VC Maďarska F1: Webber slavil čtvrté vítězství

UVNITŘ VIDEA: Údajně jeden z nejnudnějších evropských okruhů Hungaroring svoji pověst potvrdil. Velká cena Maďarska přesto velmi výrazně promluvila do průběžného pořadí šampionátu. O výsledku dvanáctého závodu sezóny se rozhodlo v boxech. V čele dokroužil Australan Webber s Red Bullem, který na špici stanul letos už počtvrté. Vedle něj se na „bedně“ postavili Alonso s Ferrari a Webberův týmový kolega Sebastian Vettel. 
 

Vydáno: 1.8.2010

Jeden z nejužších okruhů šampionátů Formule 1 Hungaroring je proslavený nepříliš dramatickými a dynamickými závody. Podle většiny jezdců je v Maďarsku prakticky nemožné předjíždět a dnešní závod tuto premisu potvrdil, když většina závodníků dojela na pozicích, ze kterých startovala.

Jiný závod

Už od první chvíle se vedení ujal německý jezdec stáje Red Bull Sebastian Vettel, který startoval z pole position. Za ním se po úvodní zatáčce seřadili Fernando Alonso s Ferrari, Vettelův týmový kolega Mark Webber a druhý červený monopost z Maranella se smutným hrdinou poslední VC Felipem Massou. Tato čtveřice jela od té chvíle svůj vlastní závod a v pořadí Webber, Alonso, Vettel a Massa ho také dokončila.

Petrov přes noc hvězdou

Ruský pilot stáje Renault konečně ukázal, co v něm vězí, když se ze sedmé startovní pozice prodral hned v úvodu na páté místo před Lewise Hamiltona s McLarenem. Ten mu sice ještě v průběhu prvního kola pozici sebral, ale Hamiltona ve 23. kole zradila technika, musel odstoupit a pilot Renaultu dokázal na pátém místě dokroužit do konce závodu. Mladý Rus tak týmu po varování z posledních závodů dokázal, že na skládku neúspěšných jezdců nepatří a zaslouží si angažmá i pro příští rok.

Williams a Sauber se odráží ode dna

Úspěch slavily také vozy stáje Williams, které si letos s přílišným výkonem a spolehlivostí netykají. Nico Hulkenberg startující z desáté pozice dojel šestý a Rubens Barichello desátý. Oba na bodovaných místech.

Dařilo se také proklétému BMW-Sauber. Pedro de la Rosa předvedl skvělý výkon už v kvalifikaci – zaujal deváté místo. Samotný závod pro něj dopadl ale ještě lépe. Dojel sedmý. Jeho týmový kolega Kamui Kobayashi v kvalifikaci sice propadl až na 18. pozici, ale závod dokončil na bodovaném devátém místě.

McLaren v krizi

Smůla se tentokrát lepila na paty dosud vedoucím jezdcům šampionátu. Jednička průběžného pořadadí Hamilton kvůli poruše odstopil a Jensonu Buttonovi navyšla ani kvalifikace, ani zváod. Do VC Maďarska vyrážel až z jedenácté pozice, hned po startu se propadl až na místo patnácté a jen díky okolnostem dokončil závod osmý.

Jak jsou na tom nováčci?

V souboji nováčků sezóny 2010 – týmů Lotus, Virgin a Hispania Racing – dopadli nejlépe britští zelenáči. Heikki Kovalainen a Jarno Trulli dovezli své monoposty Lotus do cíle VC Maďarska na čtrnáctém a patnáctém místě. 

Safety car a Formule 1 je vzhůru nohama
 
Nejdramatičtější moment velké ceny přineslo patnácté kolo.
 
Na trať se vydal Safety car kvůli ulomenému kusu některého z monopostů. Většina jezdců v ten moment zamířila do boxů přezout na novou sadu pneumatik. Na trati zůstali pouze Mark Webber, Rubens Barichello s Williamsem a Timo Glock z Virginu. Webber okamžitě nasadil tempo, aby nabral cenné sekundy a případně se na trať později vrátil opět jako jednička. Do poloviny závodu létal po okruhu jako zběsilý. Na druhého najížděl o sekundu,  sekundu a půl rychlejší časy. Když když ve 43. kole zajel vyměnit gumy, udržel si vedoucí pozici a dokončil závod na prvním místě. Mark Webber Velkou cenu Maďarska vyhrál Formule 1 s více než dvaceti sekundovým náskokem.
 
Hromadné boxy patnáctého kola ovšem zamíchaly pořadím o mnoho více!
Katastrofu přinesly pro jezdce týmu Force India Adriana Sutila, který se kvůli chybě techniků týmu Renault srazil přímo před svými boxy s Robertem Kubicou. Pro Sutila závod tímto incidentem definitivně skončil. Kubica se sice na dráhu po drobné opravě opět vrátil, ale po deseti sekundové penalizaci Stop&Go a pravděpodobně také nepříliš dobré kondici vozu ze závodu ve 23. kole odstoupil.
 

 
Zastávka v boxech se také vymkla z rukou mechaniků týmu Mercedes GP. Odjíždějícímu Nicu Rosbergovi upadlo po opuštění boxu pravé zadní kolo. Závod pro něj v ten moment skončil a týmu přinesl pokutu padesát tisíc dolarů.
 
I čtvrtý dozvuk přinesla hromadná zastávka v boxech a Safety car na trati!
Pro mladého jezdce Red Bullu Sebastiana Vettela, který si svým lehkovážným jednáním nevědomky vysloužil penalizaci. Vettel porušil pravidla, když ze své druhé pozice nechal Safety car, i na prvním místě jezdícího Webbera, poodjet a zdržel tak za sebou zbytek startovního pole. Podle regulí F1 musí být při odjezdu Safety caru všechny monoposty v těsné blízkosti.
Mladý Němec, ačkoliv neměl až do konce závodu tušení proč, musel projet boxovou uličkou a přišel o svojí dosavadní druhou pozici. Tu převzal Fernando Alonso s Ferrari a i když ho Vettel dlouho před koncem závodu dotáhnul na pouhou půl sekundu, předjet se mu ho nepodařilo. Svoje rozčarování nad verdiktem traťových komisařů dával Vettel najevu jak při plnění trestu, tak i po konci závodu a na stupních vítězů. Cítil se ukřivděný.
 

 
„Schumi“ opět mimo body
Ještě o jeden rozruch se postarala stáj Mercedes GP. Ostře sledovaný navrátilec a sedminásobný mistr světa F1 Michael Schumacher startoval do závodu až ze čtrnácté pozice, ale v jeho průběhu se dokázal protlačit až na bodovanou desátou pozici. Od šedesátého kola se před něj ovšem snažil dostat jeho bývalý stájový kolega, dnes jezdec týmu Williams Rubens Barichello. Útok přišel na cílové rovince hned po vjezdu do 66. kola, kdy se Brazilec vydal před Schumachera podél jeho pravé ruky. Schumi v ten moment instinktivně stočil svůj monopost ve stejném směru a Barichella téměř natlačil na zídku pit lane. Rozzlobený jezdec Williamsu se okamžitě dožadoval Schumacherovi diskvalifikace. Té se sice nedočkal, ale traťoví komisaři bývalému mistru světa vyměřili trest v podobě ztráty deseti startovních míst pro následující velkou cenu. Že bude Schumacher za měsíc startovat z některé ze dvou posledních řad je už teď prakticky jisté.
 
Velká cena Belgie ve Spa se pojede 29. srpna.
 
Velká cena Maďarska Formule 1:

Poz No Jezdec Stáj Kola Čas/Odstoup Start Body
1 6 Mark Webber RBR-Renault 70 1:41:05.571 2 25
2 8 Fernando Alonso Ferrari 70 +17.8 secs 3 18
3 5 Sebastian Vettel RBR-Renault 70 +19.2 secs 1 15
4 7 Felipe Massa Ferrari 70 +27.4 secs 4 12
5 12 Vitaly Petrov Renault 70 +73.1 secs 7 10
6 10 Nico Hulkenberg Williams-Cosworth 70 +76.7 secs 10 8
7 22 Pedro de la Rosa BMW Sauber-Ferrari 69 +1 Lap 9 6
8 1 Jenson Button McLaren-Mercedes 69 +1 Lap 11 4
9 23 Kamui Kobayashi BMW Sauber-Ferrari 69 +1 Lap 23 2
10 9 Rubens Barrichello Williams-Cosworth 69 +1 Lap 12 1
11 3 Michael Schumacher Mercedes GP 69 +1 Lap 14  
12 16 Sebastien Buemi STR-Ferrari 69 +1 Lap 15  
13 15 Vitantonio Liuzzi Force India-Mercedes 69 +1 Lap 16  
14 19 Heikki Kovalainen Lotus-Cosworth 67 +3 Laps 19  
15 18 Jarno Trulli Lotus-Cosworth 67 +3 Laps 20  
16 24 Timo Glock Virgin-Cosworth 67 +3 Laps 18  
17 21 Bruno Senna HRT-Cosworth 67 +3 Laps 22  
18 25 Lucas di Grassi Virgin-Cosworth 66 +4 Laps 21  
19 20 Sakon Yamamoto HRT-Cosworth 66 +4 Laps 24  
Ret 2 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 23 +47 Laps 5  
Ret 11 Robert Kubica Renault 23 +47 Laps 8  
Ret 4 Nico Rosberg Mercedes GP 15 +55 Laps 6  
Ret 14 Adrian Sutil Force India-Mercedes 15 Accident 13  
Ret 17 Jaime Alguersuari STR-Ferrari 1 +69 Laps 17  

Průběžné pořadí jezdců:

Pos Jezdec Národnost Stáj Body
1 Mark Webber Australian RBR-Renault 161
2 Lewis Hamilton British McLaren-Mercedes 157
3 Sebastian Vettel German RBR-Renault 151
4 Jenson Button British McLaren-Mercedes 147
5 Fernando Alonso Spanish Ferrari 141
6 Felipe Massa Brazilian Ferrari 97
7 Nico Rosberg German Mercedes GP 94
8 Robert Kubica Polish Renault 89
9 Michael Schumacher German Mercedes GP 38
10 Adrian Sutil German Force India-Mercedes 35
11 Rubens Barrichello Brazilian Williams-Cosworth 30
12 Vitaly Petrov Russian Renault 17
13 Kamui Kobayashi Japanese BMW Sauber-Ferrari 17
14 Vitantonio Liuzzi Italian Force India-Mercedes 12
15 Nico Hulkenberg German Williams-Cosworth 10
16 Sebastien Buemi Swiss STR-Ferrari 7
17 Pedro de la Rosa Spanish BMW Sauber-Ferrari 6
18 Jaime Alguersuari Spanish STR-Ferrari 3
19 Heikki Kovalainen Finnish Lotus-Cosworth 0
20 Karun Chandhok Indian HRT-Cosworth 0
21 Lucas di Grassi Brazilian Virgin-Cosworth 0
22 Jarno Trulli Italian Lotus-Cosworth 0
23 Bruno Senna Brazilian HRT-Cosworth 0
24 Timo Glock German Virgin-Cosworth 0
25 Sakon Yamamoto Japanese HRT-Cosworth 0

Pohár konstruktérů

Poz Stáj Body
1 RBR-Renault 312
2 McLaren-Mercedes 304
3 Ferrari 238
4 Mercedes GP 132
5 Renault 106
6 Force India-Mercedes 47
7 Williams-Cosworth 40
8 BMW Sauber-Ferrari 23
9 STR-Ferrari 10
10 Lotus-Cosworth 0
11 HRT-Cosworth 0
12 Virgin-Cosworth 0

 

Text: Pavel Cyprich

Foto: formula1.com; f1sports.cz

Galerie