TEST: Yeti je po právu popisován snad všemi automobilovými superlativy. Je prostorný, pohodlný, má velký zavazadlový prostor a variabilní interiér, vyvážený podvozek a dobře jezdí. Vlastně se zdá, že rovnou můžete vyrazit do autosalonu s kreditkou. Nejdřív by ale bylo dobré vyřešit problém, s jakým motorem si své nové SUV pořídit. Je nafta vhodnější, než nejsilnější benzinový motor, který jsme testovali minule?
Vydáno: 24.6.2010
První české SUV jsme otestovali poprvé už loni, tenkrát šlo o nejsilnější benzinovou verzi 1.8 TSI. Dnes se podíváme na zoubek naftovému Yetimu, konkrétně na prostřední výkonovou variantu motoru 2.0 TDI naladěnou na 140 koní / 103 kW.
Stejně jako minule
Zvenčí i uvnitř je Yeti samozřejmě stejný, jako minule. Vzhled exteriéru i interiéru jsme detailně popsali v předchozím testu, a pokud máme své dojmy shrnout, připadáme si v něm jako ve vyšší Octavii, s níž ho pojí podobný interiér s řadou totožných prvků. Vpředu je místa prakticky stejně, tedy dost, na zadních sedačkách ještě o poznání více. Díky vyšší konstrukci se do Yetiho pohodlně nastupuje a z místa řidiče je dobře vidět a jediné, nad čím jsme lamentovali, byly širší A-sloupky (ale jenom trochu).
Pochvalu si i v případě mladoboleslavského SUV zaslouží hodnotné materiály a precizní zpracování, za které by se nemusel stydět (a nestydí) ani mateřský koncern Volkswagen. Milé je, že konstruktéři mysleli i na praktické potřeby posádky, takže máme k dispozici dostatek míst na odložení peněženek, mobilů, klíčů a tak dále, nechybí ani schránka na brýle na stropě či Fabií inspirované upevňovací gumičky v kapsách dveří. Ne všechno si ale zaslouží pochvalu. Třeba široký středový tunel nás (podobně jako v Superbu) tlačil do pravého kolena. Větší by mohl být i rozsah nastavení volantu.
Pokud jde o variabilitu interiéru, ta je příkladná. Yeti, stejně jako menší Roomster, nabízí systém VarioFlex, který umožňuje manipulovat s každou z trojice zadních sedaček zvlášť (podélné i příčné posouvání nebo sklápění) nebo je dokonce úplně vyndat. Zavazadlový prostor se tak pohybuje od 405 do 1760 litrů, což jsou poměrně dost slušné hodnoty, a kdyby snad základní prostor nestačil, posunutím zadních sedaček se snadno rozšíří.
Oblíbená nafta
Dnes jsme ale chtěli podívat hlavně na motor. Rozdíl od benzinu poznáváme okamžitě po nastartování, a to i přesto, že obstarožní jednotky PD Škoda vyměnila za moderní common-rail. Motor nabízí výkon 103 kW (ve 4000 ot./min) a nejvyšší točivý moment 320 Nm mezi 1750-2500 ot./min, z nuly na stovku zrychlí za 9,9 sekund a kombinovaná spotřeba podle údajů výrobce dosahuje pouhých 6,1 l/100 km.
Papírové hodnoty vypadají dosti slibně, realita je (jako obvykle) trochu nudnější. Nejefektivnější rozsah otáček se nachází někde mezi 2-3 tisíci, a ani v něm stádo sta čtyřiceti splašených plnokrevníků nehledejte. Stejně jako v případě benzínu u Yetiho 1.8 TSI je i naftový motor pod kapotou vyššího SUV znatelně línější, než třeba u Superbu (a ani tam se nejedná o žádného závodníka). Po většinu jízdy sice nebudete při akceleraci trpět, ale žádného ostrého zrychlování si také neužijete, takže za chvíli se pravděpodobně necháte uchlácholit poměrně komfortním naladěním podvozku ke klidné jízdě. K čemuž ostatně kompaktní SUV z principu tak nějak vybízí.
![]() |
![]() |
Na druhou stranu je třeba uznat, že při rozjezdech a v zatáčkách Yeti svými jízdními vlastnostmi překvapí a potěší. Za to Yeti vděčí spojce Haldex čtvrté generace, která připojuje zadní kola ve chvílích, kdy je to potřeba, tedy nečeká až na prokluz.
Také právě Haldex v kombinaci se světlou výškou 18 centimetrů a tlačítkem „off-road“ (elektronický asistent pro kontrolované sjíždění svahů) dovolí Yetimu s přehledem zdolávat lehký terén.
Raději naftu
Benzinový čtyřválec 1.8 TSI se nám u Octavie a Superbu líbí proto, že plní roli hbitého tahouna, jeho hlavní předností je sportovního charakter. Z něj však značnou část ztrácí ve spojení s vyšším a těžším Yetim (což pochopitelně nevylučuje, že jiné benzinové motory – 1.2 TSI či 1.4 TSI – mají u Yetiho význam; počkejme si na jejich testy).
Po týdnu stráveném za volantem středně silného naftového Yetiho si tak troufneme říct, že s naftou si české SUV rozumí lépe než s tím nejsilnějším benzínem. Jejich spojení je učebnicovým příkladem manželství z rozumu, které přináší kompromisy, ale převažuje prospěch všech stran.
Výsledná známka 2
Jak hodnotila rodina Rychlých
![]() |
Antonín: Zopakuji, co se mi na Yetim líbí: je v něm hodně místa na sedačce řidiče i na zadních sedačkách, a velký zavazadlový prostor sahající od základních (průměrných) 400 litrů až po výborných 1750 litrů po vyndání sedaček. To všechno jde docela dobře dohromady s naftou, proč ne. Dávám známku 1 |
![]() |
Jana: Čekala jsem, že s oblíbeným naftovým 2.0 TDI bude jezdit Yeti za míň, než za 7 a půl litru. Kromě toho je s tímhle motorem Yeti už docela drahý, když si to srovnáme se základní benzinovou 1.2 TSI. A ta bude papat nanejvýš o litr víc. Takže já bych asi spíš hlasovala pro levnější benzín. Dávám známku 2- |
![]() |
Nikola: Škoda Yeti má hezkou přední masku a kvalitní interiér, který je ale na druhou stranu dost tmavý a nudný, a obyčejná stříbrná metalíza mě teda zrovna neuspokojovala. V téhle kategorii i mimo ní se nacházejí zajímavější kousky (to je skoro jako kdybych mluvila o nějakým klukovi!). Dávám známku 3- |
![]() |
Tomáš: Yeti je docela sympatický a tak, ale to, co od auta čekám, z něj asi dostat nemůžu. Nešlo to ani s motorem 1.8 TSI, a nejde to ani s tímhle nafťákem. Ale na druhou stranu musím pochválit opravdu dobrý podvozek, který díky pohonu všech kol drží výborně na silnici. Dávám známku 3 |
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Martin Jedlička
Foto: Matěj Žovinec
PARAMETRY
Základní cena Škoda Yeti 1.2 TSI : 362.800,- Kč
Základní cena Škoda Yeti 2.0 TDI 81 kW: 463.800,- Kč
Cena Škoda Yeti 2.0 TDI 104 kW 4×4 Experience: 654.800,- Kč
ŠKODA YETI 2.0 TDI 103 kW 4×4 Experience |
|
Objem motoru | 1968 ccm |
Maximální výkon | 103 kW / 140 koní (4200 ot/min) |
Maximální točivý moment | 320 Nm (1750 – 2500 ot/min) |
Převodovka | manuální šestistupňová |
Maximální rychlost | 190 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 9,9 s |
Udávaná spotřeba město | 7,6 l/100 km |
Spotřeba mimo město | 5,2 l/100 km |
Kombinovaná spotřeba | 6,1 l/100 km |
Spotřeba během testu | 7,4 l/100 km |
Pohotovostní hmotnost | 1545 kg |
Délka / výška / šířka | 4223 / 1691 / 1793 mm |
Rozvor | 2578 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 510 / 1760 litrů |