TEST: Z televizí, rádií a jiných medií se na nás hrnou sebevědomá hlášení: „Nové Polo dospělo k dokonalosti…“ My vám už takhle na začátku můžeme směle říci, že to není pravda. Ostatně, nic není dokonalé, ale stejně tak musíme dodat, že se nové Polo hodně povedlo. O tom jsme se přesvědčili už napoprvé a ani diesel pod kapotou toho moc nezměnil.
Vydáno: 1.2.2010
Zatímco první setkání s benzinovou čtrnáctistovkou probíhalo ještě jako test celkem obyčejného malého automobilu, napodruhé už jsme měli co dočinění s nejlepším vozem pro rok 2010, takže k němu podle toho budeme přistupovat. Údajně má být ze všech nejlepší, no tak tedy ať se ukáže.
Polo se nám líbí
Nebudeme se ovšem opakovat, spousta věcí a faktů už byla řečena v prvním testu. V rámci stručné rekapitulace můžeme uvést, že se nám Polo napohled velmi zamlouvá (bylo by divné, kdyby tomu bylo jinak, protože se zvenčí jedná o totožné exempláře). Líbí se nám viditelná příbuznost s Golfem, líbí se nám dynamický vzhled a líbí se nám také fakt, že Polo působí dojmem většího auta, než jakým ve skutečnosti je. Volkswagen Polo se nám zkrátka líbí úplně celý.
Interiér nepatří mezi ty nejkrásnější, ale to je u této značky známá věc. Tmavé a poněkud fádní plasty působí trochu chladně a nudně, ale vše ostatní je funkční a opět nezbývá nic jiného, než chválit a chválit. Přístrojový štít – přehledný, ovládání klimatizace – jednoduché, audio-systém intuitivní. V podobném duchu bychom mohli ještě chvilku pokračovat. Pokud mám přidat ještě trochu čistě osobního pohledu na věc, pak musím říci, že mne interiér nijak zvlášť nenadchnul, připadal mi plastový, jednotvárný, nudný a až příliš šedý.
Z celkového hlediska to je pouze detail a navíc dosti subjektivní. Cestování v novém Polu je totiž na danou kategorii velice pohodlné, a to nejen pro řidiče, na kterého čeká kromě příjemně tvarovaného sedadla také ideální poloha za volantem, ale ani ostatní cestující nebudou nijak zvlášť strádat. Zavazadelník pak ve svém základním provedení nabídne slušných 280 litrů.
Nejslabší diesel
To hlavní z celého testu je samozřejmě pod kapotou. Tam byla v tomto případě instalována nová, ale nám dobře známá vznětová jedna-šestka. Agregát 1.6 TDI jsme v různých modifikacích vyzkoušeli už v Octavii a Golfu. Pro test Pola jsme dostali tu nejslabší variantu, tedy 55 kW. Pro úplnost dodejme, že v nabídce najdeme ještě provedení s maximálním výkonem 66 kW (90 k) a 77 kW (105 k).
Jak už asi všichni vědí, jedna-šestka využívá moderní technologii common-rail. Oproti starším jednotkám opatřeným vstřikováním PD se jedná v mnoha ohledech o odlišný motor, což samozřejmě přináší své klady a zápory. Zákazníci zvyklí na výrazný turbo-efekt, který nabízel pořádný zátah, a konstantní nízkou spotřebu budou asi zklamáni. Agregát 1.6 TDI je o poznání kultivovanější, ale nepůsobí tak výbušně a hlavně vykazuje vyšší spotřebu.
Blíže k benzínu
To je samozřejmě pouze jedna stránka věci, na druhou stranu musíme říci, že se motor hodně přiblížil zážehovým sourozencům, a to jak svým chodem, tak nabídkou využitelných otáček no a nakonec také závislostí spotřeby na jízdním stylu. Pokud nebudete šlapat na plyn příliš zhurta, odměnou vám skutečně může být spotřeba paliva pohybující se kolem čtyř litrů.
U nejslabší verze motoru 1.6 TDI to ovšem vyžaduje velmi plynulou a klidnou jízdu. Maximální výkon 75 koní je pro vůz sice dostatečný, ale výkonová rezerva není nijak ohromující. Z toho vyplývá, že se při ostřejší jízdě nebo větším zatížení budete častěji pohybovat na samotném maximu dané jednotky, což velikosti spotřeby příliš neprospěje a ta může narůst bez problémů na 8 l/100 km. Běžná jízda po městě představuje hodnoty pohybující se kolem 5,5 l/100 km, v našem případě po absolvování redakčního testu ukázal palubní počítač spotřebu 5,8 litrů nafty na 100 km.
Nejen do města
O tom, že je VW Polo výrazně univerzálnější než nějaký obyčejný městský mini automobil, jsme se přesvědčili už minule. Problém mu nedělají ani okresní komunikace, ani vysoké dálniční rychlosti. Díky dlouhému pátému převodu až tolik nevadí absence šestky (motor točí na dálničním limitu zhruba 3500 ot/min) a díky nízké spotřebě nabízí vůz také velmi slušný dojezd (cca 800 km).
Volkswagen se svým prohlášením, že nové Polo dospělo k dokonalosti, není zas tak daleko od pravdy, jenže jak už tomu tak bývá, nebude to zadarmo. V podstatě jediný problém testovaného automobilu je nakonec cena. Než si pořídíte právě tuto naftovou verzi, dobře si vše spočítejte. Nejslabší provedení je z hlediska dynamiky velmi blízko obdobně výkonnému zážehovému tříválci, oproti němu je citelně dražší. Rozdíl u výbavy Comfortline činí 65.400 korun. Po přičtení všech příplatků se pak dostáváme na hranici 400 tisíc korun, což je suma, která překonává základní provedení většího a neméně povedeného Golfa.
Malý velký…
Také napodruhé nás poslední vydání modelu Polo přesvědčilo o tom, že je všestranným vozem a hlavně že si titul Auto roku 2010 určitě zaslouží. Patří totiž mezi ty automobily, se kterými čím více jezdíte, tím více se vám budou líbit. V případě naftového motoru pak mluvíme o jednotce kultivované, tak akorát silné, úsporné, ale relativně drahé.
A jaké že je to klišé, o kterém mluví titulek? Ono jich je vlastně několik. Nabídnout vám můžeme rčení „malý velký vůz“, „malý, ale šikovný“ nebo „malý vůz s velkými schopnostmi“. Vyberte si, co chcete, na nové Polo stoprocentně sedí každé z nich.
Výsledná známka 1-
Jak hodnotila rodina Rychlých
Antonín: Polo se mi líbí. Moc dobře si pamatuji na naše první setkání, kdy se pro mne stalo příjemným překvapením. Na druhou stranu musím říci, že mne naftový motor docela zklamal. Je poměrně drahý a rozdíl ve spotřebě není tak výrazný. Škoda, očekával od malého dieselu bych očekával více, respektive méně.
|
|
Jana: Já bych v tomto případě vůbec nemusela nic řešit. Základní benzinová jedna-dvojka nabízí velmi podobné jízdní vlastnosti, v průměru si řekne o 6 l/100 km což je v porovnání s dnes testovanými dieselem pouze o dvě deci více. Když pak uvážím šedesátitisícový rozdíl, mám jasno. Určitě bych preferovala tu benzinovou verzi. Dávám známku 2 |
|
Nikola: Minulé Polo bylo černé s výbavou Comfortline, toto Polo je úplně stejné, takže já zopakuji, že bych vyžadovala pouze jinou barvu karoserie jinak je tento vůz pro mne přímo ideální. Dávám známku 1- |
|
Tomáš: Vzhledem k tomu, že je tento motor ještě slabší než prvně testovaná jedna-čtyřka, také já se musím opakovat. Určitě se najde spousta lidí, kteří budou s motorem 1.6 TDI spokojeni, pro mne je ale příliš slabý. Velmi rád bych vyzkoušel také nějakou silnou variantu, protože podvozek mi opět dělal velkou radost. Ten má rozhodně na víc, než na 75 koní. Dávám známku 4 |
|
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých. |
Text: Lukáš Dittrich
Foto: Zuzana Procházková
Konkurence v našich testech | ||||||||
Hyundai i20 |
Mazda 2 |
Škoda Fabia |
PARAMETRY
Základní cena v provedení Comfortline: 343 600 Kč
Cena doplňkové výbavy: 54 700 Kč
Celková cena: 398 300 Kč
VOLKSWAGEN POLO 5D 1.6 TDI 55 kW |
|
Objem motoru | 1598 ccm |
Maximální výkon | 55 kW (75 k) / 4000 ot/min |
Maximální točivý moment | 195 Nm / 1500 – 2500 ot/min |
Převodovka | 5stupňová manuální |
Maximální rychlost | 170 km/h |
Zrychlení z 0 na 100 km/h | 14 s |
Udávaná spotřeba město | 5,1 l / 100 km |
Spotřeba mimo město | 3,6 l / 100 km |
Kombinovaná spotřeba | 4,2 l / 100 km |
Spotřeba během testu | 5,6 l / 100 km |
Provozní hmotnost | 1082 kg |
Délka / výška / šířka | 3970 mm / 1485 mm / 1682 mm |
Rozvor | 2470 mm |
Zavazadelník / po sklopení | 280 l / 952 l |