TEST: Renault Laguna se pokouší přesvědčit zákazníky v nové generaci v době, kdy je v segmentu střední třídy poměrně těsno – nové generace Mazdy 6, Fordu Mondeo či Volkswagenu Passat na trhu už jsou, aktuálně přichází třeba Citroën C5 či Škoda Superb. V této konkurenci to nebude mít jednoduché žádný ze zmíněných modelů. Jak si s tím poradí Renault Laguna?
Vydáno: 19.5.2008
Hezky po francouzsku
Tím prvním, co u francouzských automobilů podvědomě hodnotíme možná s většími nároky než u automobilů z jiných zemí, je vzhled. Na první pohled Laguna zaujme robustním předkem. Rozměrné víko a masivní čelní světlomety dělají přední části dobrou vizitku a auto vypadá dobře. Celkovému dojmu mírně škodí barva. Stříbrná je snad až zbytečně usedlá pro francouzské auto, ale budiž, je možné, že právě v této metalíze se prodá Lagun nejvíce.
Profilu dominuje mírně stoupající linka vedoucí až k zadním světlometům, které jsou dle mého soudu nejslabším bodem jinak velmi zdařilé karoserie. Koncové svítilny zasahují hluboko do karoserie až k samému středu a to celou záď opticky zužuje, což je možná trochu na škodu (a osobně tento prvek tipuji, že „půjde“ při prvním větším faceliftu). Naopak u kombíka vypadá velmi dobře i zadní část, a výjimečně u mne oproti liftbacku vítězí.
Usedlejší usednutí
Po vstupu do Laguny se ale žádná avantgarda nekoná. Nejprve možná trochu zklame už na první pohled stísněnější interiér než u konkurence, a pak to vzhled už nestíhá zachránit.
Palubní deska má líbivé tvary, ale přesto působí překvapivě nudně. Jak je to možné? Z řady autosalonů vím, že dokáže vypadat velmi přitažlivě a výrazně luxusněji. Šeď ale způsobuje kombinace černých plastů, z nichž některém jsou sice na dotek velmi příjemné, jiné naopak působí vcelku levně, ale dohromady tvoří slušný, ale nijak oslňující celek.
Přitom by stačilo jen několik dílčích změn, jiné barvené kombinace nebo imitace dřeva by způsobila radikální krok vpřed (právě proto interiér například v Laguně GT působí o sto procent lépe).
Odkládacích prostor je tak málo, že mám chuť napsat téměř žádné. Potěší naopak sice trochu plastově působící, ale jinak rozměrná přihrádka u spolujezdce.
Ovládání, síla zvyku
Podobně jako celý interiér působí i volant. Ten se mi nezamlouval už na premiéře ve Frankfurtu, a své první dojmy musím po týdenním testování potvrdit. Imitace kůže není nepohodlná, ale celkový tvar mi nějak nesedl do ruky, kvůli specifickému tvarování tří širokých ramen není ani možné volant pořádně zachytit jen vespod – typicky při jízdě po dálnici. Není to ale na druhou stranu nic, na co by se nedalo rychle zvyknout.
Ovládání pedály má také svá specifika. Zabírají až úplně nahoře, a to v kombinaci se zcela tichým a uhlazeným chodem motoru může nejednomu řidiči odkojenému německými turbodiesely způsobit časté zhasínání motoru při rozjezdech.
Kritizovat musím i řadící páku, která je sice příjemná svým tvarem, ale řazení s ní už tak pohodlné nebylo, především pro značnou vůli, dlouhé a nepřesné řazení a fakt, že přeřazení ze trojky na čtyřku občas skončilo na druhém převodovém stupni.
Měkká sedadla jsou naopak velmi komfortní, k čemuž přispívá i široké boční vedení. Pohodlná je i zadní trojlavice, jen ty černé látky působí opět velmi nenápaditě.
Kromě široce nastavitelného volantu je i sedadlo řidiče nastavitelné ve velkém rozsahu, což konstatuji s příjemným uspokojením.
Akustická specifika
Zajímavá je ale akustická komunikace s řidičem (což je specifikum, které mají i jiné vozy značky Renault). Zvuky, které auto vydává, připomínají digihru. Zejména dvojí zapípání při nízké hladině paliva v nádrži mi připomněly éru osmibitu. O moc lépe na tom není ani signalizace nezapnutých pásů či dvojzvuk blinkrů.
Vedle toho vůz vydává v některých okamžicích podivné symfonie nespecifikovatelných klimatizačních (přestože je klimatizace vypnutá) či elektronikou způsobených zahučení.
Pro některé paranoidní jedince, mezi něž se řadím, to může mít znepokojující účinek.
Usedněme za volant a pojďme automobil nastartovat. To se učiní dvojím úkonem: nejprve je třeba vsunout klíč neboli klíčovou kartu (sám palubní počítač ji označuje slovem keycard) do určené zdířky a vzápětí stisknout startovací tlačítko. Jako osoba ctící tradici tuto cestu nepovažuji za nejlepší a mám lepší pocit, když si mohu otočit klíčkem (dobře tento problém řešil překvapivě Cadillac CTS, který s klíčem v kapse dovolil nastartovat imitací otočného klíče). Ale nic naplat, doba jde dál a se startovacími knoflíky se musím zřejmě smířit.
Žíznivé plahočení
Jízda s Lagunou by se dala rozdělit na dvě složky. Tou první, a bezesporu velmi příjemnou, je cesta francouzského komfortu. V pohodlných měkkých sedačkách a s měkčím podvozkem jsem se cítil skvěle na okreskách, ve městě i na dálnici.
Tou druhou, méně uspokojující, je cesta za výkonem, kterého bohužel není přespříliš. To by nebyl až tak zásadní problém, kdyby místo číslovky 2.0 v označení motoru byla například čísla 1.6.
Bohužel jízda s Lagunou v nejslabším dvoulitru není nijak významným akceleračním zážitkem. Agregát o síle 140 koní nedokáže s 1500 kilogramů hýbat příliš hbitě a při snaze o svižnější jízdu se trápí, což se projeví jeho zvýšenou žíznivostí. Tankování vás tak bude čekat při vysoké spotřebě poměrně často.
A jsme u dalšího neduhu tohoto motoru. Spotřeba, při níž si v podstatě v jakémkoli jízdním režimu můžete být jisti, že pojedete přes deset litrů na sto kilometrů, není při nijak oslňujícím výkonu nejlepší vizitka. Můj celkový výsledek za volantem Laguny byl 10,9 litru na sto kilometrů, ale nebyl problém jezdit s běžnou spotřebou kolem dvanácti litrů.
Francouzští inženýři se sice pokusili ji alespoň o fous vylepšit ukazatelem na palubním počítači, který radí, kdy řadit (a řídí se heslem téměř vždy, takže se nezřídka stává, pokud se jím bezhlavě řídíte, že si to brázdíte padesátkou na pětku nebo šestku při otáčkách pod patnácti sty za minutu), a významně šestistupňovou převodovkou, ale ani ta není všemocná.
Zahozený potenciál
Renault Laguna je krásně vypadající auto. Pomineme-li drobnosti, jakými je třeba nedostatek odkládacích prostor, byl by to perfektní vůz pro každodenní ježdění jak po městě, tak i po okreskách či na dálnici, kde by majitele hýčkalo komfortem podvozku i interiéru.
A vracíme se zase na začátek: jen škoda toho motoru. Podívejme se raději na jiné možnosti: obě 2.0 dCi budou mít znatelně nižší spotřebu a silnější z nich má i vyšší výkon. Ten nabízí i nejsilnější benzinová 2.0 T, která je se svými sto sedmdesáti koňskými silami zřejmě nejzajímavější z nabídky (a pak tu máme ještě možnost GT s 2.0 T 205 koní či 2.0 dCi 180 koní).
Ač předchozí řádky vždy nezněly zrovna pozitivně, ujišťuji vás, že nemám žádný předsudek proti francouzským autům (například značka Citroën má mé trvalé sympatie od chvíle, kdy jsem poprvé usedl za volant Citroënu C4). Renault Laguna mne ale bohužel při prvním seznámení nepřesvědčil. Dávám to za vinu do značné míry použitému motoru, který byl moc žíznivý při neodpovídající ukázce výkonu a z malé části i nevyužitému potenciálu vzhledu interiéru.
Na případná další setkání s Renaultem Laguna se ale těším pln optimismu. A to především proto, že vím, jak málo by stačilo, aby se proměnil ve vůz, který by mne nadchl. S jiným motorem to totiž půjde o moc lépe. A v ten okamžik dostane Mazda 6, Ford Mondeo či Volkswagen Passat, nebo nově Citroën C5 a Škoda Superb silného konkurenta.
Výsledná známka: 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Mám rád francouzská auta, protože jsou zpravidla pohodlná. A to splňuje Laguna skvěle, je to velké, pohodlné, pro řidiče široce polohovatelné auto, možná pro cestující vzadu to bude o malinko horší, ale pořád nabízí poměrně dost místa. Můj dojem bohužel kazí minimum přihrádek na drobné předměty a sice velký, ale mělký zavazadlový prostor. Dávám známku 2 |
![]() |
Jana: Dostatečně velké auto, které má v základu ABS včetně EBV, výkonné halogenové světlomety a šest airbagů. Také automaticky rozsvítí výstražná světla v krizových situacích. Po stránce bezpečnosti jsem zcela spokojená, bohužel mi dojem kazí až příliš velká spotřeba a cena, která začíná na skoro třech čtvrtinách milionu. Dávám známku 3 |
![]() |
Nikola: Renault Laguna se mi líbí, a ačkoliv je na mě možná moc velká, díky francouzskému atraktivnímu designu bych tento neduh překousla a dokázala v ní jezdit. Na rozdíl od autora článku považuji zadní světla za velmi hezká, hezký je pak samozřejmě i zbytek auta. Interiér by mohl být odvážnější, ale i v kombinaci tmavých barev se mi líbí. Dávám známku 1 |
![]() |
Tomáš: Nevím co si o Laguně myslet. Výkonnější motor by z ní totiž udělal rodinného sprintera, za kterého by se nemusel stydět žádný tatínek sportovního ražení. Je škoda, že skvělé jízdní vlastnosti zabíjí slabý motor a nepřesná, rozviklaná řadící páka. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení Expression: 719 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 14 700 Kč
Celková cena: 734 600 Kč
Sériová výbava provedení Expression:
ABS a EBV s asistenčním systémem brzd, Automatická klimatizace, oddělené ovládání pro řidiče a spolujezdce (v kombinaci s dešťovým a světelným senzorem), Automatické uzamykání dveří za jízdy s možností odpojení a automatickým odemčením v případě nárazu, Autorádio 4x 20 W s přehrávačem CD, oddělený displej, ovládání pod volantem, 4+4 reproduktory, Bederní opěrka na sedadle řidiče, Boční airbagy (chránící hrudník-pánev) na předních sedadlech, Boční lišty v barvě karoserie matné, Centrální ukazatel: rádio/hodiny/vnější teplota, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním s kartou Renault, Čelní dvouobjemové adaptabilní airbagy pro řidiče i spolujezdce, Dešťový a světelný senzor (v kombinaci s automatickou klimatizací), Disky kol z lehké slitiny 16″ „PARADISE“, Elektrické impulzní ovládaní skel předních oken s ochranou proti přiskřípnutí, Elektrické ovládání skel zadních oken s ochranou proti přiskřípnutí, Elektronická karta Renault místo klíče, Elektronický imobilizér s transpondérem, Elektronický stabilizační systém ESP s protiprokluzovým systémem ASR a s kontrolou nedotáčivosti, Hlavové airbagy vpředu a vzadu, Kliky dveří v barvě karosérie, Komfortní opěrky hlavy vpředu, Kontrolka zapnutí/nezapnutí bezpečnostních pásů na všech 3 místech vzadu, Kožený 3ramenný volant, Látkové čalounění, Loketní opěrka vpředu s potahem textilním, Manuálně výškově nastavitelné sedadlo řidiče, Mlhové světlomety, Nárazníky v barvě karosérie, Nastavitelné zpoždění zhasínání světlometů, Odkládací schránka u spolujezdce s přívodem studeného vzduchu, Palubní počítač, Posilovač řízení, Potah dveří s loketní opěrkou ve dveřích textilní, Přední bezpečnostní pásy výškově nastavitelné s omezovačem síly, pyrotechnickými přepínači a zvukovou indikací při nezapnutí na straně řidiče a spolujezdce, Přední světlomety s dvojitou optikou, halogenové, Přenosný popelník/zapalovač, Pylový filtr, Rozsvícení výstražných světel v případě nouzového brzdění či nárazu, Sklopné zadní sedačky 1/3 – 2/3, Směrové světla, integrované do zpětných zrcátek, Smluvní záruka Renault 36 měsíců/150 000 km, Středová odkládací schránka mezi řidičem a spolujezdcem s loketní opěrkou, Systém Isofix na zadních krajních sedadlech, Tempomat s omezovačem rychlosti, Tónovaná skla, Tříbodové bezpečnostní pásy vzadu s omezovačem síly a předpínači pro krajní sedadla, Uzávěr palivové nádrže s integrovanou záklopkou, Vnější zpětná zrcátka elektricky nastavitelná a vyhřívaná, asférické na straně řidiče, Vnější zpětná zrcátka v barvě karosérie, Výškově a hloubkově nastavitelný volant, Výškově nastavitelné opěrky hlavy na všech zadních sedadlech, Zadní diodová světla
Doplňková výbava: Metalická barva šedá Ardoise (+ 14 700 Kč)
RENAULT LAGUNA 2.0 16V EXPRESSION |
|
Objem motoru | 1997 ccm |
Maximální výkon | 103 kW / 140 koní |
Maximální točivý moment | 195 Nm |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 210 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,1 s |
Udávaná spotřeba město | 10,7 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 6,3 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 7,9 l/100 km |
Spotřeba během testu | 10,9 l/100 km |
Provozní hmotnost | 1444 kg |
Délka / výška / šířka | 4695 x 1445 x 1811 mm |
Rozvor | 2756 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 450 / 1377 l |