Volvo C30 D5 R-Design: konečně švédský hothatch

TEST: Sympatické Volvo C30 s naftovým pětiválcem se konečně zbavilo své největší přítěže: povinnou automatickou převodovku vystřídal přesný šestistupňový manuál. Díky tomu klesly cena, spotřeba i čas potřebný k dosažení stokilometrové rychlosti. Když k tomu přidáme sportovní paket R-Design, Švédsko má konečně svůj vlastní hothatch.


Vydáno: 1.9.2008

TVětšina automobilek označuje písmenem R ostřejší verze běžných modelů. Tak tomu bylo v minulosti i u Volva. Dnes už ale nemůžeme nic takového očekávat, pod kapotou se skrývá stejný 180koňový agregát jako dříve. R tedy symbolizuje lehké úpravy ohledně designu, nutno podotknout, že proti nim nemůžete v zásadě nic mít.

Stačí se jen podívat, tradičně suché Volvo dostalo šmrnc, i když u modelu C30 se už dříve dalo hovořit o zábavném pojetí. R-Design mu přinesl nový přední i zadní spoiler, přibyly přepracované prahy dveří, stříbrná zpětná zrcátka a potřebné logo na přední masce chladiče. O ještě sportovnější zvuk by se měla postarat dvojice širších koncovek výfuku. Zvětšila se také litá kola, a to na 18 palců. Naše C30 bylo ve výrazně červeném laku nazvaném Passion.

Povedená kůže

Také interiér paketem značně stoupl. Multifunkční tříramenný volant je potažen kůží a nově doplněn o hliníkové obložení na horní části, které tak trochu laškovně „zebe“ do dlaní. Ukazatele rychlosti a otáček dostaly modré podbarvení a vystouplá středová konzole nové vroubkované lesklé obložení. Nezapomnělo se ani na kovové pedály.

Nejvíce se ale povedla čtyři sedadla, nově potažená dvoubarevnou voňavou kůží s krémovým nádechem. Zůstala velmi pohodlná, aniž by ztratila dobré boční vedení. Posádku si na předních místech doslova hýčkají a komfort zůstává na dobré úrovni i pro dva cestující vzadu. Tam si musí dát dlouháni pozor, nad hlavou jim moc prostoru nezbude. U kolen se to dá snést, pokud vpředu necestuje stejně mohutná osoba.

Považuji za nefér vytahovat na C30 starého známého kostlivce ze skříně, ale musím. Je jím kufr, který je jednoduše skoro žádný. Je vidět, že image tu zvítězilo nad praktičností, ale každý si nakonec musí rozhodnout sám, jestli je to dobře nebo špatně. Objem 233 litrů je tragický, navíc kvůli víku, které je celé skleněné, musí být kryt prapodivně ohnutý. Je to vlastně taková větší úložná schránka s vlastním víkem. Dá se ale odstranit a zadní sedadla se sklopí skoro do roviny. Volvo tvrdí, že obligátní sada golfových holí se do C30 vejde. Tak o co jde? Tohle auto je přeci jasná dvojka do rodinné garáže.

Zábava s naftou

Jenže s Volvem C30 nejde o praktičnost tolik, jako o zábavu. A tu skvěle poskytuje naftový D5, který byl uložen pod kapotou námi testovaného kousku. Už vidím ty zlé jazyky, které tvrdí, že nafta a hothatch nejdou dohromady. C30 ale dokazuje, že se tito lidé mýlí. Totiž, pětiválec sice nedosahuje kvalit a hladkého chodu šestiválcových agregátů, na čtyřválcový traktor ale můžete směle zapomenout. Je to vlastně taková střední cesta jak nevysát peněženku úplně do dna, ale užívat si alespoň nějakého slušného zvuku.

Jistě, venku lidé poznají, co máte pod kapotou, do dobře odhlučněného interiéru toho ale mnoho neproniká. Navíc máte za zády dvě koncovky výfuku, které ve vyšších otáčkách hrají úplně jinak.

D5 o objemu 2,4 litru potěší svým zátahem, který sice lehce váhá ve velmi nízkých otáčkách, ale pak nastupuje nerušeně až k maximu. Konkrétní hodnota je 400 Nm dostupných od 1750 do 3250 otáček v minutě. Pak už stačí jen chvilka, aby agregát dosáhl oněch 132 kW (180 koní), které přichází v rovných 4000 v minutě. Volvo C30 s naftovým motorem pod kapotou není nejlehčí, váží 1479 kg, ale to rychlým reakcím na přidání plynu vůbec nebrání.

Sbohem, automate

Co ale C30 nejvíce prospělo, bylo zbavení se 5rychlostního automatu Geartronic. Ne, že by byl tak špatný, ale ubíral na rychlosti a občas svou nevybíravostí trochu prodražoval jízdu. Bohužel byl pevně spjatý právě s motorem D5. Volvo ale udělalo šťastný krok a nabídlo alternativu v podobě 6rychlostní manuální převodovky. Je velmi přesná a má krátké dráhy, řadit s ní je prostě radost. Rozletu severského hothatche tak už nic nebrání.

Stačí se podívat na parametry. Volvo C30 zvládá s manuální převodovku překonat 100 km/h za 7,7 sekundy. S automatem mu to trvalo 8,4 sekundy. Zvedla se i maximální rychlost z původních 220 km/h na 225 km/h. To už sice není podstatný rozdíl, co se ale počítá, je spotřeba. Ta klesla v kombinovaném cyklu na 6,2 litru nafty na 100 kilometrů (původně 6,9 litru) a je to znát. Auto jsem nikterak nešetřil a výsledná hodnota 7 litrů na sto mě opravdu potěšila, zvláště u takto dynamického vozu.

Podvozek značky Ford

K tomu, aby bylo auto zábavné, ale nestačí jen dobré výkonnostní parametr. Volvo C30 opět boduje, tentokráte podvozkem. Ten těží z koncernové spolupráce s Fordem, konkrétně jde o technologii z Focusu a je to velmi dobře poznat. Podvozek C30 vás na nějakých nerovnostech ve městě nebo na jeho okraji rozhodně nevytluče, ale když přijde do tuhého, drží na silnici jako přibitý.

Velký vliv na jízdní vlastnosti má samozřejmě stavba třídvéřové karosérie, ale C30 se s radostí vrhá do zatáček hlavně díky použitému podvozku. Litá 18“ kola nikterak na komfortu neubrala, jízda je ale určitě o něco přesnější. Škoda jen řízení, které je okolo středu poměrně necitlivé. Jakmile se jede ostřeji, stává se výrazněji citlivějším. Projížďka na okreskách vám tedy zaručeně vyvolá alespoň úsměv na tváři, když už ne mrazení v zádech.

Volvo C30 s motorem D5 přišlo o brzdu v podobě automatu a stalo se agilnějším. Navíc dostalo paket R-Design, který ještě více podtrhl jeho zábavní potenciál. Jistě mě mnozí budou chtít ukamenovat za to, že si dovoluji toto pohledné auto nazývat hothatchem. Tím ale podle mě je! Tedy až na jednu drobnost: u čerpací stanice vás rozhodně nezruinuje.

Výsledná známka 2

Jak hodnotila rodina Rychlých

Antonín Antonín: Na předních sedadlech by mohlo být více místa v oblasti ramen, jinak si ale není na co stěžovat. Beru v potaz, že jde o kupé. Vzadu je to horší, nastupování nedělalo díky širokým dveřím problém. Kufr ani nemá cenu komentovat. Tím si mě C30 rozhodně nazískalo.
Dávám známku 4
Jana Jana: Volvo C30 je parádní auto, o tom žádná… Ale jeho problémem je minimální praktičnost a poměrně vysoká cena. Volvo je pořád ještě prémiová značka. Jako druhé auto do rodiny je prostě příliš drahé.
Dávám známku 3
Nikola Nikola: Víte, Volvo je původně autem pro postarší německé nebo americké důchodce. C30 má ale úplně jiný šarm, zvláště v paketu R-Design. Je mladické, sportovní, sympatické. Uvnitř bez chybičky. Jen by palubovky všech vozů Volvo nemusely vypadat úplně stejně.
Dávám známku 1-
Tomáš Tomáš: S C30 jsem zažil parádní chvíle za volantem. Ani se mi ho nechtělo vracet. Když se někdo pokouší dělat rychlé kupé a dává do něj nafťák, tak je to většinou čtyřválec. Pětiválec je ale mnohem kultivovanější. Výkon je výbroný, podvozek fantastický a spotřeba nezruinuje ani studenta s příležitostnou brigádou. Díky za to, že zmizel ten pitomý automat!
Dávám známku 1*
Jak a proč hodnotí naše rodina Rychlých.

Text: Jan Markovič
Foto: Zuzana Procházková


PARAMETRY

Základní cena v provedení Kinetic: 694 000 Kč
Cena paketu R-Design: 67 000 Kč
Celková cena: 761 000 Kč

Výbava: Čelní, boční a hlavové airbagy řidiče a spolujezdce, ABS, rozdělovač brzdného účinku EBD, brzdový asistent EBA, stabilizační systém DSTC, informační systém IDIS, systém ochrany páteře při nárazu zezadu WHIPS, dálkově ovládané centrální zamykání, elektronický imobilizér, podélně i výškově přestavitelný volant, výškově stavitelná přední sedadla, elektrické ovládání oken, automatická dvouzónová klimatizace, kůží potažený tříramenný multifunkční volant, kůží potažená hlavice řadicí páky, palubní počítač, tempomat, vnější zpětná zrcátka v barvě vozu, přední mlhové světlomety, dešťový senzor, audiosystém Performance s přehrávačem CD a čtyřmi reproduktory, šestnáctipalcová kola z lehké slitiny.

VOLVO C30 D5 R-DESIGN Kinetic
Objem motoru 2400 ccm
Maximální výkon 132 kW (180 k) při 4000 ot/min
Maximální točivý moment 400 Nm při 1750-3250 ot/min
Převodovka 6stupňová manuální
Maximální rychlost 225 km/h
Zrychlení z 0 na 100 km/h 7,7 s
Udávaná spotřeba město 8,3 l/100 km
Spotřeba mimo město 5,0 l/100 km
Kombinovaná spotřeba 6,2 l/100 km
Spotřeba během testu 7,0 l/100 km
Provozní hmotnost 1479 kg
Délka / výška / šířka 4252 mm / 1447 mm / 1782 mm
Rozvor 2640 mm
Zavazadelník
233 l

Galerie