vysokooktanový (jo aha, to jsem se trochu zapomněl u šestiválcového Superbu z pondělka).

Mám ovšem takový dojem, že motor zde není potřeba nějak dlouze rozebírat, a proto ho zhodnotím v podobném stylu jako zavazadelník. Motor v automobilu zkrátka je a dokonce si můžete vybrat mezi několika variantami. Kromě testovaného zážehového agregátu je k dispozici také vznětový jedinec o objemu 1,5 l.

Hlavně rozvážně a s drsným výrazem

Dynamika je řekněme cool. Ano, to je to správné slovo, je totiž trochu chladnější. Kdo by měl náhodou choutky motor vytáčet a hnát ho do maxima, ten narazí na další, neméně zábavný problém. Kromě spotřeby, která se nerozpakuje nad desítkou, to jsou především jízdní vlastnosti.

Rychle jsem přišel na to, jakým způsobem se s Kangem Be Bop pohybovat po ulicích. Zaprvé musíte otevřít a stáhnout vše, co jen jde. Zadruhé dát do CD přehrávače nějakou brutálně cool muziku, zatřetí nasadit sluneční brýle, drsný výraz a teprve teď jste připraveni vyrazit do provozu. Garantuji vám, že se za vámi otočí i patnáctiletý pes devadesát dva let staré dámy, kterého už nezajímá ani žrádlo, teda potrava jsem chtěl říci.

Magnet, ale pořádný

Renault Kangoo Be Bop přitahuje pozornost jako magnet, ale ne jako jen tak ledajaký. Tohle bych spíš přirovnal k tamtomu elektromagnetu, který je umístěn na podvozku tramvají. Síla, kterou automobil působí na kolemjdoucí je asi tak stejná a je úplně jedno, že máte pod kapotou sotva průměrný motor a v zatáčkovité pasáži vás předjede i rychlejší cyklista.

Postavte vůz mezi lidi (samozřejmě s otevřeným dílem střechy) a pozorujte, co se bude dít. V našem případě všichni kolemjdoucí na vůz s prominutím čuměli. Hodně free teenageři ho komentovali slovy: “TY KRÁÁÁVO! No co to je za hustou káru?!“. Podobné věci se děli při parkování, v městské koloně, na dálnici, všude.

Jízdní vlastnosti do pomala

No jistě, o dálnici ještě nepadlo ani slovo. Tak na rychlé přesuny s tímto vozem raději zapomeňte. Motor není žádný silák a s aerodynamikou přepravního kontejneru si příliš nerozumí. Napoprvé jsem zkoušel dálniční limit s otevřenou střechou, kdepak. Odpor vzduchu zavřeného automobilu je už tak dost velký a není radno ho ještě dále zvětšovat. To totiž způsobí, že máte plyn skoro na podlaze, na aktuální spotřebu se raději dívat nechcete, tachometr sveřepě ukazuje 120 km/h a ručička stoupá jen velmi ztuha.

Necitlivé řízení, vysoko položené těžiště, velké náklony karoserie, to vše znepříjemňuje nejen jízdu po okreskách, na dálnici to také mnoho jistoty nepřidá. Ale na co zapadat v davu jedoucím zhruba 130 km/h. Mé doporučení zní: jeďte osmdesátdva a tvařte se drsně! Tak to je totiž v tomto autě správně.

FRIKULÍN se vším všudy

Na závěr musím vám neznalým osvětlit význam slova “frikulín“. Renault Kangoo Be Bop je zkrátka Free, Cool a zcela určitě In. Jednoslovně řečeno, je to frikulín a ze všeho nejvíc je free. Těžko říci, zda na tyto výhody, která zcela určitě převažují nepraktičnost, nulový prostor pro zavazadla, pouze čtyři místa a nejisté jízdní vlastnosti, zláká české zákazníky. Kdybyste ale zcela náhodou o někom věděli, dejte nám vědět.

Pan šéfredaktor totiž prohlásil, že pokud tohle auto na silnici ještě někdy uvidí a nebude se jednat o nějaké testování, sní psí kšíry. A já právě mám doma jedny pěkný po našem kokříkovi. No řekněte, vidět našeho pana vedoucího jak jí psí kšíry, nebylo by to extrémně cool?

 

 

Výsledná známka 1*

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Tak já nevím, jestli nejsem na takový motoristický vtípky už starý. Byla to zábavná projížďka, to ano. Ale ukažte mi rozumně smýšlejícího člověka, který si takový vůz pořídí. Vždyť je to malý, jede se s tím divně, nic se do toho nevejde a spotřeba je nečekaně vysoká. Od nejhorší známky uchránila Be Bop pouze ta zábavná projížďka.
Dávám známku 4
Jana Jana: Tak tohle auto je holý nesmysl. Proč se to prodává v ČR opravdu nechápu. Asi to má být pro mladé na pláž, ale máme u nás nějaké pláže kde je potřeba jezdit autem? Nemáme a v době finanční krize se asi nenajde moc lidí, kteří jen tak vyhodí peníze za nic. Takže Kangoo Be Bop na silnicích asi nepotkáme, a to je dobře.
Dávám známku 5
Nikola Nikola: Konečně po delší době nějaké roztomilé auto. Chválím Renault za použité odstíny. Náš konkrétní vůz byl hodně veselý, a to se mi líbí. Interiér ovládá ta modrá palubní deska. Zde jsem trochu na rozpacích, zda to už designéři nepřehnali. Jinak vypadá vnitřek vozu docela slušně. Ať je to jak chce, Kangoo Be Bop má ohromný styl.
Dávám známku 1
Tomáš Tomáš: Jak jsem pochopil, celý tenhle článek je tak trochu sranda, protože testovaný vůz není snad ani myšlen vážně. Klasickým hodnocením bych mu hned šoupnul pětku, ale jízda s Be Bopem byla nakonec hrozně zábavná. Velké náklony karoserie, nekonečné poskakování při trochu rychlejší jízdě, byla to zkrátka sranda. Jak říká má sestra, je to stylový auto, který nemá v motoristickém světe obdoby, a to je potřeba ocenit.
Dávám známku 1-
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Be Bop: 389 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  50 000 Kč

Celková cena: 439 900 Kč

Výbava

16“ litá kola, metalický lak, mlhové světlomety, šedá zpětná zrcátka, nárazníky v barvě karoserie, světlomety s tmavým podkladem, ABS, EBV, asistent brzd, automatické rozsvěcení výstražných světel, ESP, ASR s kontrolou nedotáčivosti, airbag řidiče, spolujezdce, boční na předních sedadlech, ISOFIX na zadních sedadlech, 4 kotoučové brzdy, zásuvka 12V, elektronický posilovač řízení, výškově nastavitelný volant, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná přední okna, elektricky ovládaná sklopná zpětná zrcátka, palubní počítač, kuřácký paket, dešťový senzor, manuální klimatizace, otevíratelné zadní střešní okno, Autorádio 4 x 15 W s přehrávačem CD, MP3 s ovládaním pod volantem a odděleným displejem.

Doplňková výbava

Tempomat s omezovačem rychlosti (9 000 Kč), zadní parkovací senzor (9 000 Kč), automatická klimatizace (12 000 Kč), navigace Carminat (20 000 Kč).

Renault Kangoo Be Bop 1.6 16V
Objem motoru  1598 ccm
Maximální výkon  78 kW (105 k)
Maximální točivý moment  148 Nm / 3750 ot./min
Převodovka  5stupňová manuální
Maximální rychlost  170 km / h
Zrychlení z 0 na 100 km/h  12,1 s
Udávaná spotřeba město  10,4 l / 100 km
Spotřeba mimo město  6,1 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba  7,7 l / 100 km
Spotřeba během testu  9,0 l / 100 km
Provozní hmotnost  1360 kg
Délka / výška / šířka  3871 mm / 1829 mm / 1835 mm
Rozvor  2 313 mm
Zavazadelník / po sklopení 170 l / 1700

 

Galerie