Toyota Avensis 2.0 D-4D kombi: do důchodu se ctí

TEST: Aktuální generace této rodinné Toyoty končí. Už koncem září byl světu představen zbrusu nový Avensis, který přijde zanedlouho do prodeje, a který by měl být po všech stránkách lepší. Takže jsme se podívali na to, koho bude vlastně překonávat. Jaká byla v současnosti dosluhující verze?


Vydáno: 14.11.2008

Můžu vás ujistit, že na otestování tohoto modelu jsme si vzali velkou porci kilometrů a za volantem strávili více času než během jiných testů. Ptáte se proč? No nebylo to kvůli brutální síle motoru, ani kvůli designu, žádný luxusní interiér, brilantní jízdní vlastnosti, pozornost kolemjdoucích. Nic z toho od Toyoty Avensis nečekejte. Přesto je hodně výjimečná a právě proto jsme ji ještě na rozloučenou pořádně protáhli.

Nenápadný zvenku…

A kam jinam s tímto vozem vyrazit, než na dovolenou. Pro takovéto cesty je Avensis přímo stvořený a dvojnásob to platí pro verzi kombi. Ale o tom až později. První, co vás totiž zaujme, je design vozu. Tedy lépe řečeno vás zaujme to, jak vás Avensis nezaujme. Na toto téma narazíte skoro v každém testu jakéhokoli média. A bohužel je na tom něco pravdy. Design není zrovna nejsilnější stránkou vozu, ale nová generace by to měla změnit.

Nechci, aby to vyznělo tak, že Avensis není pěkné vozidlo. Někomu se líbit může a ani já s ním nemám žádný problém. Více na jeho design sedí slovo nenápadný. Nenápadnější je snad už jen Škoda Octavia. Věřte mi, že v tomto voze se za vámi neotočí vůbec nikdo. Že to je nevýhoda? Asi jak pro koho. Pro ryze praktické řidiče je to úplná banalita.

Výborný uvnitř

Zvláště poté, co se usadíte do interiéru. Opět zde platí, že není v podstatě ničím výjimečný vzhledem k nováčkům v dané kategorii a navíc je na něm znát, že už je na trhu nějaký ten rok. Svou kvalitu dává najevo velmi nenápadně. Zpracování je přesně v duchu Toyoty výborné. Je naprosto nemyslitelné, aby někde něco vrzalo a skřípalo. Všechno do sebe parádně zapadá.

Když jsem říkal, že svou kvalitu dává interiér znát velmi nenápadně, nemyslel jsem jeho největší plus. Tím je celkový prostor uvnitř vozu. Ten je totiž znát na první pohled, ihned poté, co se poprvé usadíte a porozhlédnete se po interiéru. Stěžovat si na nedostatek místa musí akorát nehorázný obr, protože jak vpředu, tak vzadu je místa na rozdávání, a to nemluvím o zavazadelníku.

Hurá na zadní sedačky

Speciálně prostor na zadních sedačkách musím vyzdvihnout. Jakmile jsem si udělal pohodlí za volantem, okamžitě jsem přesedal dozadu, abych vyzkoušel jaké to tam je. K mému velkému překvapení jsem se usadil maximálně pohodlně. Totiž i za vyšším řidičem se posadí stejně vysoký člověk. V mém případě (necelých 190 cm) mi dokonce místo v oblasti kolen zbývalo, což není příliš časté.

Palubní deska je složena z převážně tmavých, ale kvalitně vyhlížejících plastů. Tu a tam je nějaký ten kus světlejší. Z celku vystupuje středová konzole, která dostala stříbrný povrch. Nebudu rozepisovat, co všechno už nevypadá úplně nejmoderněji. Avensis je praktický vůz pro praktické, které to podle mého názoru zas až tak nezajímá. Z uživatelského hlediska je totiž vše, jak má být. Přehledné přístroje, ovladače na místech, kde je čekáte, dostatek odkládacích prostor a tak dále. Jedinou výtku bych směřoval k provedení radia s DVD navigací.

Grafika je nám dobře známá z vozů Lexus, akorát je poněkud starší generace. To je ovšem v pořádku, protože svůj účel splní. Moc důvěry ale nevzbuzovala nutnost sklopit celou obrazovku v případě, že chcete vyměnit svůj hudební nosič. Ale to je asi detail. Vůbec bych uvítal dotykovou obrazovku, protože pak by odpadlo množství tlačítek kolem. Zase to berte jen tak na okraj, protože nemá cenu vznášet připomínky, když zanedlouho bude vše nové.

Jak jsem už zmínil, zavazadlový prostor vozu patří mezi silné stránky vozu. Jistě že základní hodnota 510 litrů není z největších. Ale v praxi si každý s takto velkým prostorem vystačí, a to bohatě. Navíc přidává nízkou nakládací hranu a rovnou plochu. Kdo často jezdí s nákladem naloženým až po strop, jistě ocení možnost instalovat za zadní sedačky síťku, která brání padání nákladu na cestující vzadu.

Prostě akorát

Toyota Avensis kombi měla pod kapotou vznětový čtyřválec s přídomkem D-4D. Opět kvalitní dieselový motor, který je možná největším plusem celého tohoto vozu. Při objemu 1998 ccm poskytne maximální výkon 126 koní a maximální točivý moment 300 Nm. Na tak velký vůz to nejsou zrovna ohromující čísla, z praktického hlediska určitě stačí. O tom jsme se sami přesvědčili velmi dobře.

Protože plně naložený vůz se čtyřmi osobami nemá problém s ostřejší akcelerací ani expresní jízdou po dálnici. Že nezvládá stovku pod deset sekund? Nevadí, je totiž velmi spořivý. Po návratu z naší dlouhé cesty ukázal palubní počítač spotřebu něco málo přes šest litrů. Vzhledem k tomu, že byl vůz úplně plný, to je výborná hodnota. Jen upozorňuji, že prioritou č.1 nebyla spotřeba, ale touha být na dovolené co nejdříve.

Samé detaily

Motor spolupracoval se šestistupňovým manuálem. Trochu mne překvapila velikost řadicí páky. Naposledy jsem se s takto rozměrnou pákou setkal během testu Nissanu Tiida. Ale co, jakmile si na to přivyknete, oceníte její přesný chod.

Řízení by mohlo být o něco přesnější a o trochu méně přeposilované. Hlavně ve vyšších rychlostech. Je to jedna z mála drobných nevýhod. Říkám drobných, protože ani tento fakt není nijak závažný, na trhu jsou v tomto ohledu mnohem horší vozy.

Na závěr ještě pár slov o jízdě samotné. Toyota Avnesis kombi je ideální auto na dlouhé cesty a není tomu tak jen kvůli výbornému motoru. Podvozek totiž jednoznačně preferuje komfort, takže je příjemně měkký. Tedy na dálnici je příjemný, ostřejší průjezdy okresních silniček moc příjemné nebudou, ale tam Avensis nepatří.

Sečteno a podtrženo

Ano, máte pravdu, úplně jsem zapomněl ohodnotit poměr cena versus výbava a kvalita. S končící generací Toyoty Avensis se naskýtá zájemcům velmi zajímavá nabídka. Za toto spolehlivé kombi dáte 629 900 Kč. Musíme zdůraznit, že už nic více připlácet nemusíte. V případě testovaného vozu se připlácelo pouze za metalízu. Ve výbavě totiž najdete úplně vše od bezpečnostních systémů, až po onu DVD navigaci. Poměr cena / kvalita vychází velmi přijatelně.

Takže zbývá už jenom jedna nezodpovězená otázka z úvodu, čím je vlastně tento vůz tak výjimečný. Odpověď je celkem jednoduchá. Zkrátka Avensis je pohodlný dělník. Působí na vás dojmem, že s ním můžete zajíždět jeden tisíc kilometrů za druhým a on bude pořád ve skvělé formě a stále připraven na další tisíce kilometrů.

Odstupující generace byla velmi povedená. Třebaže někomu vzhled vozu nesedí, svými schopnostmi většinu konkurence překonává i po letech působení na trhu. Osobně se nemůžu dočkat, až si vyzkouším onu v Paříži představenou novinku. Pokud si zachová vlastnosti předchůdce a přidá k nim ještě něco navíc, máme se moc na co těšit.

Výsledná známka 1-

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Já jsem nadšen a mám pouze a jenom slova chvály. Tohle je úplně dokonalé rodinné auto. Dostatečný a úsporný motor, prostorný interiér, velký a dobře přístupný zavazadelník. Už si ani nepamatuji, kdy mne naposledy nějaký vůz takto nadchnul.
Dávám známku 1*
Jana Jana:

Nikola Nikola:

Tomáš Tomáš: Já chápu otce i všechny ostatní s podobným názorem. Pokud bych si ale měl vybrat, volil bych minimálně silnější turbodiesel 2,2 D-4D.Testovaný dvoulitr byl dostatečný, ale určitě by se pár koní navíc neztratilo. I tak to ale je ideální cestovní vůz.
Dávám známku 2
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Sol 08 Edition: 629 900 Kč

Cena doplňkové výbavy: 15 000 Kč

Celková cena: 644 900 Kč

Výbava: ABS+EBD, VSC+TRC+BA, airbag řidiče a spolujezdce, boční airbagy, kolenní airbag řidiče, hlavové přední a zadní airbagy, přední mlhovky, centrální zamykání dveří s dálkovým ovládáním, imobilizér, elektrická okna přední a zadní, kožený volant a hlavice řadicí páky, samostmívací vnitřní zrcátko, palubní počítač (multifunkční displej), dvouzónová automatická klimatizace, audio systém (CD přehrávač, kazetový přehrávač, 8 x repro, ovládání na volantu), tempomat, nárazníky v barvě vozu, sklopná a vyhřívaná vnější zrcátka, střešní lišty, dešťový senzor, DVD navigační systém.

Doplňková výbava: metalický lak (15 000 Kč)

Toyota Avensis 2.0 D-4D WG Sol 08 Edition
Objem motoru 1998 ccm
Maximální výkon 93 kW (126 k) / 3600 rpm
Maximální točivý moment 300 Nm / 2000 – 2800 rpm
Převodovka 6 stupňová manuální
Maximální rychlost 200 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,6 s
Udávaná spotřeba město 7,1 l / 100 km
Spotřeba mimo město 4,9 l / 100 km
Kombinovaná spotřeba 5,8 l / 100 km
Spotřeba během testu 6,3 l / 100 km
Provozní hmotnost 1465 kg
Délka / výška / šířka 4645 mm / 1480 mm / 1760 mm
Rozvor 2700 mm
Zavazadelník / po sklopení 520 l / 1500 l

Galerie