BMW 5 Gran Turismo: první jízdní dojmy

Celý čtyřhodinový let na lince Praha – Lisabon se nám hlavou míhaly četné otázky. Co tím vlastně Mnichovští myslí? Proč založili nový segment nazvaný PAS a do něj zařadili vůz dosud nevídaných tvarů a s neurčitým označením BMW 5 Gran Turismo? Naštěstí jsme dostali od českého zastoupení možnost, abychom mezi prvními novináři světa na malebném portugalském pobřeží zjistili, jak se věci mají.


Vydáno: 29.9.2009

Vzhledově jde o vůz naprosto neotřelý a kombinuje v sobě prvky mnoha segmentů, totéž se dá říct o velikosti. Příď vypadá z velké části jako převzatá z limuzíny řady 7, ovšem tak trochu podezíráme BMW, že podobně by se mohla tvářit i nová generace pětkové řady, jenž už klepe na dveře. Tisková mluvčí, která nás na cestě doprovázela, ale upozornila, že tomu tak vůbec není. No, uvidíme…

BMW 5 Gran Turismo má ale s budoucí pětkou společnou alespoň platformu. Délkou však opět připomíná sedmičku, měří 4988 mm. Široké je 1901 mm a vysoké 1559. Rozvor 3070 mm je zvláště pro zadní cestující velkým přínosem. Auto nesedí úplně nízko, podle zástupců značky se jim podařilo najít ideální velikost pro nastupování. Nešplháte tedy do něj jako třeba do X6, ale nesedáte si nízko jako do pětkového bavoráku. Luxusně působí vstup bezrámovými dveřmi. Za krásu se ale platí, což dokázal jeden španělský kolega, který si o sklo udělal pořádnou bouli na čele.

První třídou

Interiér je ve znamení maximálního luxusu a až na pár detailů je palubní deska příbuzná s tou v limuzíně BMW 7. Také za volantem se cítíte podobně, jen se sedí trochu výš. Řidič má tak lepší přehled. Zadní sedadla poskytují pro nohy snad ještě více místa, než v sedmičce, nejvíce se luxusní posezení podobá její prodloužené verzi L. Za příplatek tu můžete mít zábavní systém se dvěma LCD monitory a dálkovým ovládáním, stejně tak si můžete vybrat mezi konfigurací 2+1 a pevným středovým opěradlem. Sedadla jsou samozřejmě polohovatelná.

Jedním z hlavních reklamních artiklů BMW 5 Gran Turismo bude zajisté zavazadlový prostor. Ten má speciální víko, které se buď otevírá jen jako sedan, nebo jako liftback. Jde o podobný princip, jako u Škody Superb. Na rozdíl od domácí automobilky je ale lépe vyřešen. Velký díl má v sobě otvor, který zakrývá menší víko. Tím odpadá přehmatávání a čekání na mechanické soustrojí, jako u Superbu. Základní objem činí 590 litrů. Zadní sedadla se dají sklopit a pak vznikne prostor o objemu 1700 litrů. V podobných segmentech nevídané!

Na výběr to nejlepší

To, že bude BMW 5 Gran Turismo výstavním kouskem automobilky, podtrhuje i výběr motorizací. Jsou jen tři, zato ty nejlepší. Naftovou verzi 530d pohání třílitrový šestiválec o výkonu 245 koní (540 Nm), který zaujme hlavně kombinovanou spotřebou 6,5 litru. Benzínové nadšence čeká známý šestiválec (535i) přeplňovaný dvěma turbodmychadly s výkonem 306 koní a maximem točivého momentu 400 Nm (testovali jsme například v BMW Z4 sDrive35i nebo BMW 335i Coupé). Absolutním vrcholem je pak BMW 5 Gran Turismo 550i s přeplňovaným V8 o výkonu 407 koní a „krouťáku“ 600 Nm (testováno v BMW X6 xDrive50i a BMW 750i).

Nám se do ruky dostaly verze BMW GT 530d a 535i. Pro turbodiesel platí, že je dokonale odhlučněný a má opravdu chuť do života. Přeplňovaný benzínový šestiválec má maximum točivého momentu mezi 1200 až 5000 otáčkami, takže si nedovolí povolit. Je také hodně utišen, jen u vyšších otáček je znát trochu toho drsnějšího zvuku. Stovku s ním BMW 5 Gran Turismo překoná za 6,3 sekundy. Kombinovaná spotřeba má být 8,9 litrů na 100 km. Nám na klikatých okreskách v okolí portugalské metropole ale palubní počítač ukazoval mnohem vyšší čísla. Není divu, kdo by se nenechal strhnout.

Komfort především

Naše první jízdní dojmy ale potvrdily jedno. BMW 5 GT prostě leží někde mezi všemi segmenty, pocity z řízení se ale mnohem více podobají těžké limuzíně řady 7 než mrštné pětce. Může za to nejen jeho nadváha, která se pohybuje v závislosti na motorizaci okolo dvou tun, ale i celé naladění řízení a podvozku. Ten se dá nastavovat mezi různými režimy, jako komfort nebo sport. Velké rozdíly ale nehledejte, pořád se budete v bavoráku cítit jako v bavlnce.

Okresky na nejzápadnějším evropském pobřeží jsou opravdu hodně klikaté, docela jsme se velkým volantem nakroutili. Určitě bychom ocenili větší strmost řízení. Také jsme měli pocit, že jsme opravdu hodně velcí a občas bylo míjení se s místními řidiči, kteří nepoužívají světla ani v ranní mlze, trochu nepříjemné. Cesta s BMW 5 Gran Turismo čítající asi 200 kilometrů klikatek, nádherných výhledů z útesů na moře a centrum Lisabonu, včetně přejezdu obou slavných mostů, by se rozhodně nedala označit za sportovní zážitek. Vše bylo hlavně o luxusu a komfortním plutí kdekoliv a na jakémkoliv povrchu.

Kdo si tohle koupí?

Pro koho tedy BMW 5 Gran Turismo je? Nakonec to vystihuje toto pěkné video, které jsme zveřejnili na začátku letošního roku, kdy se o GTčku zatím jen básnilo. Je pro někoho, komu je BMW řady 5 malé, ale limuzína řady 7 moc velká. Kdo by chtěl rodinné auto, ale BMW X5 je příliš. Chce s ním jezdit na jednání a nestydět se zaparkovat v manažerské sekci, zároveň by se ale rád vydal s rodinou na aktivní dovolenou.

Však to působí celkem logicky, mít hned několik aut v jednom. „Víme, že jsou teď špatné časy, ale nakonec se uvidí, kdo z toho vyjde v blízké budoucnosti jako vítěz,“ řekl jeden z manažerů automobilky na tiskové konferenci. My budeme držet BMW s jeho novým výletem do neprobádaného území palce. Bude to docela potřeba, protože by jeho cena na našem trhu měla startovat okolo 1,5 milionu korun.

Text a foto: Jan Markovič

Omlouváme se za místy sníženou kvalitu fotografií, která vznikla špatnou kompresí a následnou ztrátou původních dat. Více snímků z PR materiálů najdete zde.

Galerie