Toyota Corolla Sedan 1.6: když vám hatchback nevoní

TEST: Toyota rozšířila svou nabídku modelů o sedan nižší střední třídy. Vůz postavený na podvozku Aurisu pronikl do segmentu, kde není příliš mnoho konkurence. Jenže ani velké množství zákazníků. Zda si přeci jen zaslouží pozornost jsem zjišťoval v Corolle Sedan vybavené benzínovou šestnáctistovkou.


Vydáno: 5.5.2008

Abych řekl pravdu, není mi vůbec jasné, proč Toyota zařadila sedan pod nálepku Corolly. Když se podíváme na bližší specifikace, je patrné, že Corolla Sedan byla postavena na podvozku Aurisu. Kromě toho po něm také zdědila budíky v kapličce palubní desky a nabízí i stejné čtyři motory. Navíc je jeho karoserie zcela nová, což má i jedno velké pozitivum, kterého je v segmentu malých sedanů naprostý nedostatek: záď nevypadá jako naroubovaná.

Jak se jezdí s Aurisem?
Toyota Auris 2.2 D-4D: téměř hot hatch

Pokud se podíváte na fotografie sedanu, v klidu ho zařadíte o třídu výš. Působí opravdu rozměrným dojmem, který se ani příliš nerozplývá, když se s vozem poprvé setkáte ve skutečnosti. Pocit velikosti navodí hlavně objemná maska chladiče se světlomety protaženými až do bočního profilu karoserie. Široké boky se táhnou až k zádi a autu sluší. Žádných designových výstřelků se nedočkáte, jak už bývá u Toyoty zvykem. Celkově se ale look exteriéru povedl.

Prostě klasika

Interiéru sedanu vládnou tvrdé plasty, které se na vršku palubovky střídají s měkčenými. Ve verzi Sol jsem si ještě užíval koženého volantu a řadící pák se zaoblenou hlavicí. Přístroje pochází z Aurisu se všemi svými přednostmi i nedostatky. Na pohled působí pěkně i čitelně. Špatná je ale dostupnost palubního počítače, který se ovládá trnem mezi přístroji: rukou tak musíte skrz volant. Sporný byl také ukazatel stavu paliva, který vydržel na plném zobrazení nějakých 180 kilometrů a pak padal rychleji.

Od Aurisu palubní desku odlišuje vlastně jen hlubší umístění řadící páky, protože sedan nemá vyzvednutý středový tunel. Manuální klimatizace se dobře ovládala a totéž platí i pro rádio. Sedan už klasicky nabízí dvě samostatné odkládací přihrádky u spolujezdce.

Raději MPV?
Toyota Corolla Verso: benzín vs. nafta

Interiér se proti klasické Corolle zvětšil, spíše ale pocitově. Na nedostatek místa si nikdo nebude stěžovat, naopak, cestující vzadu ocení pozdější svažování střechy. Zbude jim tedy dost prostoru nad hlavou. Největší kritika ale směřuje k zavazadelníku. Velikostí 450 litrů svůj segment rozhodně neuráží, co ale zaráží je přístup k němu. Pokud nepoužijete páčku pod sedadlem řidiče, můžete kufr otevřít jen zasunutím a otočením klíčku ve víku. Jinak to nejde. Chybí také madlo pro zavření, takže se navíc ušpiníte. A to je opravdová ostuda, zejména u sedanu.

Úspornější tichošlápek

Pod kapotou sedanu jsem nalezl benzínový 1.6 VVT-i s výkonem 124 koní, což na středně těžký sedan není určitě málo. Motor je schopen produkovat točivý moment až 157 Nm. Problém je, že přichází ve vysokých otáčkách – konkrétně v 5200 v minutě, kam průměrný kupec tohoto vozu často chodit nebude.

Rozhodně ale nenaznačuji, že je Corolla Sedan autem pro úplné suchary, to ne. Motor zprvu tiše přede a jednoznačně vede nad hlučnějšími dieslovými agregáty. Jeho zátah není od spodu vůbec špatný, dostavuje se už od 2000 otáček v minutě. Celkově se drží až do vrcholu, ale pocitově bych od vozu očekával ještě trochu více agilnosti.

Problém možná tkví v manuální převodovce. Ta je jen pětistupňová, což je u šestnáctistovky vážná chyba. Ve 130 km/h na dálnici ji budete totiž proklínat, když vám bude hnát na kola celých 4000 otáček. Navíc její ovládání není příjemné. Má velmi tuhou kulisu a pracovat s ní je opravdová rozcvička pro pravou ruku. Rychlosti se musí tvrdě prosazovat.

Co nabízí konkurence?
Fiat Linea: elegantní Ital se slabším srdcem

To samé platí pro volant, tentokráte ale v dobrém slova smyslu. Tvrdší naladění posilovače dává čitelnější jízdní vlastnosti. I v kooperaci se středně naladěným podvozkem. Ten vůz dobře drží ve stopě. Jak se tedy dívat na jízdu jako celek? Nezklame vás, ale ani neposkytne žádnou dávku adrenalinu. Je stejně usedlá jako design.

Peněženku neprovětrá

Corolla Sedan má možná dar umírňovat řidiče k dodržování předpisů a odměňovat je za to solidní spotřebou. Na benzínový motor, který si občas zoufá ve vysokých otáčkách na dálnici, je výsledná konzumace 7,4 litru během testu více než příjemný výsledek.

Solidní je i cena, kterou si za sedan Toyota účtuje. Ve výbavě Sol nechyběla řada airbagů, manuální klimatizace nebo tempomat. Základní cena testované výbavy je 519 900 korun, což je jen o pár desítek tisíc víc, než za podobně vybavený hatchback.

Segment malých sedanů jsem nikdy nepovažoval za zajímavý. A zřejmě jej nepovažují ani zákazníci, kterých není přehršel. Důkazem budiž zrušená Škoda Fabia Sedan. Toyota Corolla Sedan nemusí příliš bojovat, snad se jí teď do cesty staví jen Citroën C4 Sedan, který má mnohem nápaditější design. Tento vůz vody nerozčeří, jen se přidala další možnost v rozhodování lidí, kterým standardní hatchback nevoní.

Výsledná známka 3

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Corolla Sedan je prostornější než hatchback. Problém je jen s víkem zavazadelníku, které se špatně otvírá. Chválím ale sklopná zadní sedadla, která umožní převážet i delší náklady. Škoda nerovné ložné plochy, která tak vznikne.
Dávám známku 2-
Jana Jana: Za přijatelnou cenu slušná výbava. Malé sedany dávají rodině pocit, že má za menší peníze lepší auto. Dobrá je i spotřeba. Celkově se tedy zdá být nabídka ekonomicky velice lákavá.
Dávám známku 1
Nikola Nikola: Nenadchne ale ani neurazí. Takový mám pocit z Corolly Sedan. Je dobře, že má novou karoserii a není tedy „naroubovaná“. Žádné stylové auto to není, v konkurenci bych sáhla spíše po Fiatu Linea nebo Citroënu C4 Sedan.
Dávám známku 3-
Tomáš Tomáš: Zavodník to rozhodně není. Spíše klidný jezdec, který se dokáže občas projevit trochu agilněji – jsou to ale jen chvilky. Při řazení mi přišel zbytečný ukazatel vhodného přeřazení, který je určen hlavně pro pomalé jezdce. K adrenalinu by mi pomohl spíše silnější naftový dvoulitr jako u Aurisu.
Dávám známku 3
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Sol: 519 900 Kč

Cena doplňkové výbavy:  9 400 Kč

Celková cena: 529 300 Kč

Výbava: Elektricky ovládaná přední a zadní okna, výškově a podélně nastavitelný volant, výškově nastavitelné sedadlo řidiče, palubní počítač, elektrický posilovač řízení, manuální klimatizace, rádio s CD přehrávačem a šesti reproduktory, centrální zamykání s dálkovým ovládáním, elektricky ovládaná a vyhřívaná vnější zpětná zrcátka, přední a zadní kotoučové brzdy, ABS + EBD + BA, čelní, boční a hlavové airbagy + kolenní airbag, multifunkční volant, tempomat s omezovačem rychlosti, uchycení dětské sedačky ISOFIX, imobilizér, kožené čalounění volantu a řadicí páky, přední loketní opěrka, sklopná zadní sedadla, zadní loketní opěrka s držáky na nápoje, vyhřívání předních sedadel, přední mlhová světla, 16palcová kola + pneumatiky 205/55 R16.

Doplňková výbava: Ozdobné lišty prahů, plastová rohož zavazadlového prostoru, textilní koberce (+ 9400 Kč).

TOYOTA COROLLA SEDAN 1.6 DUAL VVT-i SOL
Objem motoru 1598 ccm
Maximální výkon 91 kW / 124 k (6000 ot/min)
Maximální točivý moment 157 Nm (5200 ot/min)
Převodovka 5stupňová manuální
Maximální rychlost 195 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 10,4 s
Udávaná spotřeba město 9,0 l
Spotřeba mimo město 5,8 l
Kombinovaná spotřeba 6,9 l
Spotřeba během testu 7,4 l
Provozní hmotnost 1365 kg
Délka / výška / šířka 4540 mm / 1470 mm / 1760 mm
Rozvor 2600 mm
Zavazadelník
450 l

Galerie