Mercedes-Benz chtěl zaplnit díru ve své nabídce užitkových aut a vyrobil pick-up. První kolo nedopadlo úplně přesvědčivě, ale druhé se blíží.
Mercedes-Benz vedle prémiových osobních aut už léta prodává širokou flotilu užitkových aut napříč kategoriemi. Velké auto s korbou, to bylo snad to jediné, co donedávna neuměl nabídnout. Přitom pickupy v posledních letech zažívají v Evropě nečekaný rozvoj a Mercedes na to musel zareagovat. Výsledkem je třída X.
Nissan s hvězdou na čele
Cesta k novému modelu byla ta nejjednodušší možná. Daimler vzal za základ techniku Nissanu, s nímž dlouhodobě spolupracuje, a jeho Navaru přestavěl k obrazu svému. Z jedné strany je to skvělá metoda, protože Navara patří k premiantům téhle kategorie. Mercedes sice vyměnil většinu dílů karoserie, ale zůstala tu tvrdá terénní technika Nissanu a také jeho duch: stejný je motor i převodovka a podobně celé auto působí.
Navenek působí třída X se svojí obrovskou maskou podobnou ohromnému GLS majestátně. Ale genetika Nissanu se podepsala na tom, že třída X nepůsobí prémiově, jak byste asi od velkého Mercedesu čekali. Rozhodně tedy ne, pokud do Xka přesednete z nějakého velkého SUV téže značky.
Za volantem si tak docela prémiově připadat nebudete. Je tu množství dílů z původního Nissanu, například ovládání klimatizace. Palubní deska se slušivými hliníkovými dekory pochází od Mercedesu, stejně jako infotainment a volant, který skvěle pasuje do ruky — ovšem zamrzí, že ho můžete nastavit jen výškově, nikoli podélně.
SUV s korbou
To neznamená, že by se s Mercedesem X jezdilo špatně. Naopak. Jeho technický základ znamená, že má jeden z nejlepších podvozků v segmentu. Při jízdě se dobře maskuje za velké silniční auto. Má komfortní podvozek a příjemné sedačky, takže s ním v klidu můžete denně popojíždět ve městě nebo křižovat republiku po dálnici bez nějakých nepříjemných omezení. Řízení je přesné, nikde není žádná vůle. Nepřipadáte si jako v užitkovém autě. A v terénu zvládne totéž, co Navara, což je vynikající vysvědčení.
Jediné co vás možná bude trápit je motor. Naftový čtyřválec s výkonem 190 koní má síly tak akorát na to, aby s autem důstojně jezdil (a to je rychlejší z dvojice motorů). Rozhodně se nejedná o žádnou hbitou střelu, zrychlení na stovku dá za 11,8 sekundy a akcelerace je spíš rozvážná. Svůj podíl na tom má i váhající převodovka, která stejně jako motor pochází od Nissanu. Tady Mercedes prohrává s Volkswagenem Amarok, který má ve všech verzích motor V6. Zatímco Amarok sklízí chválu kudy jede, Mercedes X “jen” nezklame.
Pokud vás ale zajímá spíš praktická stránka věci, než rychlost, budete spokojeni. Mercedes X se čtyřválcem je sympaticky úsporný. Jezdili jsme s ním mezi 8 a 9 litry na 100 km, a když se budete snažit, dostanete se i na 7,5 l/100 km. Což je na 2,3 tuny těžký pickup s aerodynamikou tanku výborný výsledek.
Auto na práci. To stačí
Na to, že tady před sebou máte 5,3 metru dlouhé auto s čtvrtmetrovou hvězdou na grilu chladiče, není jeho cenovka překvapivě příliš vysoká. Mercedes to u svých užitkových aut nepřehání a stejně je na tom třída X. Zadokolku (čili bez pohonu všech kol) 220d koupíte v základu za 805 tisíc bez DPH, takže se i s daní vejde pod milion.
Nedostanete za to ultimátní stroj, ale jako praktické auto na práci to samozřejmě bohatě stačí. Jestli chcete víc, pojďte společně s námi počkat, až Mercedes X dostane šestiválec spojený s vlastní převodovkou. Pak to bude opravdový Mercedes — a boj s Amarokem začně konečně být zajímavý.