Škoda Superb 1.4 TSI: překvapení zdola

TEST: Vlajková loď automobilky Škoda, sedan střední třídy Superb, je s nejmenším čtyřválcem o objemu 1,4 litru důstojným a dostatečně dynamickým základem řady. Nevěříte vlastním očím? My také nevěřili, že bychom mohli něco podobného napsat. Ale potom jsme vyzkoušeli Superb 1.4 TSI.


Vydáno: 9.1.2008

Škodu Superb jsme na ZaVolantem.cz prověřili už jednou, záhy po jejím uvedení na trh. Tenkrát jsme Superba vyzkoušeli s populární motorizací 2.0 TDI, šestistupňovou automatickou převodovkou DSG a maximální výbavou. Pokud vás zajímá náš podrobněji formulovaný názor na Škodu Superb, doporučuji přečíst právě jeho redakční test.

Vrchol versus základ

Zde se nebudeme vracet k obsáhlému popisu vzhledu, prostornosti nebo interiéru. Snad jen stručně připomeneme, že agresivněji tvarovaná příď se nám líbí, oceňujeme mimořádně prostornou kabinu i zavazadlový prostor a chválíme systém Twindoor, který umožňuje přístup do zavazadlového prostoru jen víkem jako v klasickém sedanu, nebo celými pátými dveřmi dle vzoru liftbacku. Rovněž jsme nadšeni kvalitou interiéru, které má blízko k prémiové německé konkurenci.

To vše jsme napsali v souvislosti se Superbem 2.0 TDI DSG a stále to platí. Dnes se ale podíváme na Superb z opačného konce nabídky, se základním motorem a prostřední výbavou – a bude nás zajímat výhradně jeho motorizace.

Nejmenší z flotily

Označení 1.4 TSI u reprezentativního sedanu střední třídy může vzbuzovat cynický úšklebek nebo dokonce pohrdání, a ani redakci ZaVolantem.cz se nevyhnuly obavy, zda toto opravdu není od mladoboleslavské automobilky krok vedle. Jak jsme se ale mýlili!

Ano, objem motoru je skutečně 1,4 litru, a nikoli, není to žalostně málo. I přes malý obsah tohoto agregátu se z něj díky přeplňování turbodmychadlem podařilo dostat slušný výkon 125 koní (92 kW) při zachování sympatické spotřeby, k níž se dostaneme za okamžik. Tento tah Škodovce vyšel a koncernový motor funguje i pod kapotou poměrně velkého Superbu.

Řadový vpředu napříč uložený čtyřválec statečně rozpohybuje přes 1400 kilogramů vážící vůz z nuly na stovku za přijatelných 10,5 sekundy, a jeho maximální rychlost dle tabulkových hodnot je 201 km/h. Nepovažuji za pravděpodobné, že by s tímto motorem někdo chtěl překonávat dvou set kilometrovou rychlost, ale nějakých 160-170 km/h odpovídá v Superbu 1.4 TSI pohodlné cestovní rychlosti, dovolí-li to limity.

Při české dálniční sto třicítce se při zařazené šestce motor pohybuje na ideální hranici 3000 otáček. Pokud musíte akcelerovat, nechá se na dvojku vytočit na 90 km/h, na trojku ke 140 km/h a na čtyřku dosáhnete na rychlost 180 km/h, přičemž všechny tyto volby provádíte na německy přesném manuálním šestikvaltu s krátkými drahami, s nímž je radost pracovat.

Tichý, pohodlný, úsporný

Výkon motoru vrcholí u hodnoty pěti tisíc otáček a když už se odhodláte jít do těchto výšek, odvděčí se vám nejen nečekaným zátahem, ale i příjemnou zvukovou kulisou, aby v 6500 ot./min. omezovač rozlet utnul. Pod pěti tisíci otáček je ale v kabině příkladné ticho. Slova o skvělém odhlučnění padala už v testu Superbu 2.0 TDI, a platí rovněž pro benzinovou čtrnáctistovku (a vlastně celou modelovou řadu).

A akustické pohodlí, které si budete užívat v pohodlných sedačkách, které jsou jak dělané pro dlouhé cesty napříč Evropou, nebude rušit ani nějaké natřásání od podvozku, který je i přes relativně tvrdší naladění dostatečně komfortní.

Výhoda malého motoru je znát nejen při platbách povinného ručení, ale také na čerpacích stanicích pohonných hmot. V případě Superbu 1.4 TSI dosahuje podle tabulek kombinovaná spotřeba pouhých 6,6 l/100 km, ve městě 8,6 a mimo město 5,5 litrů na sto.

My jsme s poměrně syrovým motorem (nájezd sotva 3500 kilometrů) jezdili mezi sedmi a sedmi a půl litry na sto kilometrů, při cestě po dálnici se díky šestému převodovému stupni držela spotřeba lehce pod sedmi. Už tento výsledek považujeme za dobrý a odhadujeme, že po delším zajetí motoru spotřeba ještě mírně klesne.

Pro klidnější povahy?

Subjektivní pocity za volantem Superbu hlásí, že tahle motorizace bude klidnějším řidičům bez problémů stačit, a do provozu dle (nejen) zákonných limitů zapadne bez sebemenších potíží.

Přitom připomínám, že se tu bavíme o základní motorizaci, určenou pro nejméně náročné zákazníky. A zdůrazňuji, že se rozhodně nejedná o komedii na úrovni základního motoru HTP z Fabie. Subjektivně je Superb se základním motorem při jízdě příjemnější i než léty prověřený základ MPI z Octavie.

Důstojný základ

Škoda Superb se základním motorem a v základní výbavě začíná na částce 569.000 korun. Celková cena za námi testovaného Superba se střední výbavou Ambition se včetně smysluplné volitelné výbavy (čítající autorádio Bolero s rozměrným dotykovým displejem a měničem na 6 CD včetně MP3, vyhřívání všech sedaček, parkovacího asistenta vpředu i vzadu, multifunkční volant, sadu sedmnáctipalcových elektronů a samozřejmě metalický lak) zvýší cenu na ještě rozumných 707.300 korun.

Už v základu (této výbavy) přitom najdete sedmero airbagů, bi-xenony, řadu elektronických bezpečnostních systémů, dvouzónovou klimatizaci, tempomat, vyhřívání předních sedadel nebo šestnáctipalcové elektrony. Takto vybavený Superb 1.4 Ambition vyjde na 649.900 korun.

Za tuto částku je tak k dostání reprezentativní vůz střední třídy s přesahem do vyšších tříd nejen z hlediska prostorových dispozic, ale i kvality zpracování interiéru i celého auta. Na to, že bývá Škoda Auto považována za poněkud předraženou značku (aby ne, když ji Češi stejně bez váhaní kupují), je to poměrně zajímavá nabídka.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín

Antonín: Na novém Superbu opravdu oceňuji jeho mimořádnou prostornost i pohodlnost. To, jak se rozvalíte na sedadle řidiče – a je to příjemné posezení – ovšem ještě není nic proti místu, které vám zůstane na zadní sedačce. Tohle je opravdu auto, kterým bych se s radostí nechal vozit. Kromě toho odpadá nepraktičnost klasických sedanů, tleskám systímu TwinDoor.
Dávám známku 1

Jana Jana: Pokud bych si vybírala ze Superbů, byl by tohle jednoznačný favorit. Benzín je teď levnější než nafta a jinak má tento Superb prakticky stejnou spotřebu, jako ony úsporné TDI – krom toho je navíc mnohem levnější, s nižším povinným ručením a méně častými návštěvami servisu třeba kvůli oleji. A že se dá pořídit za 600-700 tisíc? Ano, není to tolik, ale zase úplně málo to také není. To, že jsou česká auta sice kvalitní, ale pořád trochu předražená, je na delší diskuzi…
Dávám známku 2
Nikola Nikola: Co se týká vzhledu, musím mluvit stejně, jako u prvního testu téhle generace Superba. Vadí mi ta nevyrovnanost, to, že se tváří jako limuzína, a přitom umí doširoka otevřít páté dveře. A pokud byl u toho předchozího alespoň honosně vypadající interiér, tady je to jenom černošedá nuda. Na druhou stranu musím uznat, že ve světlejší barvě vypadá lépe a kdyby byla ta šedá ještě světlejší, možná by i mé hodnocení vypadalo lépe.
Dávám známku 3
Tomáš Tomáš: Škoda Superb obecně není nezajímavé auto. Příjemně naladěný podvozek a dobré jízdní vlastnosti dávají tušit, že takový šestiválec 3.6 by byl zárukou zajímavého svezení. Ovšem základní motorizace, motor 1.4, ten si mě nezíská, to se na mě nezlobte. Žádné akcelerační zázraky nepředvádí a 0-100 za 10,5 sekundy je údaj, který o tom jasně vypovídá. Tohle auto je spíš pro šetřivější majitele, kteří nikam nespěchají – jako máma.
Dávám známku 4
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Martin Jedlička
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena s motorem 1.4 TSI: 569.000,- Kč
Základní cena v provedení 1.4 TSI Ambition: 649.900,- Kč

Cena doplňkové výbavy: 57.400,- Kč

Celková cena: 707.300,- Kč

Výbava: Design: Chromový paket vnitřní, Chromovaná lišta na zadním víku, chromovaný rámeček chladiče, chromovaná lišta kolem bočních oken, Interiér Rubicon, dekor Mirage, Kola z lehké slitiny Spectrum 7J x 16“ – 4ks, pneu 205/55 R16, Kola z lehké slitiny Venus 7Jx17″ – 4ks, pneu 225/45 R17 (pouze 3,6/191 kW), Spojler na zadním víku (pro 3,6/191 kW a také pro 1,8/118 kW s pohonem předních kol a 2,0/125 kW s paketem pro špatné cesty), Standardní provedení sedadel, TwinDoor – variabilní otvírání 5. dveří, Zadní díl výfuku s ozdobnou zdvojenou koncovkou (kromě 1,4/92 a 1,9/77 kW), Bezpečnost: Airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy vpředu, hlavové airbagy, Asistent rozjezdu do kopce a kontrola tlaku v pneu (pouze 1,8/118 kW s aut.převodovkou), Bezp. světla na výplních předních a zadních dveří, Bi-xenonové světlomety s funkcí AFS, výsuvné integrované ostřikovače světlometů, dešťový senzor, Deaktivace airbagu spolujezdce, ESP včetně ABS+MSR+ASR+EDS+HBA, Imobilizér, Isofix na vnějších zadních sedadlech, Kolenní airbag řidiče, Přední mlhové světlomety s „Corner“ funkcí, Přední opěrky hlavy, výškově stavitelné, Signalizace nezapnutého bezp. pásu řidiče a spolujezdce, Tři hlavové opěrky vzadu, výškově stavitelné, Tři tříbodové bezp. pásy vzadu (na vnějších místech s přitahovači), Tříbodové výškově nastavitelné přední bezp. pásy s přitahovači, Výstražný trojúhelník v zavazadlovém prostoru, Funkčnost: Baterie v zavazadlovém prostoru za levým podběhem (pouze 3,6/191 kW), Difusní osvětlení interiéru, 2 čtecí lampičky vpředu a 2 vzadu, Držák na parkovací lístky, Držák nápojů vpředu, Dva sklopné háčky na uchycení zavazadel v zavazadlovém prostoru, Dvě sklopná stropní madla vpředu, dvě sklopná stropní madla vzadu s věšáčky, Dvě zásuvky 12V na středové konzole (vpředu a vzadu), vpředu s osvětlením, El. přídavné topení pro dieselové motory, Elektormechanický posilovač řízení, Maxi Dot, Nekuřácký paket, Odkládací kapsy na zadní straně opěradel předních sedadel, Odkládací přihrádka na středové konzole, s osvětlením, Odkládací přihrádka s víkem pod sedadlem spolujezdce, Odkládací schránka Jumbo Box s nastavitelnou loketní opěrou mezi předními sedadly včetně informačního displeje vzadu, Odkládací schránka na deštník včetně deštníku, Odkládací schránka v přístrojové desce u spolujezdce (osvětlená, klimatizovaná), Odkládací síťka na středové konzole na straně spolujezdce a odkládací schránky za zadními podběhy uzavíratelné, Osvětlení zavazadlového prostoru, Ozdobné prahové lišty vpředu a vzadu, Prodloužený servisní interval, Přední stěrače Aero (s cyklovačem a volbou frekvence), Rezervní kolo ocelové 16″ (pro 3,6/191 kW kolo ocelové 18″ neplnohodnotné), Schránka na brýle, Šest upínacích ok v zavazadlovém prostoru, Vnitřní kličky dveří s osvětlením, Jumbo Box s osvětlením, Volant tříramenný (nastavitelný ve dvou osách), Zadní opěradlo dělené, sklopné, Zásuvka 12V v zavazadlovém prostoru, Komfort: Audiozdířka v loketní opěře Jumbo Box, Centrální zamykání s dálkovým ovládáním (2 sklopné klíčky), Climatronic – dvouzónová klimatizace s el. regulací, s pachovým filtrem s aut. cirkulací, El. ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, s integr. bočními ukazateli, El. ovládání oken vpředu a vzadu s dětskou pojistkou, Light Assistant (Coming home, Leaving home, Tunnel light, Day light), Malý kožený paket (volant, hlavice a manžeta řadící páky, madlo ruční brzdy), Rádio Swing – 2 DIN s CD, MP3, Radiopříprava s 8 reproduktory (2 DIN), 2 antény (odnímatelná nesklopná střešní a v zadním skle), Signalizace vzdálenosti při parkování vzadu, Tempomat, Tónovaná skla, čelní sklo s šedým pruhem, Vnější zpětná zrcátka s automatickým sklápěním po uzamčení vozu a s osvětlením nástupního prostoru Boarding Spots, Vnitřní zpětné zrcátko s aut. stmíváním, Vyhřívání předních sedadel, Výškově nastavitelné sedadlo řidiče a spolujezdce s bederními opěrami, Zadní loketní opěra s možností vytvoření průchozího otvoru do zav. prostoru

Doplňková výbava: 4ramenný multifunkční volant pro ovládání rádia a telefonu, malý kožený paket (6 500 Kč), Kola z lehké slitiny „CALLISTO“ 7,5Jx17″ – 4 ks s leštěným povrchem (9 000 Kč), Příprava pro telefon GSM II s Bluetooth, „MAXI DOT“ (2 900 Kč), Rádio „BOLERO“ 2-DIN s integrovaným CD měničem (6CD),MP3 (10 000 Kč), Rezervní kolo ocelové, neplnohodnotné (0 Kč), Signalizace vzdálenosti při parkování (senzory vpředu a vzadu) (8 000 Kč), Vyhřívání předních a zadních sedadel (6 000 Kč), metalický lak (15 000 Kč)

ŠKODA SUPERB 1.4 TSI AMBITION
Objem motoru 1390 ccm
Maximální výkon 92 kW / 125 koní (5000 ot./min.)
Maximální točivý moment 200 Nm (1500-4000 ot./min.)
Převodovka manuální šestitupňová
Maximální rychlost 201 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,5 s
Udávaná spotřeba město 8,6 l / 100 km
Spotřeba mimo město 5,5 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 6,6 l / 100 km
Spotřeba během testu 7,4 l / 100 km
Pohotovostní hmotnost 1425 kg
Délka / výška / šířka 4838 / 1462 / 1817 mm
Rozvor 2761 mm
Zavazadelník / po sklopení 565 / 1670 litrů

Galerie