Odvětví, na které těžce doléhá ekonomická krize, má novou světovou jedničku v prodejnosti. Japonská automobilka Toyota v loňském roce prodala 8,92 milionu automobilů, čím překonala dosavadní dlouholetou jedničku na trhu, amerického výrobce Genetral Motors. I Toyotě však prodeje klesají.
Vydáno: 22.1.2009
Společnost General Motors, která se zmítá v krizi, opustila první místo po 77 letech. Podle výsledků, které GM zveřejnila ve středu, prodala „jen“ 8,35 milionu vozů. Zatímco prodeje GM se loni snížily o 11 procent, Toyotě pouze o 4 procent.
Toyota se trůnu zmocnila po 70procentním nárůstu od roku 1999, když těžila především z palivové efektivnosti. Ani Toyota však nemůže mít příliš velkou radost ze svého prvenství. Automobilka totiž předpokládá první provozní ztrátu za 71 let.
GM doplácí na propad poptávky v USA a spoléhá se na státní pomoc. Nový americký prezident Barack Obama, který se v úterý ujal funkce, slíbil pro americkou ekonomiku a především pro jeden z jejích klíčových odvětví účinnou a rychlou pomoc. Obama nyní disponuje druhou polovinou balíčku prezidenta Bushe za 700 miliard dolarů. Navíc plánuje záchranný balíček za dalších 825 miliard.
Obama se má ve čtvrtek setkat s republikánskými kongresmany a tématem by mělo být právě použití druhého balíčku, který má nastartovat churavějící ekonomiku.
Podle hlavního analytika prodejů GM Mike DiGiovanniho prodeje vozů v USA v lednu po přepočtení na roční úroveň sníží na méně než 10 milionů, zatímco loni to bylo ještě 13,2 milionů aut. Průměrný počet prodaných automobilů v USA byl přitom v posledním desetiletí 16 milionů.
Toyota se již v roce 2007 ujala pozice největšího výrobce světa, prvenství v prodeji získala až loni, kdy chtěla zaútočit na absolutní rekord v prodeji z roku 1978, který drží právě GM s 9,55 milionu vozů.
Zdroj: iHNed.cz
Foto: Zuzana Procházková