Výstava Mercedes-Benz: nejstarší automobil světa a další unikáty

Téměř devadesát veteránů, ale i moderní vozy značky Mercedes-Benz ve dnech 10. a 11. září vystavila prodejna německé automobilky v pražských Stodůlkách. Hlavním lákadlem dvoudenní výstavy, která měla připomenout 15 let od vzniku českého zastoupení Mercedesu v Česku, ale byla plně funkční replika nejstaršího automobilu světa Patent-Motorwagenu z roku 1885.

Vydáno: 13.9.2010

„Nejzajímavějším exponátem výstavy je první automobil na světě zvaný Patent-Motorwagen, který pan Benz poprvé testoval před 125 lety. V lednu 1886 ho přihlásil na patentovém úřadě a odtud vzešlo i jeho jméno,“ uvedl mluvčí značky Jan Kuhn.

Návštěvníci výstavy si mohli vůz, který se v ČR objevil poprvé, nejen prohlédnout, ale také se svézt. Na svou dobu byl skvěle manévrovatelný, slušně rychlý a měl zdařilý design. Tento unikát je možné dokonce objednat, není to ale nic levného: stojí zhruba 70.000 euro (přibližně 1,7 milionu korun).

Nejstarším originálním vozem na výstavě byl Benz Parsifal z roku 1902, postavený pro pařížský autosalon. Po tehdejších silnicích dokázal uhánět rychlostí až 40 kilometrů v hodině. Mezi unikáty patří i vozidlo Mercedes-Benz Knight z roku 1918, které se dochovalo v naprosto původním stavu včetně výrobního a prodejního štítku na přístrojové desce.

Pohnutými osudy zase zaujme vůz Mercedes-Benz Stuttgart 270 z roku 1927. Jeho židovští majitelé ho za druhé světové války ze strachu před zabavením nacisty zazdili ve svém domě.

Nacistickou minulost má za sebou i červený sporťák Mercedes-Benz 500 K z roku 1934, vyrobený v sérii pouhých tří kusů. Vystavený exemplář patřil říšskému ministrovi kultury a sportu Adolfu Hühnleinovi, který rád závodil. Po jeho smrti přešel vůz do rukou zastupujícího říšského protektora Protektorátu Čechy a Morava Reinharda Heydricha, který ho přenechal své manželce. Po válce zůstal vůz v republice jako konfiskát.

Text: Redakce
Foto: Mercedes-Benz

Galerie