Vyrazit na třináct tisíc kilometrů dlouhou cestu z italské Parmy do čínské Šanghaje autem chce hodně odhodlání. O to větší, když si na cestu vyberete elektricky poháněnou dodávku, kterou bude řídit pouze počítač. Na tuhle cestu se dnes vypraví inženýři z parmské univerzity. Trvat bude více než tři měsíce. Plán trasy vede přes auty nabitou Moskvu, zamrzlou Sibiř i sluncem vyprahlou legendární poušť Gobi.
Vydáno: 26.7.2010
Neobvyklý „výlet“ nese název The VisLab Intercontinental Autonomous Challenge a staví na myšlence letošní přehlídky Expo 2010 „lepší města, lepší život“. Univerzita v Parmě tak připravila neobvyklý projekt z peněz Evropské výzkumné rady, který má demonstrovat, že naše společnost už nyní dokáže vyvinout vozidla, která jsou schopna překlenout takovouto vzdálenost bez produkce skleníkových plynů a ke svému pohybu nepotřebují ani olej, ba dokonce ani řidiče.
VisLab (The Artificial Vision and Intelligent Systems Laboratory – Laboratoř systémů umělé inteligence a vidění) tímto způsobem chce pracovat především na rozvoji roboticky poháněných automobilů. Ve vybraných částí cesty pojede první automobil plně bez zásahů lidské ruky a jeho cílem je monitorovat své okolí, rozhodovat o cestě a sbírat data. Dodávka bude i přes všechnu snahu techniků potřebovat drobné popostrkování od italských inženýrů.
Zato druhý vůz už je plně autonomní. Dodávka bude pouze sledovat cestu svého předchůdce a cílem je zjistit, zda vůz dokáže fungovat pouze podle předem nastavené cesty.
Za volant obou aut přeci jen nakonec usedne lidská bytost, řízení se ovšem chopí pouze v případě, že by hrozila nehoda.
Dvě elektricky poháněné dodávky vyráží ze svého stanoviště v Parmě dnes a do cíle své cesty mají dorazit až kolem 26. října. Důvodem není pouze vzdálenost měst, která se nacházejí na dvou kontinentech, ale samotná vozidla. Akumulátory dodávek jsou nabíjeny solární energií a na jedno nabití vydrží jet pouze dvě až tři hodiny. Poté se musí osm hodin nabíjet. Podle slov účastníků cesty budou dodávky cestovat maximálně čtři pět hodin denně rychlostí kolem 60 km/h.
Konvoj do Šanghaje obsahuje také dvě záložní dodávky, čtyři velká vozidla s technikou, zásobami a ubytováním pro účastníky a konečně také dvě vozidla pokrývající událost mediálně, včetně satelitního vysílání.
Lidé z VisLab už od roku 1990 na svém výzkumném pracovišti vyvíjejí systémy „umělého vidění“, které lze aplikovat v automobilovém průmyslu. Jejich snem je ekologicky nulová samočinná doprava hlavně ve městech. Sami hovoří o tom, že podobná myšlenka není hudbou tolik vzdálené budoucnosti. Důkazem je angažování pracoviště městem Řím, které chce taková vozidla použít pro zásobování nebo sbírání odpadu.
Pokud chcete sledovat tuto odvážnou a zajímavou výpravu, sledujte web www.IntercontinentalChallenge.eu, kde se můžete podívat na plán cesty i na to, kde se vozy momentálně nacházejí.
Text: Pavel Cyprich
Zdroj: IntercontinentalChallenge.eu