TEST: Nejnovější generace španělské Ibizy dostala opravdu povedený design už v pětidveřovém provedení. A co teprve když vydařené karoserii uberete zadní dveře, trošku doladíte příslušné partie, o něco málo zkrátíte a lehce upravíte podvozek. No ovšem, výsledkem je automobil s jedinečným vzhledem.
Vydáno: 23.2.2009
A navíc v případě testovaného exempláře vše opravdu silně podtrhla příplatková 17″ kola, která sice nepřidají na pohodlí, ovšem na pohled to je prostě paráda. Nemůžu si pomoci. Poslední provedení modelu Ibiza považuji za jedno z nejhezčích malých aut na trhu. No a třídveřová karoserie je ještě lepší. Design se zkrátka nadmíru povedl.
Jak jsem již v úvodu naznačil, SC je o pár milimetrů kratší a o rovných 17 mm nižší. Karoserie je střižená ještě dynamičtěji, ale nedejte se zmást. O žádné kupé nejde, tedy bohužel a zatím.
Uvnitř průměrně
Dojem výborného vozu, který získáte prohlídkou exteriéru, začne pomalu slábnout po usednutí dovnitř. Nelze říci, že by interiér byl nepovedený, jenže zde už je dosti znát fakt, se kterým jsem se během týdne testování smiřoval velmi, ale opravdu velmi nerad. Ať se vám to líbí nebo ne, Ibiza je prostě obyčejné malé auto. Nic na tom nezmění sedačky s příjemným bočním vedením ani sportovně tvarovaný volant.
Například zrovna volant má sice dobré tvarování, jenže je takový umělý a navíc až příliš hladký. Vůbec plastů bych si dokázal představit u tohoto automobilu podstatně méně a nebo alespoň kvalitnější. Ale na druhou stranu jde vlastně o obyčejný vůz a to potom všechno odpovídá tak nějak standardu daného segmentu.
Na rozdíl od testované pětidveřové Ibizy jsme vyzkoušeli vůz s o něco lepší výbavou. Pod rádiem jsme tak našli displej automatické klimatizace. V létě jistě užitečná věc. Určitě potěší i posaz za volantem. Celkově se sedí poměrně nízko a sedačky jsou vskutku tvarovány tak, že vás podrží i v případě ostré jízdy.
Dozadu s obtížemi
Na zadní místa se nastupuje bez páru dveří samozřejmě hůře, ostatně co jiného byste čekali. O tom, že se dozadu vejdou tři pasažéři, dosti pochybuji. Ve všech směrech si vystačí skoro každý, tedy až na prostor okolo hlavy. Samozřejmě, ladná karoserie má i své záporné vlastnosti, a ty nejvíce pocítí hlava zadního cestujícího.
Stejně tak i přístup do zavazadlového prostoru. Nebudu to už dále rozvádět, protože si myslím, že tohle opravdu není auto pro chalupáře, a mladí, jako jsem například já, si sem své věci bez problému uloží. Malý vstupní otvor a vysokou nakládací hranu lze očekávat už na první pohled.
Abych to shrnul. Zatímco vnější design zanechal naprosto jednoznačné postřehy, interiér už přinesl dojmy poněkud smíšené. Uvnitř se totiž kombinují prvky poměrně atraktivní s těmi lacinými.
Sport Coupe??
No a pokud interiér přinesl dojmy poněkud smíšené, tak motor byl opět velmi jednoznačný. Benzinová jedna-čtyřka s vozem pěkně zacvičí, krásně táhne. Za volantem jsem vzpomínal na test Volkswagenu Scirocco, který měl pod kapotou také motor o objemu 1,4 l. Hm, jenže to jsem se poněkud zasnil. Objem 1,4 litru mají sice oba vozy stejný a pravda je i to, že jsem vzpomínal na test Scirocca s motorem 1.4 TSI. Jenže doslova propastný rozdíl způsobilo konstrukční stáří motorů. Zatím co 1.4 s těmi magickými písmenky “Té eS I“ je velmi mladý a moderní, to, co měla pod kapotou Ibiza, rozhodně moderní není a tomu také odpovídá projev motoru.
Náš agregát má místo TSI přídomek 16V, žádné turbo, žádný přímý vstřik, žádný velký zátah, žádná zábava. Nic z toho, co ve vás vyvolá vzhled vozu a nakonec i některé sportovní prvky interiéru, nic z toho se bohužel nedostaví. A už vůbec se nedostaví to, co slibuje název. Takže ani sport, ani kupé. Jsem zklamán.
Ale zpět k faktům. Šestnáctiventilový motor o objemu 1,4 litru představuje v nabídce střední cestu. Od tříválce 1,2 l radši ruce pryč, nejlepší bude stejně to nejsilnější, takže ne zrovna nejnovější jedna-šestka. Možná že se fanoušci Seatu nakonec dočkají i onoho přeplňovaného turbo-motoru, ale to bude pouze ve verzi Cupra a na ni si musíme ještě chvíli počkat.
To jsem se opět trochu zamyslel nad tím, jaké to asi je alespoň s 1.4 TSI. Zpět k faktům a už nikam odbíhat nebudu. Tabulkové hodnoty neslibují nic převratného. Maximální výkon 85 koní, nejvyšší točivý moment 132 Nm, zrychlení z nuly na sto za 11,8 sekund, je mi líto, dnes se sportu nedočkáme.
Sliby, chyby
Samotný motor nelze označit za špatný, je zkrátka průměrný. Brzda provozu z vás nebude a pokud po něm nebudete chtít (moment hledám to správné slovo, ano jsme zase u toho) sport, tak je kultivovaný a celkem úsporný. Jenže Ibiza je tím pádem úplně rozpolcená osobnost. Nejprve vás navnadí a když přijde na věc, tak skutek utekl. Není to tak hrozné jako v případě tříválce, jenže pokud chcete silnější náznak zátahu, budete muset točit motor, jak jen to jde, a to pak naprosto pochopitelně roste spotřeba.
Ibiza SC s motorem 1.4 16V se při běžné jízdě pohybuje s jistou výkonovou rezervou, ale jak budete chtít přidat, a to vám garantuji, že chtít budete, ona rezerva se rychle vytratí. Musím říci, že i v případě pětistupňového manuálu jsem, vzhledem k tomu, že se jedná o vůz koncernu VW, očekával přesnější chod. Bohužel i zde se dostavilo drobné zklamání, ale zdaleka ne tak velké jako v případě motoru. Na druhou stranu lze do Ibizy dodat také automatickou převodovku DSG se sedmi převodovými stupni, ovšem to jen v případě nejsilnější benzinové verze.
V zatáčkách velmi jistě
Za zmínku stojí jistě i jízdní vlastnosti. Ty vás vytrhnou z letargie, do níž vás uvrhnul motor. Jak jistě všichni vědí, Ibiza dostala na rozdíl od nové Fabie přepracovanou podvozkovou platformu a skutečně je to velmi znát. Španělský hatchback si počíná jistě, ale přitom je podvozek ještě celkem komfortní. Pokud si připlatíte za ta krásná kola, tak kromě velkého strachu z obrubníků se dostaví každou chvíli nějaká ta rána od nerovností na komunikacích. Skoro se chce dopsat větička: “A že takových nerovností na českých silnicích je“, jenže to je už opravdu odporné klišé.
Jistě jste zvědaví, kolik za novou Ibizu SC zaplatíte. Náš vůz s výbavou Style a motorem 1.4 16V vyjde minimálně na 314 900 Kč. K tomu je ovšem potřeba připočíst řadu příplatkových prvků. Vše podrobně rozepsáno najdete tak jako vždycky na známém místě pod článkem.
Výjimečný nebo podprůměrný
Tak a máme tu závěrečné hodnocení. Po usilovném přemýšlení jsem došel v podstatě ke dvou závěrům. Každopádně třídveřová Ibiza SC je dobré auto, na kterém se ovšem dle mého názoru podepsala nadvláda Volkswagenu. Takže pokud hledáte takový normální vůz a nakonec skončíte u této Ibizy, dostanete nevídaný bonus v podobě výborného vzhledu, který velmi dobře maskuje průměrnost tohoto automobilu a svým způsobem z něj dělá vůz opravdu výjimečný.
Pokud ale na to půjdete naopak a necháte se zlákat sportovními doplňky, sportovním vzhledem, sportovním volantem a tak dále, budete zklamáni. Protože vše je sportovní, tedy až na motor.
Čím déle jsem za volantem třídveřové Ibizy seděl, tím více jsem se musel ptát, proč tomu tak je. Proč auto, které by bylo schopné zvládnout 150 koní, má pod kapotou zhruba polovinu. Proč pod tak zdařilým kabátem se ukrývají prvky tak nějak s prominutím odfláknuté. Proč automobil s heslem “auto emocion“ ve vás nakonec vyvolá emoce víceméně záporné. Že by se Volkswagen nakonec bál konkurence z vlastních řad? Kdo ví.
Výsledná známka 3
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: No já vám nevím. Tohle auto není zřejmě určeno pro lidi jako jsem já. Je dosti nepraktické a nakonec spotřeba ani cena nejsou nic extra. Každopádně musím uznat, že je to auto velmi pěkné, ale jinak působí celkem průměrně. Dávám známku 3 |
![]() |
Jana: Jednoznačně je to vůz pro mladé. My postarší dámy, kromě toho, že neoceníme žádnou z předností, o kterých tu byla řeč (možná s výjimkou té pěkné barvy) také budeme nadávat na nastupování a vystupování. I kdyby bylo vše výborné, kvůli této vlastnosti bych auto stejně nechtěla. Ale nadšení mladých pánů, kteří během testu viděli vůz celkem chápu. Dávám známku 3 |
![]() |
Nikola: Já budu dnes chválit. Opravdu musím souhlasit s tím, že Seat Ibiza je jedno z nejkrásnějších aut této třídy na trhu a třídveřová verze je na tom ještě o kousek lépe než ta krásně červená pětidveřová. Dynamické tvary, linky táhnoucí se odpředu dozadu. To se povedlo. Škoda že se interiéru nedostalo podobné péče. Dávám známku 1- |
![]() |
Tomáš: Jo, na pohled je to sporťák jak malovaný. Dravý výraz, dynamicky tvarovaná karoserie, nádherná kola. To vše je pravda, ale co v tomto automobilu dělá motor o výkonu osmdesáti koní opravdu nechápu. Ostatní neduhy lze přehlídnout, jsou to v podstatě detaily, ale takhle průměrný motor…. Seat Ibiza je dobré auto, ale má mnohem navíc, než kolik mu určil Volkswagen. Dávám známku 2- |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
PARAMETRY
Základní cena v provedení STYLE: 314 900 Kč
Cena doplňkové výbavy: 43 300 Kč
Celková cena: 358 200 Kč
SEAT Ibiza SC 1.4 16V Reference | |
Objem motoru | 1390 ccm |
Maximální výkon | 63 kW (85 k) / 5000 rpm |
Maximální točivý moment | 132 Nm / 3800 rpm |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 177 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 11,8 s |
Udávaná spotřeba město | 8,2 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 5,1 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,2 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 7,6 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1000 kg |
Délka / výška / šířka | 4034 mm / 1428 mm / 1693 mm |
Rozvor | 2469 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 665 l / 900 l |